کد خبر: 805097
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
گفتگو با 3 تن از اعضاي هیات رئیسه شورای شهر شهرکرد :
پروژه برج های دوقلوي شهرکرد در مرکز استان چهارمحال و بختیاری در حالی مراحل ساخت خود را طی می‌کند که آینده نگران کننده‌ای را برای ترافیک اين شهر رقم زده است. اين برج ها به خاطر مجاورت با دو مرکز بیمارستانی بار سنگین ترافیکي و معضلات شهری عدیده ای را براي مردم به وجود آورده كه از همين حالا نيازمند توجه و تدبير مسئولان شهري است. به همین منظور گفتگوئی را با سه تن از اعضاي هیات رئیسه آقايان علیرضا توکلی رییس شورا شهر شهركرد، حمید فتح الهی نایب رییس شورا و خانم طیبه شریفی منشی هیات رییسه و عضو کمیسون فرهنگی شورا انجام داديم كه در پي مي ايد:
حميرا رحيمي
آقای توکلی چند درصد از مصوبات شورای شهر تا كنون اجرایی شده است ؟

شورای اسلامی شهرکرد در سال 93 حدود 549 مصوبه داشت که 80 درصد مصوبات اجرایی شده اند و 20 درصد آنها بواسطه نبود اسناد و مدارک مالکیتی و استعلام های صورت گرفته در حال پیگیری و یا در حال اجرا می باشند . در سال 94 تعداد 443 مصوبه بتصویب اعضا رسید که 75 درصد آنها اجرایی و 25 درصد به مرحله اجرا نرسیدند . در بحث کیفیت مصوبات باید گفت انجام مصوبات بستگی به توانایی مالی و اعتباری شهرداری خواهد داشت .

ارزیابی شما از برج های دوقلو چیست ؟

در زمانی که شورای چهارم شهرکرد امور را تحویل گرفت این شورا با یک عمل انجام شده مواجه شد از سال 88 و 89 پروژه برج های دوقلو مصوب و عملیات اجرایی آن شروع شده بود که بر اساس طرح اولیه قرار بود که طی یک برنامه 4 ساله برج ها تکمیل و به فروش برسند و فعالیت آنها شروع شود . کل پروژه حدود 100 میلیارد تومان برآورد شده بود که شامل تامین زمین ، ساخت و احداث را در برمی گرفت که مقرر بود 40 میلیارد تومان آن با اوراق مشارکت تامین و مابقی توسط شهرداری تامین شود ولی وقتی این شورا پروژه را تحویل گرفت که 3 سال و نیم این پروژه از برنامه زمانبندی خود عقب و حدود 10 میلیارد تومان هزینه شده بود و گودالی به عمق 24 متر احداث گردیده بود که در معرض آسیب و خطر نیز قرار داشت . لذا شورای اسلامی شهرکرد طی جلسات متعدد به این نتیجه رسید که با توجه به اینکه این پروژه هزینه هایی را بر شهرداری تحمیل کرده راهی جز ادامه آن نداشت و حتی امکان برگرداندن خاک ها به گودال نیز دیگر وجود نداشت !! و عدم پیش بینی شرایط آن زمان از جمله تحریم و منابع مالی و تسهیلات و صندوق توسعه ملی علیرغم قول و وعده ها عملی نشدند . لذا تمامی این شرایط باعث شد هزینه این برج ها از 100 میلیارد به 300 میلیارد تومان افزایش پیدا کند و تمامی این عوامل باعث شد که امروزه این شورا با این برج ها مواجه باشد .در رابطه با نقاط قوت و ضعف این پروژه باید گفت مزایای این پروژه بحث پارکینگ می باشد که 6 طبقه از برج اختصاص به پارکینگ دارد که حدود 30 هزار متر مربع می باشد که حدود 850 خودرو در آن قابل پارک است .

در مورد نقاط ضعف این پروژه میتوان به سایه انداختن این پروژه و بحث ترافیک اشاره کرد . دیگر ضعف این پروژه را میتوان به مکان یابی این طرح اشاره کرد که مناسب نبوده و اولین آسیبی که این برج ها به شهر وارد خواهند کرد و مباحثی همچون مالی ، مدیریتی و شهرسازی از دیگر معایب این پروژه عظیم می باشد .

آقای توکلی آیا شهردار شهرکرد مطلوب و ایده ال شورا می باشد و چه اقداماتی برای تقویت شهرداری و مرتفع نمودن نقاط ضعف آن صورت گرفته است ؟

آنچه که می تواند مبنای ارزیابی شهردار قرار گیرد چگونه رسیدن به برنامه ها و بودجه ها می باشد در واقع مولفه های ارزیابی شورا از شهرداری این است که بدانیم آیا بعنوان مثال در سه ماه اول سال به بودجه رسیده است یا خیر ، آیا برنامه های طراحی شده انجام شده اند یا خیر ؟

لذا با برنامه های صورت گرفته ، بودجه و خروجی برنامه ها عملکرد شهردار را ارزیابی می کنیم و نکته مهم اینکه شهردار شهرکرد با ایجاد تعامل با دستگاهها توانسته است خدمات خوبی را ارائه دهد بعنوان مثال بازگشایی خیابان کاشانی از اقدامات و تعامل شهردار شهرکرد بوده است همچنین عقب نشینی خیابان رهبر توسط دانشگاه شهرکرد ، بهسازی جاده دانشگاه آزاد شهرکرد که وقوع تصادفات را در پی داشت و کمر بندی میدان قمر بنی هاشم را میتوان برشمرد که با تعامل استانداری انجام شدند

خانم شریفی لطفا بفرمائید اهم فعالیت های فرهنگی شورای اسلامی شهرکرد در این دوره چه بوده است ؟

آنچه از نظر مالی در توان شورا بوده و می توانست انجام دهد را می توان بعنوان مثال به نامگذاری های میادین ، خیابان ها ، بزرگراه ها بنام شهدا یا نخبگان و مشاهیر استان یا شهرمان و ... را نام برد . همچنین این شورا با حمایت شهرداری شهرکرد دائره المعارفی از مسائل شهری که توسط یکی از اساتید دانشگاه در حال تنظیم بوده و بزودی به چاپ خواهد رسید را در دست اقدام دارد . مصوبات فرهنگی شورا شامل حمایت های مالی از کتاب هایی که حفظ فرهنگ شهر را ترویج می کنند و گذشته قومی و بومی را به نسل های آینده به یادگار می گذارند نیز از دیگر فعالیت های ما در این دوره بوده است .

با توجه به گستردگی فعالیت های فرهنگی در امور شهری ، شورا در اين رابطه چه اقداماتي انجام داده است؟

در سال گذشته برگزاری کنگره 2400 شهید استان که با شکوه خاصی برگزار شد . برگزاری جشن ها بمناسبت های مختلف برای نشاط روحی و روانی مردم ، کمک و حمایت از زنان سرپرست خانوار که دغدغه اعضا شورای اسلامی شهرکرد می باشد دیگر اولویت شورای اسلامی شهرکرد بوده است بویژه آنکه در تنظیم مصوبات شورا ، زنان سرپرست خانوار از هرگونه عوارض کسب و پیشه معاف شده اند . همچنین کار فرهنگی صورت گرفته نقاشی های دیواری در بافت های فرسوده شهرکرد است که با محتوای ملی ، بومی ، استانی و اسلامی صورت گرفته است .

در حوزه های مختلف فراخوان ایده های شهروندی را برگزار شد که پس از جمع بندی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند که نهایتا ایده های برتر انتخاب و علاوه بر جوایز ارزنده به کسانی که این ایده ها را ارائه کرده اند از همان افراد جهت اجرا نمودن طرح استفاده خواهد شد. فراخوان دیگری نیز در دست اقدام است که میادین غرب شهرکرد را با حمایت از پایانامه های دانشجویی که در جهت رفع مشکلات و زیباسازی فضای شهر دخیل هستند حمایت و عملیاتی کنیم همچنین بهسازی محیط های بازی کودکان از دیگر امور فرهنگی ما تاکنون بوده است .


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار