کد خبر: 710245
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
گفت‌و‌گوي «جوان» با محسن محمدسيفي، مرد طلايي ووشو ايران در سال93
وحید صابری
اعجوبه ووشو ايران چند سالي در هيچ مسابقه‌اي شكست نخورده و ركورددار است. مرد طلايي ووشو كه حالا نامي در آسيا و جهان براي خودش دست و پا كرده معتقد است تمام اين قهرماني‌ها بعد از لطف خدا به خاطر تمرين زياد و دوري از هر‌گونه حاشيه است. سانداكار زنجاني تيم ملي كشورمان مي‌گويد كه حاشيه مانع بزرگ روي سكو رفتن  است. بزرگ‌ترين آرزويش حضور ووشو در المپيك و كسب مدال المپيك است؛ چراكه در كارنامه افتخاراتش طلاي المپيك را كم دارد.  محسن محمدسيفي يكي از موفق‌ترين چهره‌هاي ورزشي سال 93 كشور است با او در واپسين روزهاي سال 93 به گفت‌و‌گو نشستيم.

سال 93چطور گذشت؟
 مسابقات آسيايي اينچئون را در اين سال پشت سر گذاشتيم كه خدا را شكر با قهرمانيم همراه بود. من در وزن 65كيلو‌گرم توانستم براي دومين بار مدال طلاي بازي‌هاي آسيايي را كسب كنم. ما در سال93 از 17 فروردين در اردو بوديم كه به غير از مسابقات انتخابي، دو بار هم در مسابقات تداركاتي برابر حريفاني از چين و روسيه برنده شدم. در كل با مدال طلايي كه گرفتم سال خوبي برايم رقم خورد.

گفتي دومين مدال طلاي آسيا را گرفتي؟
بله من نخستين ووشوكاري هستم كه توانسته‌ام در اين رشته دو مدال طلاي آسيا را كسب كنم. چهار سال پيش هم در گوانگجو مدال طلا گرفتم. البته من طلاي جهاني 2009 كانادا جام جهاني 2010 چين و مسابقات جهاني تركيه را هم كسب كرده‌ام.

پس اغراق نيست اگر بگوييم مرد طلايي ووشو ايران هستي؟
 اين نظر لطف شماست اما نزديك به چهار سال است در تمام رقابت‌ها، تنها مدال طلا مي‌گيرم. شايد باورتان نشود هر بار كه مدال طلايي كسب مي‌كنم، به فكر مدال بعدي هستم. معتقدم تا زماني كه توانايي دارم بايد به بهترين شكل از فرصت استفاده كنم و مدال بگيرم. در اين چند سال حتي يك راند را هم به حريفان نباختم كه اين خودش يك ركورد است. در كل عطش خاصي براي سكوي قهرماني دارم. البته اين حق را به خودم مي‌دهم كه به اين شكل فكر كنم چون براي هر مسابقه‌اي از جان مايه مي‌گذارم و با آمادگي كامل در مسابقات حاضر مي‌شوم.

بدترين خاطره سال 93؟
 نخستين شكست من پس از چند سال در فينال ليگ برتر از بدترين خاطره سال 93باشد كه مقابل سجاد عباسي در حالي كه پيش بودم مغلوب شدم البته اين را هم بگويم كه اين شكست در حالي رقم خورد كه من در يك وزن بالاتر از وزن اصلي مسابقه دادم. البته خدا را شكر اين باخت تأثيري در قهرماني تيم نفت پارس جنوبي كه عضو آن هستم نداشت.
شنيدم در مسابقات از ناحيه دست مصدوم شدي؟
 من مدت‌ها بود با وجود شكستگي دست به مبارزات خود ادامه مي‌داد. استخوان‌ريزي بود كه شكسته بود. فرداي روز فينال بالاخره فرصتي پيش آمد تا عمل جراحي كنم كه الان دوران نقاهت را پشت سر مي‌گذرانم. از آغاز سال آينده، تمرينات خود را براي حضور در اردوهاي تيم‌ ملي ووشو ايران، از سر خواهم گرفت.

ركورددار شكست‌ناپذيري هستي؟
تا قبل از فينال ليگ برتر، مدت شش سال بود كه در هيچ مسابقه‌اي شكست نخورده بودم اما همچنان در رقابت‌هاي برون‌مرزي ركوردم را حفظ كرده‌ام. آخرين شكست من مربوط مي‌شود به رقابت‌هاي جهاني ـ 2009 كانادا كه در ديدار فينال، مغلوب حريف چيني شدم و عنوان نايب ‌قهرماني جهان را از آن خود كردم.

چرا وزن خود را عوض كرده و در 75 كيلو مبارزه مي‌كني؟
 قانون جديد است كه به‌روز وزن مي‌كنند من هم با صلاحديد مربيانم ديگر در اين وزن مبارزه خواهم كرد.

به طور حتم با اين كارنامه‌اي كه داري براي حريفانت شناخته شده هستي آيا در شهر خودت زنجان هم مشهوري؟
 يك‌بار در رقابت‌هاي كلمبيا مربي تيم ملي فرانسه آنچنان مرا آناليز كرده بود كه خودم باورم نمي‌شد. بعد از مسابقات گفته بود كه ما چند بار فيلم مبارزه‌هاي سيفي را ديديم اما من هميشه طوري مبارزه مي‌كنم كه كسي نتواند از پيش برنده باشد اما درباره اينكه در زنجان مشهور هستم بايد بگويم كه بله. بالاخره در اين چند سال به خاطر طلاهايي كه گرفته‌ام هم ووشو و هم من معروف شده‌ايم.

بهترين آرزوي عيد 94؟
دوست داشتم و دارم ووشو هم المپيكي بود تا اين مدال‌هاي طلا را در المپيك كسب مي‌كردم. من كه براي جهاني و مدال آن اينقدر انگيزه دارم، اگر پاي المپيك در ميان بود هزار برابر تلاش مي‌كردم. حيف كه ووشو المپيكي نيست.  من تمام مدال‌هايي كه تا به حال بايد مي‌گرفتم را گرفته‌ام جز المپيك. البته يك‌بار ووشو به طور آزمايشي در المپيك 2008 حضور داشت اما باز هم همچنان اين رشته مورد بي‌مهري مسئولان است.

 بدترين خاطره سال 93 را گفتي، بهترينش را نيز بگو.
نيمه‌نهايي بازي‌هاي آسيايي اينچئون بود كه بايد مقابل حريف چيني مبارزه مي‌كردم. حريف قدري بود اما من مصمم بودم تا او را هر طور شده شكست دهم كه به راحتي او را شكست دادم و در فينال هم حريف قزاق را بردم و قهرمان شدم.

و مدال بعدي را كي مي‌گيري؟
مرداد سال بعد اردوي دو هفته‌اي خواهيم داشت تا براي مسابقات جهاني اندونزي كه آبان‌ماه است آماده كنيم، ان‌شاءالله مدال طلاي جهاني اندونزي اولين هدف سال 94 است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار