کد خبر: 761877
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
با آنکه اقدامات ضربتی برای کنترل و کاهش آلودگی هوا تا حدودی توانسته است شاخص کیفیت هوای پایتخت را بهتر کند، توالی روزهای آلوده و ناسالم این اقدامات را ناکافی کرده است. تعطیلی مدارس، جلوگیری از کار معادن شن و ماسه، جلوگیری از فروش طرح ترافیک روزانه و برخورد پلیس با ماشین‌های دودزا از جمله اقدامات ضربتی برای کاهش روزهای ناسالم هوای تهران بود. اما خبر افزایش مرگ‌ومیر روزانه شهروندان از 150 نفر به 180 نفر از زبان مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران حساسیت‌ها را بیشتر از گذشته کرده است.
 با آنکه پزشکی قانونی، سازمان محیط‌زیست تهران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این آمار را تایید نکرده‌اند اما حتی شنیدن این آمار از سوی چمران نگرانی‌های بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است. براساس رده بندی علمی موجود، شاخص 100 حد سلامت هواست؛ بین 100 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس و 150 تا 200 ناسالم برای همه. براساس گفته‌های محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست تهران، بیشتر روزهای تهران شاخص آلودگی 130 را تجربه‌کرده‌اند. دیروز هم شاخص هوای تهران 144 بود که مربوط به وجود ذارت معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون بوده است و هوا را برای گروه‌های حساس مثل بیماران قلبی، تنفسی و کودکان خطرناک می‌کند. رستگاری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «نگرانی ما در این روزها توالی روزهای آلوده است. تهران روزهای آلوده‌تری را تجربه کرده ‌است، اما تکرار روزهای آلوده این بار وضعیت را بحرانی کرده است.» موضوعی که محمد مسجدی متخصص ریه نیز بر آن تاکید دارد.  
 
افزایش تنگی نفس و ایست قلبی در روزهای ابتدایی دی  



مسجدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «براساس مطالعات ما در دو سال اخیر در چند سال گذشته، آلودگی هوا در روزهای پایانی آذر و روزهای ابتدایی دی در وضعیت هشدار بوده است. به همین دلیل مراجعات به دلیل تنگی نفس و ایست قلبی در این روزها افزایش می‌یابد.» به گفته مسجدی با توالی روزهای آلوده آمار مرگ‌و میر بر اثر آلودگی هوا قابل توجیه است که در این میان افرادی که زمینه بیماری‌های قلبی و تنفسی دارند بیشتر در معرض خطر هستند. 20 درصد هوا اکسیژن است که به دلیل وجود آلودگی میزان آن در هوا کاهش می‌یابد و باعث سردرد و خستگی در افراد می‌شود. در این میان این علائم در افراد حساس شدیدتر بروز می‌کند و حتی منجر به مرگ می‌شود.» به گفته او دی اکسید کربن، مشتقات ازت، سرب و ریزگردها آلاینده‌های کلاسیک و مضر برای افراد هستند. در این میان براساس تحقیقات در فصل بهار 60 درصد و فصل پاییز تا 76 درصد این آلاینده‌ها مربوط به وسایل نقلیه است.  
 
با این حال مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور به «فرهیختگان» می‌گوید: «آمار مرگ‌ومیر در این موقع سال نسبت به سال گذشته تغییر معنا داری نداشته است.» به گفته او، آلودگی هوا جزء ریزفاکتورهای مرتبط در مرگ‌ومیر افراد است اما اینکه بتوان مرگ یک فرد را مشخصا به آلودگی هوا نسبت داد، چنین آماری وجود ندارد و باید بررسی شود. خالدی، آمار رئیس شورای شهر را به‌آمار بهشت‌زهرا مرتبط می‌داند و می‌گوید نمی‌توان براساس این آمار قضاوتی در این‌باره کرد. اما خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از پیگیری‌های این نهاد برای مشخص شدن دقیق آمار مرگ‌ومیر بر اثر آلودگی هوا می‌گوید.
 
 به گفته صادق‌نیت پزشکی قانونی قرار است آماری در این‌باره در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد و روزهای آینده در این‌باره اطلاع‌رسانی خواهد شد. با این حال به گفته او نباید هرگونه مرگ‌ومیر در این مقطع زمانی را به‌آلودگی هوا نسبت داد و صحبت‌های مهدی چمران در این‌باره قابل استناد نیست. او می‌گوید در وزارت بهداشت ارتباط تعریف شده‌ای با توجه به‌شدت آلودگی هوا در رابطه با مرگ‌ومیر افراد تعیین شده است که با کمک پزشکی قانونی به رقم واقعی دست پیدا می‌کنیم. با این وجود روزهای آلوده تهران همچنان ادامه دارد و خواه ناخواه وجودش زندگی شهروندان تهرانی را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ تعدادی را با سردردهایی که هر روز از آن گلایه می‌کنند و تعدادی را با فرستادن به بهشت‌زهرا(س).  
 
منبع:فرهیختگان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار