کد خبر: 735297
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت در حال حاضر تنها 6 درصد هزینه های درمان توسط مردم پرداخت می شود
معصومه صالحی
دکتر اسماعیل ایدنی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک هفته دولت گفت: در سال های گذشته اهداف اصلی نظام سلامت در کشور دچار مشکلات جدی بوده اما با شروع به کار دولت یازدهم تغییرات مطلوب زیادی در حوزه سلامت کشور رخ داد که این تغییرات بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و در راستای دستیابی به سند چشم انداز 1404 صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بر اساس این سند باید ایران به بالاترین سطح سلامت در میان 20 کشور مدیترانه شرقی برسد، افزود: به این ترتیب اجرای طرح تحول نظام سلامت با هدف کاهش پرداختی مردم در هزینه های درمانی، ارتقای سطح خدمات در حوزه بهداشت و درمان و همچنین پوشش بیمه درمانی برای تمام مردم از اردیبهشت ماه 93 اجرایی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، به وضعیت حوزه سلامت پیش از فعالیت دولت یازدهم اشاره کرد و اذعان داشت: میانگین امید به زندگی در کشور ماه 73.7 است که این، رقم در کشورهای ترکیه 76، عربستان 75 و قطر 78 درصد می باشد.

وی با اشاره به هزینه های سلامت در کشور، خاطر نشان کرد: در سال 90 از کل هزینه های سلامت 18 درصد توسط دولت، 16 درصد بیمه پایه، هشت درصد بیمه تکمیلی و 56 درصد از جیب مردم تامین می شد.

ایدنی، با بیان اینکه پرداخت از جیب مردم یکی از شاخص های عدالت در سلامت است، اضافه کرد: به رغم سیاست های بالادستی که مقرر شده بود پرداخت از جیب مردم تا پایان برنامه چهارم و پنجم توسعه  به زیر30 درصد برسد اما در دولت دهم این رقم به 70 درصد رسید.

وی با اشاره به اینکه در این بخش ایران جزو گروه قرمز قرار گرفته بود و بیش از 50 درصد هزینه های سلامت را مردم از جیب پرداخت می کردند، ادامه داد: 45 درصد این پرداخت مربوط به خدمات بیمارستانی، 36 درصد مربوط به خدمات سرپایی و 22 درصد مربوط به هزینه های دارو بوده که بر این اساس سه درصد جامعه به علت هزینه های سلامت زیر خط فقر قرار می گرفتند.

کاهش پرداخت از جیب مردم به 6 درصد

وی تصریح کرد: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و اجرای طرح تحول نظام سلامت، میزان پرداخت از جیب مردم برای بیماران شهری و روستایی به میزان قابل توجهی کاهش یافت همچنین بیمار برای هیچ خدمتی به خارج از بیمارستان ارجاع نمی‌شود و کلیه خدمات مورد نیاز وی از طریق زنجیره درمان در بیمارستان تامین می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، عنوان کرد: در حال حاضر که بیش از 14 ماه از اجرای طرح تحول نظام سلامت می‌گذرد میزان پرداخت از جیب مردم در بیمارستاهای دولتی به 6 درصد در شهرها و سه درصد در روستاها کاهش یافته است.

وی با اشاره به اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: محافظت مالی از مردم در قبال هزینه های سلامت، عدالت در دسترسی به خدمات در سراسر کشور برای آحاد مردم و ارتقای کیفیت خدمات درمانی از اهداف اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه بسته های خدماتی در راستای ارتقای کیفیت خدمات درمانی به مردم در محور فعالیت ها قرار گرفته، ابراز کرد: در این بخش کاهش فرانشیز در بیمارستان ها اجرایی شد به طوری که این پرداخت از 37 درصد به 10 درصد برای شهروندان شهری و پنج درصدی برای روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت کاهش یافت.

بهره برداری از 50 پروژه آموزشی و درمانی

وی همچنین از افتتاح و بهره برداری از 50 پروژه آموزشی، بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به مناسبت هفته دولت خبر داد و افزود: این پروژه ها در واحدهای مختلف دانشگاه با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و مدیران دانشگاه و با اعتباری بالغ بر 57 میلیارد ریال افتتاح و بهره برداری می شوند.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر