کد خبر: 712367
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
گفت‌وگوي «جوان» با امير توكليان مربي تيم ملي كشتي آزاد
بهناز قاسمي
ريسك بزرگي است. ميدان دادن به جواناني كه برخي از آنها براي اولين بار است كه مي‌خواهند در مسابقات رسمي يا بين‌المللي شركت كنند. اما كادر فني تيم ملي كشتي آزاد بر اين باور است كه بايد اين سختي را به جان خريد تا تيم ملي كشتي آزاد، پشتوانه‌اي محكم داشته باشد. تيم كشتي آزاد در حالي هفته آينده براي حضور در رقابت‌هاي جام‌جهاني راهي امريكا مي‌شود كه جوانگرايي اين تيم مهم‌ترين مسئله است اما توكليان، به جرأت مي‌گويد كه كادر فني تيم ملي همه چيز را به جان مي‌خرد تا جوانان از اين ميداني كه به آنها داده شده، تجارب خوبي كسب كنند. ميداني كه ميليون‌ها ايراني چشم به آن مي‌دوزند و منتظر يك قهرماني ديگر از دل آن هستند. قهرماني‌اي كه تكرارش بسيار سخت است اما براي كشتي‌گيران ايراني غير‌ممكن نيست. كشتي‌گيراني كه بارها و بارها ثابت كرده‌اند كه هيچ چيز برايشان غير‌ممكن نيست.

اسامي اعضاي تيم ملي كشتي آزاد براي مسابقات جام جهاني امريكا كه اعلام شد، اولين چيزي كه به چشم مي‌آمد جوانگرايي در اين تيم بود. ملاك اين انتخاب‌ها بر چه اساسي بود؟
بله، كشتي‌گيران جوان اما خوبي به تيم ملي دعوت شده‌اند. ملاك انتخاب ما مسابقات قهرماني كشوري بود. در واقع كشتي‌‌گيراني كه در اين رقابت‌ها خوب ظاهر شدند و خوب كشتي گرفتند موفق شدند جواز حضور در تيم ملي براي رقابت‌هاي جام جهاني امريكا را كسب كنند.

اين جوانگرايي اما بدون شك ريسك بزرگي است!
درست است كه جوانگرايي در جام جهاني ريسك بزرگي است اما ما عواقب اين ريسك را به جان مي‌خريم چراكه بايد به جوان‌ها ميدان داد. ايمان صادقي و حسين يزداني هر دو از تيم ملي جوانان به تيم ملي بزرگسالان اضافه شده‌اند، مرتضي رضايي‌قلعه در 74 كيلو براي اولين بار است كه در مسابقات رسمي شركت مي‌كند، عليرضا كريمي نيز در جوانان به عنوان قهرماني دست يافته، در كل اين كشتي‌گيران در رده‌هاي سني خود و مسابقات اخير نفر اول شده و بسيار خوب ظاهر شده‌اند اما اكنون بايد در تيم ملي بزرگسالان و در جام جهاني كشتي بگيرند، اين براي آنها تازگي دارد و مشكل است اما بايد براي ميدان‌هاي بزرگ نيز آماده باشند و مسابقات امريكا فرصت مناسبي است براي آنها تا توانايي‌هاي خود را به رخ بكشند. جوانگرايي هزينه دارد و بايد هزينه آن را داد. شايد هم در جام‌جهاني هزينه اين جوانگرايي را بدهيم.

پس در واقع مي‌توان گفت ميدان دادن به جوان‌ها نوعي پشتوانه انساني براي مسابقات آسيايي و ديگر رقابت‌هاي پيش رو محسوب مي‌شود.
همين طور است. بايد به جوانان ميدان و فرصت داد تا در رقابت‌هاي مهم‌تر بتوانند داشته‌هاي خود را رو كنند. اين جوانان همانطور كه گفتم در رده‌هاي سني خود بسيار خوب هستند اما تجربه ميدان‌هايي چون رقابت‌هاي جام جهاني امريكا يا مسابقات آسيايي را ندارند و بايد تجربه لازم براي حضور در اين رقابت‌ها را نيز كسب كنند.

اما با وجود جوانگرايي كه در تيم ملي كشتي آزاد شده، توقع‌ها از اين تيم بالاست و همه در انتظار تكرار يك قهرماني ديگر هستند، در حالي كه به نظر مي‌رسد با توجه به ليست اعلام شده، كار تيم ملي در امريكا بسيار سخت باشد.
تيم ملي در تمامي مسابقات هدفش تنها شاد كردن دل مردم و كسب بهترين افتخارات براي ايران است. من به شما قول مي‌دهم كشتي‌گيران در امريكا كم فروشي نمي‌كنند و با تمام وجود براي كسب بهترين عنوان روي تشك مي‌روند. درست است، كارمان بسيار سخت است. استفاده از كشتي‌گيران جوان تكرار قهرماني را دشوار مي‌كند اما تيم ملي از مربي گرفته تا كشتي‌گير همه و همه فقط براي كسب بهترين عنوان تلاش مي‌كنند تا بتوانند بار ديگر لبخند شادي را روي لبان ملت ايران بنشانند.

حريفان ايران در اين رقابت‌ها نيز حريفان قدري هستند، اين را هم بايد به سختي‌هاي راه تيم ملي براي رسيدن به قهرماني اضافه كرد.
در واقع همين طور است، تيم ملي ايران در گروه دوم با تيم‌هاي آذربايجان، تركيه و بلاروس هم‌گروه است كه در اين بين آذربايجان حريف اصلي ايران است. حريف قدري كه با تمام قوا در اين رقابت‌ها شركت مي‌كند. آذربايجاني‌ها توان مالي بالايي دارند و به دنبال قهرماني هستند، آنها مدال‌آوران المپيكي و قهرمانان جهان خود را به اين رقابت‌ها مي‌آورند و اين كار را بسيار سخت مي‌كند اما ما هم آمادگي بسيار خوبي داريم. حريفان را به خوبي آناليز كرده‌ايم و كادر فني برنامه‌هاي خود را پياده كرده است و اگر كم‌اشتباه باشيم قطعاً مي‌توانيم پيروز ميدان باشيم.

با توجه به سختي‌هايي كه عنوان شد و جوانگرايي اعمال شده در تيم ملي تا چه‌اندازه مي‌توان به تكرار قهرماني در جام جهاني امريكا اميدوار بود؟
تيم ملي كشتي آزاد هرگز نااميد نيست. خادم هميشه به كشتي‌گيران روحيه مي‌دهد و آنها را به گونه‌اي براي مسابقات آماده مي‌كند كه همه فقط به موفقيت مي‌انديشند. اينكه مي‌گويم كار سختي براي تكرار قهرماني داريم به اين معنا نيست كه از رسيدن به اين عنوان و مقام نااميد هستيم، نه. تيم ملي هميشه براي بهترين عنوان مي‌جنگد و هرگز براي رسيدن به آن دست از تلاش نمي‌كشد و نااميد نمي‌شود.

مصدوميت برخي بازيكنان اما نگراني‌هايي ايجاد كرده است.
وضعيت رضا ‌يزداني به زودي مشخص مي‌شود، اگر نتواند تيم ملي را همراهي كند محمدحسين محمديان به وزن بالا‌تر مي‌رود و به جاي او كشتي مي‌گيرد، مصدوميت اسماعيل‌پور هم با چند روز استراحت برطرف شد و دكتر تأكيد كرد كه او مشكلي بابت همراهي تيم ملي ندارد.

اما همين تغيير وزن احتمالي محمديان خود مي‌تواند يكي ديگر از مشكلات تيم ملي در جام‌جهاني امريكا باشد.
گاهي اتفاقات پيش‌بيني نشده‌اي رخ مي‌دهد كه بايد شرايط را براي مواجهه با آن فراهم كرد. اميدواريم رضا ‌يزداني بتواند تيم ملي را در سفر به امريكا همراهي كند اما اگر اين اتفاق نيفتد، روي توانايي‌هاي محمديان حساب مي‌كنيم. هر‌چند همانطور كه گفتيد تغيير وزن كار آساني نيست و بدون شك محمديان در صورتي كه در وزن يزداني كشتي بگيرد كار دشواري پيش رو دارد اما موفقيت‌ها از دل ‌سختي‌ها و دشواري‌ها دست مي‌آيد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار