کد خبر: 742304
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
نماينده ايران در اسكار مشخص شد
فيلم سينمايي «محمد رسول الله (ص)» به عنوان نماينده سينماي ايران به مراسم آكادمي اسكار امريكا اعزام خواهد شد.
محمدصادق عابديني
فيلم سينمايي «محمد رسول الله (ص)» به عنوان نماينده سينماي ايران به مراسم آكادمي اسكار امريكا اعزام خواهد شد.
بنياد سينمايي فارابي روز گذشته با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد: «اعضاي هيئت معرفي فيلم ايراني به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي، پس از بحث و بررسي‌هاي جدي و همچنين ملاحظه تمام جوانب امر در خصوص شش فيلم فهرست دوم براي معرفي نماينده سينماي ايران، به اتفاق آرا، تصميم نهايي را براي انتخاب فيلم «محمد رسول الله (ص)» اتخاذ كردند. بديهي است پيگيري‌هاي بعدي در زمينه ارسال فيلم و مدارك لازم از سوي بنياد سينمايي فارابي كه ميزباني جلسات را نيز به عهده داشته است، انجام خواهد شد.»
امسال فرشته طائرپور، محمد بزرگ‌نيا، شهرام جعفري‌نژاد، سيد روح‌الله حسيني، شادمهر راستين، رسول صدرعاملي، محمدرضا هنرمند، آرش اميني و امير اسفندياري اعضاي هيئت انتخاب را تشكيل مي‌دادند.
با اعلام نام فيلم «محمد رسول الله (ص)» رقابت ميان 10 فيلم كه به ليست نهايي راه پيدا كرده بودند پايان يافت. امسال تقريباً كار انتخاب بهترين فيلمي كه مي‌توانست نماينده ايران در اسكار باشد، كار چندان سختي نبود، زيرا جايگاهي كه سينماي ايران براي فيلم سينمايي «محمد رسول‌الله(ص)» قائل است تقريباً اين فيلم را از رقابت با ديگر فيلم‌ها مستثني كرده است. فيلم مجيد مجيدي خاص‌ترين فيلمي است كه در سينماي ايران ساخته شده. اين فيلم به دليل مضمون و پروداكشن نظيري در سينما ندارد. اين فيلم به دليل جايگاهي كه حضرت محمد (ص) در ايران و جهان اسلام دارد، حتي از جشنواره فيلم فجر نيز كنار گذاشته شد و تنها به برگزاري چند اكران ويژه براي اين فيلم كفايت كردند. اين اتفاق در جشنواره فيلم مونترال نيز رخ داد و فيلم مجيدي در رقابت با ديگر فيلم‌ها قرار نگرفت.
مجيد مجيدي پيش از اين يك بار به جمع نامزد‌هاي نهايي دريافت اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان راه يافت اما موفق به كسب اسكار نشد. «بچه‌هاي آسمان» كه از به يادماندني‌ترين فيلم‌هاي سينماي ايران و كارنامه مجيدي است در مراسم هفتاد و دومين جايزه آكادمي، رقابت بهترين فيلم خارجي‌زبان را به فيلم «همه چيز درباره مادرم» ساخته پدرو آلمادوار واگذار كرد و دريافت اسكار توسط سينماي ايران را چندين سال به تأخير انداخت. امسال مجيدي با فيلم ديگري به اسكار مي‌رود كه تا به حال منتقدان غربي نسبت به آن واكنش‌هاي مثبت زيادي داشته‌اند.
در داخل كشور نيز فروش بسيار خوب فيلم نشان‌دهنده استقبالي است كه مردم از فيلم «محمد رسول الله (ص)» دارند، اين فيلم هم اكنون با كسب عنوان پرفروش‌ترين فيلم سال 94 در پي جا به جايي ركورد پر فروش‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران نيز است.
اما جدا از اينكه فيلم ساخته شده بر اساس زندگي پيامبر اسلام كه سراسر نشانه‌هاي خاتم‌الانبيايي محمد مصطفي(ص) را با خود دارد، مي‌تواند در آكادمي موفق شود يا خير و بحث انتخاب نماينده ايران براي اسكار، مسئله‌اي است كه هر ساله حرف و حديث‌هاي زيادي را در پي دارد. گاهي وقت‌ها به دلايلي غيرسينمايي، ايران اسكار را تحريم كرده است و زماني نيز با انتخاب فيلمي كه هيچ توانايي براي رقابت در سطح جهاني ندارد، فرصت مناسب براي نشان دادن توانايي‌هاي سينماي ايران در سطح بين‌المللي از دست مي‌رود.
هيئت انتخاب نماينده ايران در اسكار هر سال با مشاركت چهره‌هاي شناخته شده‌اي از سينماي ايران تشكيل مي‌شود؛ كساني كه بعضاً هر ساله در اين هيئت و در جشنواره‌هاي مهم دنيا به عنوان نماينده فيلمسازان ايراني يا نهاد‌هاي سينمايي حضور دارند. از اين جهت انتخاب‌هاي اين گروه بايد با معيار‌هايي كه سينماي ايران مي‌خواهد خود را با آنها به دنيا معرفي كند مطابقت داشته باشد اما در عمل مي‌بينيم اين اتفاق در بسياري از مواقع رخ نمي‌دهد. سال گذشته استقبال بسيار خوبي از فيلم شيار 143 شد و اين فيلم توانست هم در جشنواره فجر و هم در اكران عمومي موفق ظاهر شود. در ظاهر شانس اين فيلم كه روايت انساني از انتظار مادران شهدا را داشت براي حضور در اسكار بيشتر از سايرين بود اما در كمال تعجب فيلم «امروز» ميركريمي به اسكار فرستاده شد و به انتخاب‌هاي نهايي راه نيافت.
امسال نيز 10 فيلمي كه هيئت انتخاب فيلم معرفي كرد از جهات مختلفي با هم متفاوت و گاه متضاد بودند. آيا سليقه‌هاي اعضاي هيئت انتخاب تا اين حد متنوع است كه فيلم‌هايي كه بر مي‌گزينند تا اين حد از نظر مفهومي با هم متفاوتند؟! فيلم «قصه‌ها» و « شيار 143» كه هر دو در اين ليست قرار دارند چه نقاط مشتركي با هم دارند كه به عنوان نماينده سينماي ايران به اسكار فرستاده شوند؟ «قصه‌ها» عملاً فيلمي سياه است و اصلاً راهيابي آن به جمع گزينه‌هاي مورد نظر سينماي ايران سؤال جدي داشت! اسكار يكي از معدود جوايز سينمايي است كه فيلم توسط كشور سازنده و نه فيلمساز به آن معرفي مي‌شود و حضور فيلمي مثل «قصه‌ها» به گونه‌اي مهر تأييد بر سياهنمايي‌هايي بود كه اين فيلم از شرايط داخلي كشور داشت. به نظر مي‌رسد براي سال‌هاي آينده نياز است كه قواعد و چارچوب‌هايي براي انتخاب نماينده ايران در اسكار تعريف شود و اعضاي هيئت انتخاب بر اساس چارچوب‌هاي مشخص و نه علائق شخصي فيلمي را انتخاب كنند. قطعاً اثري كه از اين هيئت به اسكار معرفي مي‌شود، پرچمدار سينماي ايران و البته نماينده جامعه ايراني خواهد بود؛ مسئله‌اي كه نمي‌توان آن را با يك انتخاب بر حسب سليقه پايين آورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار