کد خبر: 782558
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
به بهانه انتشار اثر پژوهشي «فرقه گنابادي»
از مسائل بسيار مهم در تصوف، ماجراي بحث‌بر‌انگيز فرقه‌اي شدن آن است كه صوفيه را به صورت تشكيلات در آورده است.
علي احمدي
از مسائل بسيار مهم در تصوف، ماجراي بحث‌بر‌انگيز فرقه‌اي شدن آن است كه صوفيه را به صورت تشكيلات در آورده است. به تعبير دلسوزان، شق عصاي مسلمين كرده و ضرورت وحدت و يكپارچگي لازمه روزگار ما را به هم ريخته است. بعد از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران كه رؤساي صوفيه فرار از ايران را بر قرار ترجيح دادند يا آنهايي كه ماندند و مركز رياست فرقه را ترك كردند، زمينه حساسيت مسئولان نظام را در علت‌شناسي فرار و كوچ رؤساي صوفيه فراهم آوردند. در همين مقطع كه اقدام ضروري و مهم فرقه‌زدايي از اسلام شروع شد، محققان تازه نفس آثار گذشتگان از مشاهير را كه با تحقيقات خود تصوف زير سؤال مي‌بردند، هر كدام به نوبه خود در مسير تصوف‌شناسي راه و روشي را برگزيدند كه خوشبختانه نتايجي ضروري و مفيد به جامعه اهل تحقيق و پژوهش ارائه داده شد و به صورت صدها رساله و كتاب و مقاله‌هاي زيربنايي تحقيقي به فرد و جامعه پيشكش شد.
نشر راه نيكان كه تولدش در چنين موقعيتي بود، توفيق و سعادت نشر آثاري در اين زمينه بسيار مهم را به عنايت الهي كه از بركات قرآن و عترت است داشت و البته با تهمت‌هاي وابستگان فرقه‌ها، خصوصاً رئيس وقت مسلك گنابادي به رسم حزبي گذشته‌اش، نشر مستقل راه نيكان را ـ كه الحق از مصاديق راه نيكان است ـ هر روز مجري دستورات وزارتخانه‌اي مي‌داند تا به خيال خام خود، به بيداري تكان‌دهنده‌اي كه در اتباع فرقه ديده مي‌شود، جهت سياسي بدهد و شايد مانع‌گريز آنهايي شود كه پي برده‌اند عمر خويش را بر سر رياست گروهي نهاده‌اند كه انسان‌هاي صافي‌دل و پاكباخته را چون ميراث مرده‌اي به يكديگر تحويل داده‌اند. البته براي مؤلفان بزرگوار راه نيكان ـ كه خداوند عمرشان را به بلنداي آفتاب گرداند! ـ و مسئولان خدمتگزار نشر راه نيكان اين گونه تهمت‌ها آن هم از ناحيه صوفيان معلوم‌الحال كه نوشته‌هايشان بهترين معرف آنهاست، مانند صداي موجودات مزاحمي است كه شب و روز شنيده مي‌شد و به آن بي‌اعتنا هستند.

در يكي از روزهاي فراموش‌نشدني نمايشگاه بين‌المللي كتاب كه شخصي را براي ايجاد ناآرامي دربرابر غرفه نشر راه نيكان فرستاده بودند و همان تهمت‌هاي اعلاميه‌شده رئيس گنابادي را تكرار مي‌كرد، با آرامشي كه او را به تعجب واداشته بود، كنار كشيدم و پرسيدم:‌«براي شما چه فرقي مي‌كند گوينده كيست و با حمايت چه كساني مي‌گويد و مي‌نويسد؟ شما بايد دقيق و بي‌طرفانه آنچه را به كلام يا به قلم مي‌آيد مورد توجه و دقت نظر قرار بدهيد و با مدرك و مأخذي كه ارائه مي‌دهند تطبيق بدهيد، اگر مطابق با واقعيت نبود يا استنباط مغرضانه‌اي صورت گرفته كه واقعيتي را وارونه كرده است، پاسخ بدهيد. ترديد نداشته باشيد مؤلفان بزرگوار نشر راه نيكان كه جمعي يكدل، يك‌زبان، همراه و همرزم فرهنگي هستند، حتي نقد مغرضانه و متعصبانه را كريمانه مي‌پذيرند و با اقرار به اشتباه تحقيقي خود اداي وظيفه مي‌كنند، زيرا منظور خدمت به آنهايي است كه بر اثر خوش‌بيني گرفتار شيطنت‌ها شده‌اند و لذا ترديد نداشته باشيد با آغوش باز مي‌پذيرند». معترض اندكي از موضع خصمانه كوتاه آمد.
 خوشبختانه بعد از دو ماهي كه از نمايشگاه بين‌المللي كتاب مي‌گذشت، به‌وسيله نامه‌اي محبت‌آميز عذرخواهي كرده و توفيق ما را در راه روشن كردن اذهان از ساحت قدس الهي خواسته بود كه خدايش در راه احقاق حق موفق و مؤيد بدارد! و اگر تمامي آنهايي كه به تحريك سودبران از فِرق صوفيه در مسير مبادله با نقادان قرار مي‌گيرند، دقيقاً دعاوي صوفيه سده اخير را شناسايي كنند، متوجه خواهند شد در خيلي موارد با دعاوي علي‌محمد باب و مدعيان نيابت كبري فرقي ديده نمي‌شود، زيرا جايگاهي كه با تعاريف خود براي قطبيت قائلند و بعضاً در اجازات رؤساي گنابادي ديده شده است، تفاوتي با ادعاي پيغمبر و امامت ندارد. در چنين شرايطي همه وظيفه داريم افكار عمومي را نسبت به خطري كه با مهدي‌ستيزي برابري مي‌كند، روشن سازيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار