کد خبر: 815822
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
در گفتگو با حمیدرضا خيلدار، فرمانده يگان حفاظت محيط زيست مطرح شد
شهادت محمد دهقانی، پرویز هرمزی و منوچهر شجاعیان در کمتر از 72 ساعت در تيرماه سال جاري و جراحت چند تن از محيط‌بانان و انتشار اخباري اين چنيني، مسئولان را به اين فکر انداخت که بالاخره اين يگان حفاظتي محيط زيست را به ابزار و سلاح‌هاي نظامي تجهيز کنند. بر اين اساس مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست جلسات مکرري با متوليان دولتي برگزار کردند که نتيجه آن تصويب 150 ميليارد تومان اعتبار از محل بودجه کشوري براي تجهيز محيط‌بانان کشور است. بنابراين به سراغ سرهنگ حمیدرضا خيلدار، فرمانده يگان حفاظت محيط زيست رفتيم تا درباره اخبار جديدي که حکايت از تجهيز محيط بانان دارد، گفتگويي داشته باشيم که در ادامه خواهيد خواند.
ميترا شهبازي
محيط‌ بانان به تجهيزات نظامي مجهز مي شوند


آقاي خيلدار خبري در ارتباط با تجهيز محيط‌ بانان منتشر شده است،‌ بودجه تامين تجهيزات از چه محلي تامين مي‌شود؟

سازمان برنامه ريزي و بودجه اعتباري 150 ميليارد توماني را براي تجهيز يگان محيط بانان در نظر گرفته است. اين اعتبار هم از محل اعتبارات دولت تامين مي‌شود. وزارت دفاع نيز موظف است تجهيزات مورد نياز سازمان محيط زيست را تا سقف 150 ميليارد تومان تامين کند. بر اين اساس اين اعتبار به طور مستقيم از محل اعتبارات دولتي به وزارت دفاع پرداخت مي‌شود.

تجهيزاتي که قرار است به يگان سازمان حفاظت محيط زيست اختصاص داده شود، شامل چه مواردي مي‌شود؟

تجهيز محيط بانا به جليقه ضد گلوله در اول ليست سازمان حفاظت محيط زيست قرار دارد. با اين بوجه قرار است تجهيزاتي از قبيل، شوکر، افشانه، دستبند، کلت، کلاشينگف، خنجر، چراغ قوه، باتوم، چادر، کيسه خواب و لباس فرم، کانکگس، موتور سيکلت، خودرو و غيره به محيط بانان اختصاص داده شود. با تجهيز يگان محيط زيست به اين ابزار و سلاح‌ها، به يک يگان زره‌اي تبديل مي‌شود و به زبان ساده تري، انقلابي در بين محيط بانان برپا مي‌شود که در حفظ جان آنها بسيار موثر است.همچنين خوشبختانه بعد از تصويب اين اعتبار، تمام پشتيباني‌هاي لازم به عنوان يک نيروي مسلح و امنيتي در کشور به ما داده مي‌شود.

خريد اين تجهيزات از چه زماني آغاز مي شود و محيط بانان استاني نهايتا تا چه زماني مجهز مي‌شوند؟

از 10 روز آينده کار خريد تجهيزات آغاز مي‌شود. اين ابزار و سلاح‌ها هم اغلب توليد داخلي هستند، چرا که توليدات وزارت دفاع از استانداردهاي کيفي جهاني برخوردار است. انشالله تا پايان سال بخش زيادي از محيط باناي ما به اين تجهيزات نامبرده مجهز مي‌شوند. البته با توجه به اينکه در بخش تجهيز محيط بانان به موتور سيکلت‌ها و اتومبيل‌هاي پيشرفته، نياز بيشتري به بررسي داريم، ممکن است اين پروسه تا دو سال ديگر طول بکشد. البته نه تنها سازمان حفاظت محيط زيست تجهيز مي‌شود بلکه از اين پس جنگل‌بانان هم مجهز به تجهيزات نظامي مي‌شوند.

دليل اصلي اختصاص بودجه چندميلياردي از سوي دولت به محيط بانان را چه مي‌دانيد، چرا پيش از اين ما شاهد چنين اتفاقي نبوديم؟

دولت اين بودجه را بعد از مجروح شدن و شهادت مکرر محيط‌بانان در مناطق حفاظت شده کشور که بر اثر کمبود تجهيزات رخ داده بود، اختصاص داد. حوادث مکرر در بخش حفاظت از محيط زيست و ايجاد حساسيت در افکارعمومي باعث اختصاص چنين اعتباري شد. خون اين شهدا باعث شد دولت به اين فکر بيفتد که بالاخره بايد اين حافظان محيط زيست را مجهز کند. خوشبختانه اين اعتبار نيز فقط براي تجهيز محيط بانان است و براي جاي ديگري هزينه نمي‌شود.

محيط بانان ما علاوه بر نداشتن تجهيزات، در بخش حقوقي هم با مشکلات بسياري رو به رو بودند، براي آن چه برنامه‌اي داريد؟

براي مرتفع شدن مشکلات حقوقي نيز به محيط بانايمان قانون به کارگيري سلاح را آموزش مي‌دهيم. آموزش در اين بخش حرف اول را مي زنند. در صورتي که محيط بانان قانون بکارگيري از سلاح را رعايت کنند هيچ مشکلي برايشان پيش نمي آيد. اگر در گذشته نيز مواردي پيش آمده که محيط بانان ما به قصاص محکوم شده‌اند به اين دليل بوده که قانون به کار گيري سلاح را رعايت نکرده اند. نزديک به 1600 نفر را در اين دو سال آموزش داده‌ايم و طبق برنامه‌مان بايد هرسال تمام محيط بانان کشور را آموزش دهيم تا قانون استفاده از سلاح ملکه ذهنشان شود و در موقعيت هاي بحراني احساسي برخورد نکنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار