کد خبر: 736950
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
در جلسه كميسيون ويژه برجام
رئيـس سـابق تيـم مذاكره‌كننده هسته‌اي گفت: هيچ بازديدي از پارچين در زمان رياست من در تيم مذاكره‌‌كننده‌ هسته‌اي صورت نگرفت.
به گزارش تسنيم، سيدحسين نقوي‌حسيني، سخنگوي كميسيون ويژه بررسي برجام درباره جلسه ديروز اين كميسيون گفت: در اين جلسه كه به رياست عليرضا‌زاكاني تشكيل شد، سعيد جليلي دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي، فريدون عباسي رئيس سابق سازمان انرژي اتمي و علي باقري عضو ارشد تيم سابق مذاكره‌كننده هسته‌اي حضور داشتند.  نقوي‌حسيني تصريح كرد: جليلي در اين جلسه گفت كه موضوع هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، يك موضوع راهبردي و اساسي و متعلق به منافع ملي كشور است، بنابراين براي موفقيت آن هم بايد اجماع ملي باشد. كميته هسته‌اي دبيرخانه از ابتداي مسئوليت اينجانب با حضور رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تشكيل مي‌شد، البته اينجانب بارها درخواست داشتم كه در مجلس حضور پيدا كنم و مباحث را با نمايندگان محترم در ميان بگذارم كه البته در برخي از موارد توفيق حضور در مجلس پيدا كرديم و در طول مذاكرات مجلس را يك ظرفيت مهم مي‌دانستيم كه بيانيه‌هايي صادر مي‌شد كه به ما امكان چانه‌زني بيشتري مي‌داد. وي افزود: جليلي ادامه داد كه گام اول جديت مذاكرات حضور سه كشور اروپايي در مذاكرات بود كه نتيجه آن مذاكرات تعليق فعاليت هسته‌اي بود و نظام به اين جمع‌بندي رسيد كه به علت عدم انجام تعهدات از سوي غربي‌ها، فعاليت‌هاي هسته‌اي مجدد آغاز شود. در سال 84 كه آقاي لاريجاني مسئوليت دبيرخانه را برعهده داشتند، كشورهاي غربي پس از دو سال و نيم تعليق، درخواست تخريب و نابودي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را داشتند. به همين جهت نظام سه هدف راهبردي را در دستور كار خود قرار داد. تثبيت ايران هسته‌اي، حق هسته‌اي، لغو تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران، براي دستيابي به اهداف مذكور، بايد راهكارهاي خود را دنبال مي‌كرديم.
سخنگوي كميسيون ويژه بررسي برجام اضافه كرد: جليلي ادامه داد كه از جمله اينكه بايد اتهامات بي‌اساس وارده بر ايران مرتفع و پاسخ داده شود. به همين جهت آژانس اعلام كرد كه شش ابهام و مسئله داريم كه بايد ايران پاسخ دهد و ايران طي سال 86 به كليه سؤالات و ابهامات آژانس پاسخ داد و آژانس رسماً اعلام كرد كه پاسخ‌ها قانع‌كننده بوده و حل شده است، يعني آژانس براي تك‌تك ابهامات نامه نوشت و اعلام كرد كه ابهام رفع شده است.  «جالب اينكه همزمان با حل مشكلات و عمل به مداليته، شوراي امنيت عليه ما قطعنامه صادر كرد. سه قطعنامه قبل از مسئوليت اينجانب صادر شده بود و قطعنامه چهارم همزمان با اعلام رسمي آژانس بين‌المللي و گزارش كتبي البرادعي در حل ابهامات از سوي ايران صادر شد.»
نقوي‌حسيني تصريح كرد: جليلي در ادامه توضيح داد كه در حالي كه ما مسائل خود با آژانس را حل كرده بوديم، اروپايي‌ها همچنان بحث داشتند و لذا ما اقدام به ارائه بسته پيشنهادي كرديم و موضوعات مختلف هسته‌اي را در يك بسته پيشنهادي ارائه كرديم تا مسائل همه‌جانبه ديده شود.  سخنگوي كميسيون ويژه بررسي برجام گفت: جليلي اضافه كرد كه بنابراين از حالت انفعال به حالت فعال درآمديم و از چارچوب تعيين شده غربي‌ها خارج شديم تا اينكه ژنو يك شكل گرفت و در نهايت  يك بسته پيشنهادي هم غربي‌ها ارائه كردند و در نهايت بنا بر اين شد كه مشتركات هر دو بسته پيشنهادي مورد توجه قرار گيرد.  نقوي‌حسيني اضافه كرد: رئيس سابق شوراي عالي امنيت ملي در اين جلسه گفت كه با اين اقدام، غربي‌ها مجبور شدند رويكرد مقابله‌اي، تعليقي، تعطيلي و تخريبي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را كنار بگذارند و از آن عبور كنند، بنابراين بحث ايران رفت روي غني‌سازي با درصد بالا و 20 درصد را مطرح و فردو را هم تحت نظارت آژانس تأسيس كرديم، اما كاملاً امن كه به همين جهت غربي‌ها ايده تبادل سوخت هسته‌اي را مطرح كردند و به اين ترتيب رويكرد مقابله‌اي غربي‌ها به رويكرد تعاملي و مبادله‌اي تغيير كرد و پس از تغيير رويكرد مذكور، وساطت برزيل و تركيه مطرح شد، چون اين دو كشور عضو غير دائم شوراي امنيت بودند.
وي به نقل از جليلي در اين جلسه گفت: بالاخره تلاش‌هاي مذكور منجر به صدور بيانيه تهران شد كه در آن تمام حقوق هسته‌اي ملت ايران ديده شده بود ولي امريكايي‌ها نه تنها به عهد خود عمل نكردند و نظرات فرستادگان خود را زيرپا گذاشتند و قطعنامه پنجم را دنبال كردند، بلكه موجب اعتراض برزيل و تركيه شدند و اين دو كشور در شوراي امنيت به قطعنامه پنجم رأي ندادند اما ايران با ارائه منطق دقيق خود همراه با رشد و توسعه سريع صنعت هسته‌اي كشور، غربي‌‌ها را وارد كرد و ژنو 2 و ژنو 3 و نشست استانبول را با شش كشور برگزار كرد و  حول محورهاي مشترك گفت‌وگو كرد تا ابزار تقابلي خود را كنار بگذارند.
منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
0
پس جلیلی هم باجانکری مذاکره داشته ؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار