کد خبر: 738589
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
مدیرکل تعاون ، کارو رفاه اجتماعی خراسان رضوی :
به مناسبت هفته تعاون طی مراسمی 81 طرح شرکت‌های تعاونی استان با حضور مدیرکل تعاون ، کارو رفاه اجتماعی خراسان رضوی و جمعی از مسئولین به صورت پایلوت و همزمان در محل مجتمع شرکت تعاونی خدمات بهداشتی آبنوس مشهد افتتاح گردید .
هانیه فیاض

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در مراسم بهره برداری از طرحهای توسعه شرکتهای تعاونی استان گفت: شرکتهای تعاونی تازه تاسیس با سرمایه گذاری یک میلیارد و 220 میلیون ریال و اشتغالزایی دو هزار و 518 نفر در مشهد راه اندازی شدند.

محمود احمدی افزود: یک سوم سرمایه گذاری این شرکتها با بهره گیری از تسهیلات بانکی به میزان 460 میلیارد ریال و دو سوم باقیمانده با جمع آوری سرمایه های اعضای این شرکتهای تعاونی انجام شده است.

وی ادامه داد: 81 طرح تعاونی شامل 12 طرح در بخش صنعت و معدن، 9 طرح در زمینه کشاورزی، 35 طرح در بخش خدمات، 22 طرح در بخش مسکن و ساختمان و سه طرح با موضوع فعالیتهای تولیدی و توزیعی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: اهتمام به راه اندازی شرکتهای تعاونی برای ارتقای شاخصهای اقتصادی و حل معضل بیکاری و اشتغال دانش آموختگان بیکار در حرفه های مختلف بوده است.

وی افزود: خراسان رضوی در پنج ماه ابتدای امسال رتبه نخست کشوری را در تاسیس شرکتهای تعاونی بدست آورده تا سهم بخش تعاون در بازار و فضای کسب و کار استان بیشتر شود.

احمدی ادامه داد: در این مدت 128 شرکت تعاونی در خراسان رضوی تاسیس شد که 10 درصد تعاونیهای تازه تاسیس سطح کشور را شامل می شوند.

وی گفت: اکنون سهم بخش تعاون در سطح بازار کشور پنج درصد است که براساس تاکید رهبر معظم انقلاب این سهم باید در پایان برنامه پنجم توسعه به 25 درصد برسد اما با توجه به امکانات و مشکلات اقتصادی موجود رسیدن به این سهم دور از دسترس به نظر می رسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی این استان را مهد نوآوریهای بسیار در حوزه تعاون توصیف و بیان کرد: تولد موسسات مالی و اعتباری و همچنین گردشگری سلامت و ارائه خدمات درمانی در قالب تعاونی از این استان در کشور آغاز شد و اکنون خراسان رضوی پایگاه اصلی گردشگری سلامت در شرق ایران به شمار می رود.

وی افزود: با توجه به قرار داشتن مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در مشهد سهم خراسان رضوی از شرکتهای تعاونی بهداشتی و درمانی برای فعالیت در بخش گردشگری سلامت اندک است لذا باید تلاش کرد فضای بیشتری برای فعالیت این گونه تعاونیها در استان فراهم کرد.

احمدی ادامه داد: خراسان رضوی دارای کادر پزشکی و پرستاری متخصص و کارآمد و امکانات و تجهیزات درمانی قابل توجهی است که در طرح آمایش سرزمینی استان نیز این بخش بطور ویژه مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی منسجمی برای افزایش سهم خراسان از گردشگری سلامت در کشور انجام گرفته است.

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیتهایی که دولت در بخش سرمایه گذاری دارد بخش خصوصی و شرکتهای تعاونی بهترین گزینه برای جبران عقب ماندگیها و بهره مندی استان از شاخصهای بالا در بخش گردشگری سلامت می باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: کمیته ای به ریاست استاندار خراسان رضوی برای حل مشکلات شرکتهای تعاونی، واحدهای صنعتی و خدماتی در استان راه اندازی شده تا قدرت چانه زنی در بخشهای مختلف به ویژه گردشگری سلامت ارتقا یافته و فضای کسب و کار بهبود یابد و بتوان از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه بهتر بهره گرفت.

وی گفت: براساس آخرین آمار مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با همت دولت تدبیر و امید فضای کسب و کار در کشور بهبود یافته و دو درصد رشد داشته است.

احمدی افزود: زمانی که فضای کسب و کار در یک کشور بهبود یابد روند سرمایه گذاری و ایجاد کار تسهیل می شود لذا با توجه به وضعیت مطلوب بازار ایران در بین کشورهای منطقه باید با توسعه تعاونیها رشد کسب و کار، رونق اقتصادی و اشتغالزایی برای جوانان بیکار اتفاق افتد.

وی بیان کرد: هدف از انتخاب شرکت تعاونی آبنوس برای افتتاح همزمان 81 طرح دیگر در مشهد گشایش مسیری برای جوانان به منظور ایجاد فضای کسب و کار از طریق تاسیس شرکت تعاونی در حوزه گردشگری سلامت بود.

12 هزار و 622 تعاونی در خراسان رضوی دارای مجوز هستند که 62 درصد آنها فعال می باشند. بخش خدمات با سه هزار و 533 شرکت تعاونی، بخش صنعت با سه هزار و 50 مورد و بخش کشاورزی با دو هزار و 649 شرکت تعاونی رتبه های نخست تا سوم فعالیتهای تعاونی را در خراسان رضوی دارند.

همچنین 23 شرکت تعاونی مرزنشین در خراسان رضوی مجوز فعالیت دارند که در مجموع 493 هزار و 103 نفر عضو آنها مرزنشین هستند.

330 شرکت تعاونی نیز در این استان برای فعالیت در حوزه بهداشت و درمان مجوز دارند اما از این تعداد 250 شرکت تعاونی با چهار هزار و 253 عضو در این حوزه فعالیت مستمر دارند.

این تعاونیها در زمینه ایجاد بیمارستان، کلینیکهای تخصصی، درمانگاههای عمومی و تخصصی، خدمات پرستاری در منزل، آمبولانس و موارد مشابه به مردم خدمت می کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار