کد خبر: 811705
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کمبود آب کشاورزان حوضه رودخانه های جراحی و زهره را از کشت تابستانه امسال محروم کرد.
محمد قاسمی نژاد اظهار کرد: با وجود برگزاری چند جلسه در استانداری و ستاد بحران استان اما وعده مسئولان سازمان آب و برق برای تامین آب کشت تابستانه عملی نشد.

وی افزود: 40 هزار هکتار از زمین های حوضه مارون- جراحی (به جز نخیلات و یونجه که کشت های دائم هستند) امسال تامین آب نشده است.قاسمی با اشاره به شرایط خاص رودخانه زهره اظهار کرد: شوری بالای آب در این رودخانه و کمبود آب باعث شد کشاورزان این حوضه نیز از کشت تابستانه محروم باشند.به گفته وی، کشت تابستانه امسال در حوضه رودخانه های کارون، کرخه و دز انجام شده است.

قاسمی گفت: امسال برای 360 هزار هکتار کشت تابستانه برنامه ریزی شده بود که 40 هزار هکتار از آن مربوط به نخیلات و 100 هزار هکتار مربوط به مزارع نیشکر است.وی افزود: تابستان امسال حبوبات، دانه های روغنی (کنجد و سویا)، برنج، ذرت، علوفه و صیفی جات در خوزستان کاشته شده است.

بر اساس این گزارش، سازمان آب و برق خوزستان از اوایل تابستان ممنوعیت کشت در حوضه های جراحی (مارون) و زهره را درخواست کرده بود اما با توجه به مشکلات اجتماعی ناشی از ممنوعیت کشت، قرار بود با اعمال محدودیت کشت و تعیین الگوی کشت در این حوضه ها کشت تابستانه صورت بگیرد. بحث بر سر تامین آب این حوضه ها تا نیمه های مرداد نیز ادامه داشت.

این دو حوضه چند سال است که با کمبود آب روبه رو هستند. پارسال کمتر از 200 هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات تابستانه رفت. شادگان و هندیجان در انتهای رودخانه های جراحی و زهره بیش از دیگر نقاط خوزستان با مشکل تامین آب روبه رو هستند. پائیز گذشته نیز به دلیل بی آبی این دو حوضه با مشکلات جدی روبه رو بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر