کد خبر: 775945
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
معاون وزیر ارشاد خبر داد:
معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ترویج معارف قرآنی و دینی را در صدر برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و اظهار داشت: سال آینده بودجه فرهنگی تا ۲۵ درصد افزایش می یابد.
معصومه صالحی

حسین نوش آبادی، معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه جمعه(21 اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه خوزستان، با اشاره به برنامه های سفر سه روزه خود به خوزستان، گفت: این سفرها به منظور آشنایی با ظرفیت ها، توانمندی ها، بررسی نیازها، تنگناها و مشکلات استان ها انجام می شود و سعی می کنیم از نزدیک با موضوعات مختلف و مشکلات و تحولات و مباحثی که پبش می آید، آشنا شویم.

وی اضافه کرد: امسال در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده، خوشبختانه دو رویداد بسیار ارزشمند را در کشور سپری کردیم که یکی از آنها توافق نامه هسته ای میان جمهوری اسلامی و 6 قدرت بزرگ جهانی و دفاع از حقوق هسته ای و ایجاد یک رابطه سازنده بین کشورمان با کشورهای مختلف دنیا و انعقاد توافق نامه بزرگی موسوم به برجام که حاکی از توان مسئولان و تیم مذاکره کننده هسته ای و حمایت و پشتیبانی رهبر انقلاب و تلاش های رئیس جمهور و صبر و مقاومت ملت ایران بود که آثار و پیامدهای مثبتی را برای کشور به وجود آورد.

نوش آبادی، تصریح کرد: مورد دیگر انتخابات پرشور هفتم اسفند بود که با حضور حداکثری و آگاهانه و با بصیرت  ملت ایران برگزار شد و به فرمان مقام معظم رهبری برای گزینش نمایندگانی برای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری لبیک گفتند که بتوانند در آینده کشور، دفاع از حقوق ملت، تامین امنیت و رفاه عمومی و ایجاد عدالت و دفاع از آرمان های نظام و منافع ملی مؤثر باشند.

هیچ فعالیت فرهنگی در سال آینده تعطیل نمی شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های سال آینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنون کرد: برنامه های فرهنگی هنری خود را در سال آینده به تناسب اعتبارات و بودجه ای که داریم دنبال می کنیم و هیچ فعالیتی تعطیل نمی شود.

معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: بخش های مختلفی که برای ما همیشه اولویت داشته فعالیت در زمینه مؤسسات فرهنگی و هنری و بحث توسعه فعالیت های قرآنی است چرا که نطام ما اسلامی و دینی است از این رو ترویج معارف قرآنی در صدر برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

برنامه های قرآنی پیشانی فعالیت های فرهنگی وزارت ارشاد

وی برنامه های قرآنی را پیشانی فعالیت های فرهنگی وزارت ارشاد دانست و ابراز کرد: در استان خوزستان طی سال جاری چندین جشنواره و نمایشگاه قرآنی داشتیم که همچنان ادامه می یابد؛ بر اساس توصیه ای که مقام معظم رهبری در خصوص تقویت جبهه مومن و انقلابی داشتند، اعتقاد داریم این جبهه زمانی تقویت می شود که فضایل اخلاقی، معارف اسلامی و بصیرت دینی و انقلابی در جامعه رشد پیدا کند، بنابراین یکی از اهدافی که ما دنبال می کنیم ترویج معارف دینی و گسترش فعالیت های قرآنی است.

وی با اشاره به حمایت از حوزه رسانه و مطبوعات، اظهار کرد: در بخش تولید فیلم های سینمایی، فیلم هایی که متناسب با نیازها و شرایط فرهنگی و مطالبه مردم از سینما است نیز بودجه های مناسبی در نظر گرفتیم و همچنین جشنواره های سال آینده با قدرت و قوت بیشتری دنبال می شود و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که بزرگترین رویداد و فرهنگی کشور  است، نیمه اردیبهشت در شهر آفتاب با حضور ناشران داخلی و خارجی برگزار می شود.

 وجود اقوام و قومیت ها را در کشور یک فرصت می دانیم

نوش آبادی، در خصوص ویژگی های استان خوزستان، بیان کرد: خوزستان با توجه به تنوع و تعدد قومیت ها و گستردگی جغرافیایی و سیاسی شرایط خاصی دارد و نیازمند تلاش مسئولان برای ایجاد احساس امنیت، عدالت و رفاه به دور از نگاه های قومی، قبیله ای، سیاسی و جناحی است.

وی تاکید کرد: ما خوزستان را قطب انرژی و قطب کشاورزی کشور می دانیم و نقش این استان در دفاع مقدس بی بدیل و ماندگار است، لذا به واسطه نقش ارزشمند خوزستان در مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی و انرژی کشور شایسته پشتیبانی و حمایت بیشتری از سوی مسئولان هستند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه زندگی مسالمت آمیز بین اقوام در استان حاکی از تلاشی است که صورت می گیرد، اذعان داشت: ما اقوام ایرانی را با نژادها، زبان ها، آیین ها و رسوم مختلف نه تنها تهدید نمی دانیم بلکه یک فرصت برای کشور تلقی می کنیم و در این رابطه مطبوعات نقش ارزشمندی در ایجاد وحدت و انس و الفت میان اقوام و همچنین نگاه همراه با امید به آینده دارند.

دستگاه های اجرایی در ترویج معارف دینی تلاش کنند

وی با اشاره به اینکه نهادها و دستگاه ها وظیفه دارند در جهت ترویج معارف اسلامی، اخلاقی و باورهای دینی تلاش کند، یاد آور شد: یکی از اهدافی که وزارت ارشاد دنبال می کند، گسترش فضایل اخلاقی، ترویج معارف دینی، توجه به عدالت اجتماعی و تلاش برای تحقق بصیرت دینی و انقلابی مردم است و وقتی حقی باعث تضییع حقوق دیگران شود در هیچ نظامی پذیرفته شده نیست.

وی با بیان اینکه گاهی به بهانه پرداختن به مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ممکن است خدشه ای به حیثیت یا توهین و هتکی به دیگران صورت بگیرد که این نغز آن هدف است، گفت: در جایی که قرار است نقد و تحلیلی از مسائل، مشکلات، ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی صورت بگیرد باید از توهین به دیگران پرهیز شود.

نوش آبادی، ادامه داد: هیچ کس منکر وجود برخی جلوه ها و مظاهر غیر اسلامی و دینی در جامعه نیست، این عوامل ناشی از تلاش بیگانگان جهت دور نگهداشتن ما از هویت و باورهایمان است، اما باید توجه داشت اگر جایی به بهانه بیان مشکلات و ناهنجاری ها، این مسئله وسیله و ابرازی برای پرداختن به مسائل دیگر شود، خودمان هم حرکت غیرشرعی انجام داده ایم.

وی افزود: استفاده ابزاری از تصاویر زنان جرم تلقی می شود، یا رفتارهای تفرقه آمیز و تضاد بین اقوام و قومیت ها بر اساس قانون مطبوعات ممنون است و اگر به بهانه تحلیل بخواهیم این رفتارها را از خود نشان دهیم قانون با آن برخورد می کند؛ ما باید مرزها را رعایت کنیم و بدانیم تحلیل مسائل، نقد مشکلات و بیان آسیب ها و ناهنجاری ها بهانه ای برای هتک حرمت ها و اشاعه زشتی ها و گناه نشود و دیگران را هم زیر سؤال نبرد.

افرایش 25 درصدی بودجه فرهنگی در سال آینده

وی از افزایش بودجه فرهنگی برای سال آینده خبر داد و اضافه کرد: بودجه تصویبی فرهنگی برای سال آینده در دست بررسی مجلس است اما در مجموع از میزان بودجه سال آینده که دولت در لایحه ارائه داده راضی هستیم فکر می کنیم دولت با نگاه فرهنگی و با توجه به رویکرد دولت به حوزه فرهنگ و هنر سهم خوبی را در حوزه فرهنگی کشور دیده است و در تلاشیم که بودجه پیشنهادی در لایجه سال آینده مورد تصویب مجلس قرار بگیرد.

معاون پارلمانی وزیر ارشاد، با اشاره به اینکه در صورت تصویب مجلس، ما نسبت به سال جاری 25 درصد رشد را در بودجه فرهنگ و هنر خواهیم داشت، تصریح کرد: در بودجه  امسال اعتبارات خوبی در تکمیل پروژه های نیمه تمام، توسعه هنرهای نمایشی، تولید فیلم های سینمایی فاخر، بازی های رایانه ای پیش بینی شده و به طور نسبی شاهد رشد و یک پیشرفت در این بخش ها هستیم.

وی به واگذاری برنامه ها و مکان های فرهنگی به بخش خصوصی اشاره کرد و اذعان داشت: سیاست دولت برون سپاری امور قابل واگذاری در چارچوب ضوابط و قوانین است و در این رابطه نظر شخصی اعمال نمی شود بلکه مطابق با چارچوب هایی که قانون گذار مشخص کرده پیش می رویم.

وی بیان کرد: ما بسیاری از بخش های فرهنگی هنری خود را که می توانیم واگذار و برون سپاری کنیم مشخص کردیم و در این راستا ستاد و کمیته ویژه ای تشکیل شده که بررسی می کنند آن بخش از حوزه های تصدی گری دولت که امکان واگذاری آن به بخش غیر دولتی وجود دارد، به شرطی که کاربری آن واحد تغییر نکند بهره برداری شود و متعهد شوند آن فضا فقط جهت فعالیت های فرهنگی و هنری استفاده شود.

بیش از 2 میلیون نفر عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند

نوش آبادی، خاطر نشان کرد: بخش مهمی از فعالیت های فرهنگی هنری توسط انجمن ها و مؤسسات غیر دولتی انجام می شود و در حال حاضر بیش از 22 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد با بیش از 2 میلیون نفر عضو داریم که حجم عظیمی از فعالیت های فرهنگی هنری ما در این کانون ها و انجمن ها انجام می شود.

وی توضیح داد: مؤسسات برای توانمندسازی فعالیت های فرهنگی هنری برنامه هایی را پیش بینی کردند و ما هم برای اینکه آنها آگاهی بیشتری نسبت به فعالیت ها پیدا کنند به آنها مشاوره های  مختلفی را ارائه می دهیم و در عین حال حمایت های مالی برای آنها صورت می گیرد و یک بخش از بودجه ما معطوف به فعالیت و توانمندسازی مالی، فرهنگی و آموزش ngo ها است.

 

هیچ کس با موسیقی که در برگیرنده هویت اسلامی ایرانی باشد مخالف نیست

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص سیاست های وزارت ارشاد نسبت به برنامه های موسیقی، عنوان کرد: هیچ تغییری در این خصوص صورت نگرفته است و ما در چارچوب ضوابط و مقرراتی که داریم به کنسرت های موسیقی مجوز می دهیم و هیچ کس با موسیقی سالم و فاخر که با هویت فرهنگی و ملی ما گره خورده و در برگیرنده هویت اسلامی ایرانی ما باشد مخالف نیست بلکه با موسیقی ابتذال و بی بند و باری و بدون رعایت جوانب قانونی و شرعی مخالفیم.

وی با اشاره به اینکه در عین حال تلاش می کنیم با سایر نهادها و دستگاه هایی که مسئولیتی در اجرای برنامه های عمومی که یک بخش آن اجرای برنامه های فرهنگی و موسیقی است، هماهنگ می کنیم، اظهار داشت: وظیفه شورای تامین استان ها این است که اگر قرار شد کنسرتی در شهر و استانی برگزار شود آنها مقدمات انجام و حمایت لازم برای تامین امنیت آن را بر عهده می گیرند و از تعطیل شدن و اختلال در برنامه های فرهنگی و هنری که موجب تضییع حقوق مردم شود مخالفیم و پیگیری می کنیم.

باید نقش آزادی قلم و رسانه ها در اطلاع رسانی حفظ بماند

وی به مشکلات حوزه مطبوعات اشاره کرد و گفت: شرایط سخت و وضعیت نگران کننده مالی و اقتصادی که متوجه مطبوعات و رسانه هاست را درک می کنیم، تعداد مطبوعاتی که دولتی هستند ناچیز بوده و در نظام پرداخت یارانه برای آنها سهمی قائل نیستیم و اکثر رسانه های کشور ما غیردولتی است که از یارانه مطبوعات و کمک یارانه مربوط به بیمه خبرنگاران بهره مند می شوند.

نوش آبادی، تاکید کرد: ما قبول داریم که این حمایت ها کافی نیست از این رو برنامه ریز هایی در حوزه سطح بندی رسانه های مکتوب و غیرمکتوب جهت تعیین شاخص ها صورت گرفته که بر اساس آن به نشریات غیردولتی بتوانند کمک هایی را دریافت کنند؛ گرچه این یارانه جوابگو نیست ولی عادلانه پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه برای اینکه فشار روی مطبوعات را به حداقل برسانیم سعی کردیم حق بیمه کارفرما را در رابطه با بیمه کردن حبرنگاران را خودمان تقبل کنیم، یاد آور شد: قبول داریم این کمک ها و حمایت ها کافی نیست ولی باید به سمتی برویم که رسانه ها و مطبوعات در عین حال که مستقل و آزاد باشند بتوانند از حمایت ها هم برخوردار شوند و نگرانی هایشان به حداقل برسد تا گرفتار پیچ و خم های اقتصادی و مالی اداری آن نباشند.

وی اضافه کرد: از طرفی نیز نمی خواهیم مطبوعات با کمک دولت اداره شود و بلکه باید نقش آزادی قلم و رسانه ها در اطلاع رسانی فارغ از سانسور و فشارها همچنان حفظ بماند و چون اعتقاد داریم مطبوعات و رسانه ها آزادند و آزادی مسئولانه و متعهدانه است، اما در عین حالی که آنها را مستقل می دانیم و آنها را برای تهیه، محتوا و انعکاس خبر در چارچوب ضوابط مستقل می دانیم حمایت و پشتیبانی مالی را هم در فرایند پیگیری های خود مدنظر داریم.

همه مدیران استانی در قبال مطبوعات و رسانه ها مسئول هستند

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطر نشان کرد: چگونگی حل این مشکلات نیازمند تلاش مدیران هم در سطح استان ها و هم ملی است و ما در حالی که تمام تلاش خود را به کار می بریم اما قائل به این نیستیم که مشکلات مالی و دغدغه ها برطرف شده است.

وی تصریح کرد: در هر استانی همه مدیران آن استان مسئول هستند و فقط مدیران فرهنگی را در مقابل مطبوعات مسئول نمی دانیم چون کار رسانه تنها در ارتباط با وزارت ارشاد نیست و رسانه ها کارکردهای مختلفی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و... دارند، از این رو باید از سوی تمام نهادهای مسئول در یک استان حمایت شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر