کد خبر: 769218
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی خبرداد:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اعلام کرد: پیش بینی می شود به دلیل برداشت بی رویه و افت 6 درصدی آبگیری چاه های آب تابستان سال آینده ۳۰ شهر خراسان رضوی در شرایط تنش آبی قرار گیرند.
هانیه فیاض

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در نشست خبری که در محل تالار جلسات شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به قرار اقلیم خشک و نیمه خشک خراسان رضوی عنوان کرد: میزان بارندگی استان ۲۲۴ میلی متر است که از میانگین کشور کمتر بوده و متاسفانه طی ۱۰ سال اخیر به علت تداوم خشکسالی ها به کمتر از ۲۰۰ میلی متر نیز رسیده است.

حسین اسماعیلیان ابراز کرد: تمام شهرهای استان به جز مشهد به دلیل نداشتن سد و رودخانه به منابع زیرزمینی متکی است که با توجه به وضعیت بارندگی ها و برداشت بی رویه از آب زیرزمینی سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از ذخایر زیرزمینی استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه سال به سال سطح کمی و کیفی آب های زیرزمینی کاهش پیدا می کند، گفت: در حال حاضر ۴۵۰ حلقه چاه آب استان را تامین می کند  و سالانه ۶ درصد افت آبگیری در چاه های استان داریم.

وی اضافه کرد: به همین منظور باید امسال ۳۰ حلقه چاه حفر می شد تا ۲۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز شهروندان را تامین کند که این چاه ها در واقع صرف افت چاه های دیگر شده و باعث افزایش کمیت تامین آب نمی شود.

وی با اشاره به تنش آبی در ۲۸ شهر خراسان رضوی عنوان کرد: هرکدام از  این شهرها حداقل حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت داشتند.

اسماعیلیان بیان کرد: پیش بینی می شود تابستان سال آینده ۳۰ شهر استان در شرایط تنش آبی قرار داشته باشند و کسری آ ب در زمان پیک مصرف به ۸۵۵ لیتر بر ثانیه برسد.

وی افزود: همچنین به مناسبت دهه فجر سه طرح بزرگ سرمایه گذاری فاضلاب با اعتبار یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال در شهرهای کاشمر، سبزوار و گلبهار افتتاح می شود.

اسماعیلیان با بیان اینکه درگذشته جهت تامین کوچک ترین تجهیزات مربوط به آب و تصفیه فاضلاب نیازمند مشاوره های بیرونی و وارد کردن از خارج از کشور بودیم، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر ۱۰۰ درصد تجهیزات بخش آب و فاضلاب در داخل کشور تولید شده و در بخشی  نیز به کشورهای دیگر صادر می شوند.

وی با اشاره به حضور و فعالیت مشاوران و پیمانکاران داخلی که خدمات خود را به خارج از کشور ارائه می کنند، افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از سلامت جامعه به بحث اب  شرب و بهداشت برمی گردد، امروز ۱۰۰ درصد جمعیت شهری خراسان رضوی از خدمات اب شهری و بهداشت برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در بیست سال گذشته هیچ شبکه مدرن آب در شهرهای خراسان رضوی وجود نداشت، ابراز کرد: امسال به منظور کاهش مسائل زیست میطی و ارتقای بهداشت جامعه در یازده شهر بزرگ استان شبکه های فاضلاب در دست اجرا و بعضی در حال بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت تصریح کرد: امسال این شرکت با الگودقراردادن سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اقداماتی انجام داده است که از جمله آنها می توان به اجرایی شدن سه طرح  بزرگ سرمایه گذاری فاضلاب در شهرهای کاشمر، سبزوار و گلبهار با اعتبار یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

وی افزود: همچنین انعقاد دو قرارداد احداث تصفیه خانه در شهر سبزوار و گلبهار نهایی شده و بزودی طرح اجرایی آن آغاز خواهد شد.

اسماعلیان با بیان اینکه عملیات اجرایی بهره برداری طرح های آبرسانی تربت حیدریه از ۱۵ سال گذشته آغاز شده بود، گفت: در همین راستا با ایجاد درک مشترک بین مردم و دولت عملیات اجرایی طرح آبرسانی تربت حیدریه و فیض آباد در بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و تابستان امسال نخستین تابستانی بود که این دو شهر با کمبود آب مواجه نبودند.

وی با اشاره به پروژه های افتتاحی دهه فجرعنوان کرد: امسال ۲۷ طرح کلنگ زنی در حوزه آب و فاضلاب با اعتبار ۵۶۰ میلیارد ریال به مناسبت دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص اقدامات نرم افزاری می توان به استقرار سیستم جامع خدمات مشترکین در ۳۳ شهر خراسان رضوی تا پایان سال اشاره کرد که شهروندان می توانند از تمامی ۲۲ خدمتی که از سوی اب و فاضلاب ارائه می شود را به صورت الکترونیکی استفاده و بهره مند شوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اضافه کرد: در سال آینده تمامی خدمات این شرکت از طریق دفاتر پیشخوان دولت، اینترنت، تلفن ثابت و موبایل قابل دریافت است.

وی توضیح داد: از دیگر اقدامات شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در راستای اعتمادسازی مردم و افزایش مسائل امنیت اجتماعی به عنوان پایلوت کشور طرح خود اظهاری کنتورمشترکین در شهرستان فریمان خراسان رضوی اجرا شده است که اگر موفقیت آمیز باشد در سایر شهرهای استان و کشور نیز اجرا خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در طرح خود اظهاری شهروندان شماره کنتور خود را به شیوه الکترونیکی اعلام و قبوض به صورت آنلاین صادر می شود و شهروندان می توانند قبوض خود را پرداخت کنند.

اسماعیلیان بیان کرد: یکی از مهمترین رویکردهای شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تکمیل طرح های نیمه تمام است که به همین منظور یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه برای پیگیری طرح های آب و فاضلاب خراسان رضوی پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، مطرح کرد: سال گذشته با توجه به بحران کیفیت آب استان طرح جداسازی آب شرب از مصارف بهداشت در شهرستان بجستان افتتاح شد که امسال نیز سامانه جداسازی آب شرب از مصارف بهداشتی درشهر جنگل نیز باعتبار سه میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

وی اذعان کرد: استفاده از تصفیه خانه های فاضلاب محلی در راستای مقابله با بحران آب از رویکرد های شرکت است که در این خصوص یک تصفیه خانه در گناباد تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه امسال یک هزارمیلیارد ریال در بخش آب و فاضلاب استان به جز شهر مشهد هزینه خواهد شد، اضافه کرد: از مجموع این اعتبار ۲۷۰ میلیارد ریال در بخش فاضلاب و بقیه در بحث ارتقا اقدامات آبرسانی هزینه خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار