کد خبر: 759098
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
مدیر سابق هیئت کوهنوردی شهرستان دشتی خبرداد:
80 نفر از گردشگران، عکاسان و کوهنوردان از 4 استان کشور از گنبد نمکی دشتی در استان بوشهر دیدن کردند.

حمید زارعی از کوهنوردان فعال و رئیس سابق هیئت کوهنوردی دشتی در حاشیه بازدید 80 نفر از کوهنوردان، گردشگران و عکاسان استان‌های تهران، مازندران، البرز و فارس از گنبد نمکی و کلوت‌های متد شهرستان دشتی در دشتی گفت: ظرف دو روز گذشته میزبان 80 نفر از کوهنوردان، گردشگران و عکاسان از استان‌های تهران، مازندران، البرز و فارسبودیم.

مدیر سابق هیئت کوهنوردی شهرستان دشتی افزود: 30 نفر از اعضای هیئت کوهنوردی دشتی در اکتشاف غارهای گنبد نمکی دخیل بودند و عاشقانه جانبازی کردند تا جهانیان با این پدیده آشنا شوند.

وی با بیان اینکه هیئت کوه‌نوردی شهرستان دشتی گنبد نمکی و کلوت‌های زیبا را تاریخ‌ساز کردند، افزود: هیئت کوهنوردی شهرستان دشتی در چند سال اخیر با عزمی بلند و اندیشه‌ای سترگ کاری مانا کردند و با کشف غارهای نمکی و معرفی و ثبت گنبد نمکی دشتی به‌عنوان بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و زیباترین گنبد نمکی دنیا و معرفی کلوت‌های متد دشتی به‌عنوان وسیع‌ترین کلوت‌های ایران و جذب کوهنوردان جهت صعود به قله 1950 متری بیرم خورموج بلندترین قله استان بوشهر هیئت کوهنوردی را تاریخ‌ساز کردند.

زارعی با مرور اتفاقات گذشته خاطرنشان کرد: سال 86 که استارت اکتشاف زدیم و سال 87 اجرایی کردیم تاکنون هزاران نفر از مناطق مختلف ایران اعم از گردشگر و کوهنورد و هنرمند به گنبد نمکی آمده‌اند و تولید فیلم‌ها، گزارش‌ها، کتاب‌های عکس ماحصل این فعالیت و شناسایی بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در طول این سال‌ها کلوت‌های متد و کوه بیرم و آثار تاریخی و باستانی مثل محرابه متد را هم به دیگران معرفی کرده و گنبد نمکی دشتی به‌عنوان 88 مین اثر طبیعی در میراث ثبت کردیم و مانع فعالیت‌های شرکت‌های سنگ معدنی شدیم که مجوز فعالیت گرفته بودند، حتی تا یک‌قدمی ثبت جهانی آن‌ هم پیش رفتیم که دریغ از آن اتفاق تلخ.

سرپرست ارشاد اسلامی دشتی یادآور شد: اگرچه از مدیریت هیئت کوهنوردی کنار رفته‌ام ولی دغدغه‌های کوهنوردی و محیط‌ زیست را دارم و رئیس هیئت و کوهنوردان را حمایت می‌کنم و تمام‌قد در خدمت آن‌ها هستم.

گفتنی است، حمید زارعی که تا پیش از انتصاب به مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی پیش‌قراول این حرکت بود هنوز هم گردشگران و کوهنوردان به اعتبار او به منطقه می‌آیند و مهمان او می‌شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر