کد خبر: 786375
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴
یاسمین فیضی قهفرخی

نان یکی ازمحصولات رژیم غذائی است که بیش از50-90 درصد از پروتئین وکالری مورد نیاز بدن را فراهم  می سازد. فلزات سنگین می توانند به شیوه های مختلف وارد غلات و نهایتا نان شوند.کارخانه های تولیدکننده ی آرد نیزمی توانند به فلزات سنگین آلوده شوند.آب آلوده شده با فلزات سنگین که درآماده سازی خمیر نان استفاده می شود می تواند بعنوان منبع آلودگی محسوب گردد. نوع سوخت نانوائی ها برروی رسوب فلزات سنگین در نان تاثیرگذاراست. موقعیت نانوائی های درون شهر ونزدیک به مراکز صنعتی وانبوه شهرازمهمترین مسائل مربوط به آلودگی ها ست. درمورد محل وزمان پیدایش نان اطلاعات دقیقی دردست نیست ، لیکن مطمئنا نان برای بشر قبل ازاختراع خط وجود داشته است و بدون تردید پیدایش آن زودتر از هر ماده ی غذائی دیگر بوده است .شکل اولیه ی نان که انسان می توانست به عنوان منبع اولیه ی غذائی آن را به مدت طولانی نگهداری کند نان های مسطح و نازک بودند که ازدیر زمان انسان با آن آشنا شده بود.در ایران هم قسمت اعظم نان مصرفی مردم را نان های مسطح سنتی تشکیل می دهد.

ازآنجا که یکی از منابع مهم انتقال فلزات سنگین آب و غذای آلوده به این عناصر است و نان هم یکی از غذاهای اصلی است با اندازه گیری فلزات سنگین موجود در نان می توان به حضور این عوامل واحیانا بالا بودن آنها بیش از حد استاندارد پی برد.همچنین بررسی میزان این فلزات در نان مصرفی مردم از نظر مقایسه ای می تواند راهکار مناسبی در جهت تهیه وآماده سازی واستفاده از این منبع غذائی با ارزش به ما ارائه دهد.

با در نظر گرفتن مقدار سرانه ی نان درسبد غذایی هرفرد ایرانی و امکان وجود آلودگی نان تولیدی نانوائی های شهرکرد (احتمالا بخاطر استفاده از نمک نا مرغوب ، تعداد منابع مختلف آب مصرفی ، نوع سوخت هر نانوائی جهت پخت نان ، کاربرد کود های شیمیایی حاوی فسفات در طول زراعت غلات وهمچنین موقعیت نانوائی های درون شهر ونزدیک به مراکز صنعتی وترافیک انبوه شهر وسایر عوامل محیطی) برآن شدیم که احتمال وجود فلزات سنگین وسمی را در نان های مورد مصرف مردم شهرکرد بررسی نماییم.

نمونه های نان از نانوائی های سطح شهرکرد جمع آوری گردید و در شرایط یکسان از نظر زمانی،مکانی ،نور و درجه حرارت کاملا خشک و بطور جداگانه آسیاب گردید و بعد از تعیین وزن مورد آزمایش و هضم آنزیمی قرار گرفت.در این پروژه برای اندازه گیری فلزات سنگین از دستگاه ICP-OES (Inductively Coupled Plasma /Optical Emision Spectrometry)دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده شد.

دراین پروژه تعداد 22 فلز سنگین در نان شناسائی شد که عبارتند از: آرسنیک (As) ، آلومینیوم(Al) ، آهن(Fe) ، آنتیموان(Sb) ، باریم(Ba) ، بور(B)، بریلیوم(Be) ، جیوه(Hg) ، روی(Zn) ، سرب (Pb) ، سلنیوم(Se) ، قلع(Sn) ، کادمیوم(Cd) ، کبالت (Co)، کروم (Cr)، لیتیوم(Li) ، مس (Cu)، منگنز(Mn) ، مولیبدن(Mo) ، نقره (Ag)، نیکل (Ni) و وانادیوم(V).

درمیان این فلزات سنگین جیوه ، سرب ، آرسنیک وکادمیوم بسیار خطرناک می باشند وهیچ گونه اثر فیزیولوژیک سودمندی در سلامتی انسان ندارند. سایر فلزات سنگین بر اساس میزان غلظت در نان طیف متفاوتی از سمیت را بروز می دهند.

 نتایج فلزات سنگین نشان می دهد که غلظت فلزات سنگین بررسی شده در حد استاندارد می باشد ولی غلظت فلز سرب در نمونه های نان بالاتر از این حد می باشد که این بالا بودن سطوح سرب تهدید بزرگی برای سلامت است. با این وجود سطوح دو فلز ضروری مس وروی کمتر از حد استاندارد می باشد.

آنالیز آماری داده های این مطالعه در مقایسه با مطالعات مشابه در دنیا نشان می دهد که میزان فلزات سنگین در نان شهرکرد (P 0 05) معنادار مشاهده شده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پیرهادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
0
0
چطوری مقاله کامل دانلود کنیم؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار