کد خبر: 794871
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
حالا ديگر ريزگردها و گرد و غبارهاي موجود در بيشتر استان هاي ايران به يك امر عادي تبديل شده است و اين فقط شدت آنهاست كه تعيين مي كند رسانه ها به آن بپردازند يا نه. براي علت بروز اين پديده هم موارد زيادي ذكر شده است. از خشك شدن تالاب هاي داخلي گرفته تا عدم مالچ پاشي در كشورهاي عربي و تثبيت نشدن شنها و به تبع آن يك باد و گرد و غباري عظيم.

 اما با تمام اين تفاسير روز گذشته خبري منتشر شد مبني بر اينكه كشور تركيه پس از اجراي طرحي به نام "گاپ" به عاملي در جهت توليد ريزگردها در منطقه تبديل شده است. طرحي كه بر اساس آن تركيه اقدام به سدسازي هاي گسترده كرده و در همين راستا آب رودهاي دجله و فرات را هم بسته است كه همين مسئله موجب بروز خشكسالي هاي كلان و توليد ريزگردهايي شده كه علاوه بر ايجاد بيماري هاي گسترده در منطقه و بخصوص اكثر استان هاي ايران، يك بحران‌ سیاسی و اجتماعی نيز در بين كشورهاي اين نقطه از جهان به وجود اورده است.

***

بر اساس گزارش ها ترکیه آب دجله را به عراق بسته است و فقط اجازه مي دهد مقدار بسيار كمي از اين آب رها شده و به اين كشور برسد که اين مقدار آب نه تنها به تالاب هورالعظیم نمی‌رسد بلکه در خود عراق هم مشکلات عظیمی ایجاد کرده است.

از طرف ديگر وقتی سرشاخه‌هاي رودهاي بزرگي مثل دجله و فرات بسته شد، تمام اراضی کشاورزی سوریه دچار مشکلات عدیده و با كم آبي هاي وحشتناكي رو به رو شدند كه حاصل آن خشکسالی روستاها و خالي از سكنه شدن آنها بود که بخش مهمی از معضلاتی که در این سال‌ها به وجود آمد نیز به همین دلیل است.يعني بي تفاوتي در آن مناطق نسبت به وضعيت خاك و محيط زيست، عاملي شد در جهت توليد گرد و غبارها و ريزگردهاي عظيمي براي شهرهاي ايران .

موضوعي كه ايرانيان هر روز با آن درگيرند و مردم استان هاي غربي كشور هر شب با هزار حول و ولا سر بر بالين مي گذارند از ترس اينكه مبادا صبح چشم باز كنند و خود را زير خروارها خاك ببينند.

*يك سد تركيه برابر با 650سد ايران

فاطمه ظفرنژاد، کارشناس و پژوهشگر آب و توسعه پایدار در مورد اقدامات كشور تركيه و تاثيرات آن در برهم زدن وضعيت آب و هواي منطقه و ايجاد گرد و غبار براي ايران، به مهر گفت: "ترکیه در حوزه آناتولی جنوبی یعنی سرشاخه‌ رودهای عراق و سوریه حدود ۱۵ سد ساخته است که تنها یکی از آن‌ها سد آتاترک است که نزدیک به ۵۰ میلیارد متر مکعب گنجایش دارد. یعنی به تنهایی از ۶۵۰ سدی که ما ساخته‌ایم بیشتر گنجایش دارد."

وی با اعلام اینکه جمع همه ۶۵۰ سد ما حدود ۴۶ میلیارد متر مکعب است اما این سد راه را بر۵۰ میلیارد مترمکعب آب بسته است ادامه داد: "این ۱۵ سد روی سرشاخه‌های دجله و فرات ساخته شده و همراه با سد آتاترک که روی سرشاخه اصلی ساخته شده تمام آب دجله و فرات را می‌گیرد. فرات از ترکیه وارد سوریه می‌شود و سوریه را طی می‌کند و وارد عراق می‌شود و به تالاب هورالعظیم می‌رسد. دجله مستقیما از ترکیه وارد عراق می‌شود و پس از آبیاری آنجا، سرانجام به تالاب هورالعظیم می‌رسد. البته از ایران هم کرخه وارد هورالعظیم می‌شد و این سه ، تالاب هورالعظیم را سیراب می‌کردند اما عمده آب ورودی به تالاب مربوط به دجله و فرات است و کرخه دبی خیلی کمتری دارد."

حالا تركيه به يكي از عوامل مهم توليد كننده ريزگردها در منطقه تبديل شده است. موضوعي كه اگر واقعا اثبات شود مي طلبد تا كشورهايي كه در اين رابطه متضرر شده اند و در صدر آنها ايران، با شكايت در مجامع بين المللي به احقاق حق شهروندانشان بپردازند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار