کد خبر: 709008
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
نگراني مشاور رئيس‌جمهور از سرايت بحران مسكن به بانك‌ها
مهران ابراهيميان
مشاور رئيس‌جمهوري گفته است: در شرايطي كه مسكن در ركود است، ارزش اين وثيقه‌ها پايين مي‌آيد و مشكل خود را به بانك‌ها منتقل مي‌كند، لذا ‌براي خروج از ركود مسكن بايد فكري براي بانك‌ها كرد.
دكتر مسعود نيلي در تحليل مشكل بازار مسكن با اشاره به تسهيلاتي كه براي مسكن گرفته شده اما به بانك‌ها پرداخت نشده است، عنوان كرد: بيماري هلندي كه در پي درآمدهاي هنگفت نفتي سال‌هاي 90 و91 به‌وجود آمد، دليل اصلي ركود بازار مسكن محسوب مي‌شود.
وي در گفت‌وگو با اقتصادنيوز با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي كه در مسكن انجام شده است، گفت: اين سرمايه‌گذاري زياد در بخش مسكن باعث شده اقتصاد ايران منابع در دسترس خود را هدر دهد، در حقيقت اقتصاد ايران در آن مقطع، نياز به اين حجم از سرمايه‌گذاري در مسكن نداشته است.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه بانك‌ها توان تسهيلات‌دهي جديد به مشتريان خود را ندارند، تصريح كرد: وقتي منابع بيش از اندازه به بخش مسكن وارد شد، اين به صورت وام توسط بانك‌ها به مشتريان خود واگذار شد. اين مشتريان امكان بازپرداخت وام‌ها را ندارند و در نتيجه بانك‌ها نمي‌توانند تسهيلات جديد بدهند.
وي با اشاره به اينكه مسكن همواره به عنوان وثيقه گرفتن وام قرار مي‌گيرد، گفت: در شرايطي كه مسكن در ركود است، ارزش اين وثيقه‌ها پايين مي‌آيد و مشكل خود را به بانك‌ها منتقل مي‌كند. در واقع بايد براي اينكه مسكن از ركود خارج شود، فكري براي بانك‌ها و معوقات آنها كرد.
به گزارش «جوان» اظهارات اين كارشناس اقتصادي در حالي بيان مي‌شود كه چند ماه پيش روزنامه جوان پيش‌بيني كرده بود سرمايه‌هاي بانك‌ها از طريق شركت‌هاي اقماري در ساخت و ساز باعث بالا رفتن غير منطقي قيمت‌ها شده است، لذا احتمال وقوع بحران امريكا كه از مسكن آغاز شده درايران وجود دارد.
در گزارش مذكور اشاره شده بود: خانه‌هاي لوكس و مراكز تجاري ساخته شده توسط بانك‌ها روي دستشان باد كرده و ناچار خواهند شد بين ورشكستگي و تحريك بازار يكي را انتخاب كنند حتي اگر مغاير با سياست‌هاي وزارت راه و شهرسازي باشد.
همچنين در گزارش مذكور اشاره شده بود كه سرمايه بانك‌ها در مراكز تجاري و خانه‌هاي لوكس حبس شده و يكي از عوامل اصلي ناتواني در تخصيص منابع به بخش توليد همين موضوع است.
 پيش از اين وزير راه و شهرسازي از عدم تناسب سرمايه‌گذاري در بخش مسكن و توجه ويژه به مسكن لوكس خبر داده بود و سياست‌هاي دولت قبل را در ساخت مسكن مهر و مسكن‌هاي لوكس در مناطق گران شهر‌هاي بزرگ را غلط مي‌دانست و معتقد بود بايد نيازهاي واقعي مسكن را پاسخ داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار