کد خبر: 747849
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
شهرهاي چهارمحال و بختياري عاشورايي شدند
این روزها با نزدیک شدن به عاشورا و تاسوعا، حال و هوای شهر باز هم بوی اسپند و آتش گرفته و نوای نوحه های عاشورایی در دل کوچه پس کوچه ها خبر از آمدن روزهایی متفاوت می دهد. سال های سال است که ایرانی ها در دهه اول محرم در غم امام حسین(ع) و 72 تن از یارانش به سوگ می نشینند و از طریق آیین ها و مناسکی که در هر منطقه و قومیت تفاوت هایی دارد، سوگواری خود را در غم شهادت امام حسین(ع) به معرض نمایش می گذارند. امسال هم به رسم هر ساله، حتی چند روز زودتر اهالی شهرهاي استان چهارمحال و بختياري با ساخت داربست های تکیه و نصب پرده و بیرق های سیاه به استقبال ماه محرم رفتند، محرمی که به فرمایش امام خمینی(ره) اسلام را زنده نگه داشته است و این روزها به عنوان نمادی از باور های دینی در جامعه ما تبلور مي يابد.
راضيه صيادي

انگار این خاطره مشترک همه آدم های شهر است ، بوی اسپند و نذریی هایی که از همان شب اول محرم در فضای شهر می پیچد و پیام آور دهه‌ای است که ما را بیشتر به سمت اشعار دیدنی‌مان نزدیک می کند . از چند روز مانده به آغاز محرم، کوچه و پس کوچه های شهرها پر می‌شود از جوانانی که با جان و دل به فکر بر پا کردن داربست های تکیه های سید و سالار شهیدان عالم هستند و با چنان شوقی میله های آهنین را به هم متصل می کنند که انگار برای ساخت ستون باور‌های عقیدتی شان به دنبال تکیه گاه می‌گردند. جوانان که شاید روزمره‌گی های زندگیشان دقیقا منطبق با اصول دینی نباشد اما در نهایت زمانی که پای سالار شهیدان به میان می‌آید، همه و همه به میدان می آیند تا سعادت غلامی در خانه اش را داشته باشند .

آئین عزاداری در شهر طاقانک

همزمان با مراسم عزاداری ماه محرم‌، مراسم ویژه برپایی خیمه در شهر طاقانك از توابع شهرستان شهركرد استان چهار محال و بختیاری اجرا می‌شود. در این آئین تاریخی كه از گذشته‌های بسیار دور در طاقانک رواج دارد، از نخستین روزهای ماه محرم خیمه توسط مشتاقان و هیئت‌های مذهبی آماده می گردد عزاداری عصر تاسوعا با حركت هیات‌های عزاداری از شهر طاقانك به سمت خیمه گاه آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد. حضور گروه های سینه زن، زنجیرزن در كنار خیمه های برپا شده در برخی از سال های اخیر تا نزدیكی صبح نیز ادامه یافته است. صبح روز عاشورا، گروه ها و هیات های عزاداری به سمت خیمه گاه حركت می كنند و به عزاداری می پردازند.

مراسم سنتی « خیمه سوزان » عاشورای حسینی،طاقانک به عنوان نخستین اثر ملی معنوی چهارمحال و بختیاری در میراث فرهنگی کشور ثبت شده است .

حرکت کاروان نمادین امام حسین(ع)، قربانی کردن، تشییع نمادین پیکر شهداء کربلا ، نواختن نی ، ساز و دهل و حمل علم به سوی خیمه گاه همراه با هیات های عزاداری ، سوزاندن خیمه ها، برپایی نماز ظهر عاشورا، مراسم شام غریبان، حرکت نمادین کاروان اسراء، برپا کردن دوباره خیمه ای سیاه رنگ با نام خیمه حضرت زینب (س ) و روشن کردن شمع در کنار این خیمه از آدابی است که در محل خیمه گاه اجرا می شود.

مردم شهر طاقانک، معمولاً خیمه سبز و سفید رنگ با فرم چهار گوش، فرم گنبدی و مخروطی آماده و در حاشیه کوهی برپا می کنند که تا عصر روز عاشوراء و در آستانه شام غریبان شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا هم ادامه دارد. این خیمه ها، نذر مردمی هستند که هرکدام به نیتی خاص برپا و مراسم نوحه سرایی، قرائت زیارت عاشوراء، سینه زنی و زنجیرزنی در آنها برگزار می شود.

در این آیین و در عصر روز عاشورا، به یاد خیمه های سوخته دشت کربلا، خیمه های برافراشته شده در طول دهه اول محرم را آتش می زنند و هنگام آتش زدن این خیمه ها، فریاد « یا حسین » و « یا زینب » طنین انداز می شود که مردم به یاد غروب غمگین عاشورای حسینی و همنوا با اسرای کربلا، با ناله و زاری، به عزاداری و سوگواری می پردازند.

مراسم گل زنی در شهرستان بن

مراسم گل‌زنی و آقا سلام و فروبردن علم ها در آب در روز عاشورا در شهر بن ثبت ملی شده است .شب عاشورا تمام هئیت ها و علمداران همه جمع می شوند و به سمت گرداب بن می روند و با دعا خوانی و مرثیه سرایی به احترام حضرت ابوالفضل نه علم ها را درون آب فرو می برند و این نشان ایستادگی،پایداری،آزادگی،سقایی وآب آوری حضرت عباس است .

صبح عاشورا تمامی هئیت ها وعلمداران با مالیدن گل به سر وصورت وبدن خود مراسم گل زنی را انجام داده وبه سمت شهر به راه می افتند وسپس به درب خانه سادات رفته وبا خواندن گل زنان آمده ایم آقا سلام علیک،سینه زنان آمده ایم آقا سلام علیک ادای احترام وعرض تسلیت به سادات می کنندودرپایان همه در خانه حاج آقا مرتضوی بزرگ سادات شده و بعد از مرثیه سرایی وعزاداری مراسم را به پایان می رساند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار