کد خبر: 753642
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
احمد محمدتبريزي

كودكان بيشتر جذب الگوهايي كه در جامعه و رسانه‌ها مطرح مي‌گردد، مي‌شوند. نگاه كودكان به اين الگوها نگاهي اسطوره‌اي و قهرمانانه است كه آنها سعي مي‌كنند با تقليد رفتارها و كارهايشان، ‌خودشان را به اين الگوها نزديك‌تر كنند. به همين دليل نظام رسانه‌اي غرب سعي دارد تا با ساختن قهرمانان خيالي در انيميشن‌ها و بازي‌هاي رايانه‌اي، ذهن كودكان را به سمت ارزش‌هاي غربي بكشاند.

ايران در طول دوران تاريخي‌اش تا به امروز قهرمانان بزرگ و نامي كم نداشته است. جامعه ايران چه در تاريخ باستانش و چه درتاريخ معاصرش انسان‌هاي بزرگي كه كارهاي قهرمانانه انجام داده‌اند زياد داشته است كه براي معرفي هركدامشان مي‌توان فيلم‌ها و انيميشين‌ها توليد كرد و كتاب‌ها نوشت. نمونه بارز اين چهره‌هاي اسطوره‌اي را ما در دوران دفاع مقدس فراوان داشته‌ايم. شهيداني مثل چمران، خرازي، همت، هاشمي، ضرغام و بسياري ديگر سبك زندگي‌شان آنقدر جذابيت و بُعد دارد كه مي‌تواند دل ِ هربيننده و شنونده‌اي را جذب خود كند.

آوردن شرح فداكاري‌ها و گذشت اين افراد در كتاب‌هاي درسي يكي ديگر از راه‌هاي الگوسازي از شهيدان دوران دفاع مقدس است. ذهن باز كودكان به خوبي پذيراي مطالب گفته شده در كتاب‌هاي درسي است و روي رفتار و شخصيت‌آنها در آينده هم تأثير خواهد گذاشت. حجت‌الاسلام محي الدين محمدي معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش درباره آوردن مطالب دفاع مقدس در كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان مي‌گويد كه در كتاب تاريخ به تناسب آن، در كتاب فني و حرفه‌اي پل متحرك خيبر و بحث صنعت و فناوري جنگ، در كتاب مطالعات اجتماعي مشاركت مردم و در كتاب هنر خط و تصويرگري رزمندگان را آورده‌ايم. اميدواريم اين فرهنگ الهام‌بخش آرمان‌هاي انقلاب اسلامي ايران باشد و ما به تناسب براي كتاب‌هاي درسي كه تغيير مي‌كند نسبت به دفاع مقدس نگاه ويژه‌اي داريم اما شعاري كار نمي‌كنيم، در آموزش و پرورش بايد به روش نرم كار شود.

به عقيده كارشناسان هرچقدر اين مطالب در سنين پايين‌تر گفته شود تأثيرگذاري بيشتري خواهد داشت. همان‌طوري كه داستان‌هاي مربوط به دهقان فداكار، چوپان دروغگو و پطروس كه زماني در كتاب‌هاي دوران ابتدايي دهه شصتي‌ها آمد پس از گذشت سال‌ها همچنان تصويرش پررنگ در ذهن اين نسل مي‌درخشد و شايد تا پايان عمرشان همراهشان باشد. اگر آن سال‌ها داستان‌هايي درباره شهيدان بزرگ دفاع مقدس در كتاب‌ها گنجانده مي‌شد امروز جوانان دهه شصتي‌آشنايي بيشتري با مردان بزرگ و تاريخ‌ساز كشورشان داشتند. با معرفي سبك زندگي رزمندگان در جبهه‌ها مي‌توانيم الگويي بكر، ناب و پاك را به نسل‌هاي جديدمان معرفي كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار