کد خبر: 705730
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
نگراني‌هاي واگذاري باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال در گفت‌وگو با رئيس سازمان خصوصي‌سازي چند برابر شد
دنيا حيدري
رؤياي خصوصي شدن پرسپوليس و استقلال گويا دارد به حقيقت مي‌پيوندد اما پرونده واگذاري سرخابي‌هاي پايتخت به بخش خصوصي هر روز پيچيده‌تر مي‌شود و هنوز هم ابهامات زيادي در خصوص آن وجود دارد! چراكه با توجه به هواداران ميليوني اين دو تيم، احتمال بروز رانت‌خواري و باندبازي در واگذاري سرخابي‌ها وجود دارد و همين مسئله نگراني‌هايي به وجود آورده كه آيا دو تيم مطرح پايتخت به اهلش واگذار مي‌شوند يا با باند‌بازي‌هاي احتمالي از چاله به چاه مي‌افتند!  اينكه سهام دو باشگاه به چه كسي واگذار مي‌شود و اين شخص يا اشخاص صلاحيت باشگاه‌داري دارند يا نه، مهم‌ترين مسئله‌اي است كه ذهن هواداران دو تيم و اهالي فوتبال را به خود مشغول كرده است چراكه سابقه برخي نام‌هايي كه به عنوان خريدار مطرح مي‌شود نگراني‌هايي را به وجود آورده است. نگراني‌اي كه البته جناب پوري حسيني رئيس سازمان خصوصي‌سازي با آن بيگانه است.

باوجود آنكه اولين مزايده به دليل عدم وجود خريدار برگزار نشد، نام‌هايي به عنوان خريداران دو تيم محبوب پايتخت مطرح مي‌شود كه به دليل مشكلات مالي و اقتصادي، در حوزه ورزش چندان خوشنام نيستند و اين دغدغه زيادي در زمينه واگذاري پرسپوليس و استقلال ايجاد كرده است.
از نظر ما هيچ شاخصي براي خوشنامي يا بدنامي مشتريان وجود ندارد. همه آدم‌ها از نظر ما خوشنام هستند مگر اينكه خلاف آن ثابت شود. به همين دليل هم تا مدركي به دست ما نرسد و صلاحيت كسي رد نشود، اين حق را از كسي سلب نمي‌كنيم مگر اينكه مراجع بگويند فلان خريدار صلاحيت ندارد و نمي‌تواند در مزايده شركت كند. البته ما نمي‌توانيم جلوي اظهارنظر كسي را بگيريم. رسانه‌ها هم اين حق را دارند كه گزينه‌ها را از نظر خود بررسي كنند اما اين بحث مطرح نشده كه گزينه‌اي صلاحيت لازم را ندارد و با اين عناويني كه مطرح مي‌شود حقي از هيچ‌كس براي حضور در مزايده ضايع نمي‌كنيم.
اظهار نظرهايي كه از آن صحبت مي‌كنيد نشان‌دهنده دغدغه مردم در خصوص اشخاصي است كه نامشان به عنوان صاحبان احتمالي سرخابي‌ها مطرح مي‌شود و نمي‌توان از پرونده‌هاي قطور برخي از آنها به راحتي گذشت!
اظهار نظرهاي زيادي مي‌شود، ما نمي‌توانيم برابر آن موضع‌گيري كنيم، هر كسي حق دارد نظر خودش را عنوان كند. اما شايد بگوييد فلان خريدار در اقتصاد بوده و در ورزش حضور نداشته است ولي اين دليل نمي‌شود. خب در ورزش حضور نداشته باشد. اينكه مشكل محسوب نمي‌شود. مگر قرار است هر كس قصد مديريت در ورزش يا خريد سهام دو تيم را دارد ورزشي، مهاجم، گلر يا غيره باشد؟ بيزينس، بيزينس است و فوتبال هم فوتبال اما براي تأييد صلاحيت مديران ورزشي، حضورشان در ورزش ملاك نيست و صلاحيت حرفه‌اي آنها در عرصه مديريت مدنظر است. مگر مديران ورزشي دنيا خودشان مهاجم يا دروازه‌بان بوده‌اند؟ آنها بايد يك مدير حرفه‌اي و با صلاحيت مديريت باشند و حتماً لازم نيست كه خودشان ورزشكار باشند! مگر مديران باشگاه‌هاي بزرگ و حتي كوچك دنيا ورزشي هستند؟ نبايد به بهانه نگراني، مسائل را با هم ادغام كرد.
اما به نظر مي‌رسد صلاحيت برخي كانديداهاي خريد اين دو تيم به دليل مسائل و مشكلاتي كه دارند، رد شود. در حالي كه هيچ صحبتي در اين زمينه نشده است.
با توجه به حساسيت مسئله، تا روز مزايده اظهارنظري در خصوص كسي نمي‌كنيم چراكه اين اصلاً درست و حرفه‌اي نيست. اجازه بدهيد روز مزايده برسد، پاكت‌ها باز شود آن وقت تصميم‌گيري كنيم. صلاحيت خريداران را هم هيئت واگذاري تأييد مي‌كند. هر كسي مي‌تواند اعم از ايراني يا خارجي در اين مزايده شركت كند و اگر محكوميت مؤثر كيفري نداشته باشد، تأكيد مي‌كنم، محكوميت مؤثر كيفري نداشته باشد، مي‌تواند در مزايده شركت كند.
اين طور كه مي‌گوييد پس بدهكاران بانكي هم مي‌توانند در اين مزايده شركت كنند، درست است؟ در حالي كه اگر قرار باشد اين دو تيم به بدهكاران بانكي واگذار شوند مثل اين مي‌ماند كه از چاله به چاه بيفتند!
در خصوص حضور بدهكاران بانكي كه مي‌گوييد در بين مشتريان اين دو تيم وجود دارند بايد تأكيد كنم كه بدهكاران بانكي تعريف دارند. هر شخصي كه از تسهيلات بانك‌ها استفاده كرده باشد بدهكار بانكي حساب مي‌شود. به همين دليل ما بايد استعلام بگيريم كه اين بدهكاران جزو كدام دسته از بدهكاران هستند. آيا جزو بدهكاران معوقه هستند يا مشكوك‌الوصول. هر بدهكار بانكي را نمي‌توان از بين خريداران كنار گذاشت. بايد از بانك استعلام شود و بانك بگويد اين بدهكاران جزو كدام دسته از بدهكاران بانكي هستند. ما عين نامه و استعلام بانك را به هيئت واگذاري و وزارت مي‌دهيم تا آنها در اين راستا تصميم بگيرند.
يكي دو نامي كه اين روزها به عنوان كانديداي خريد اين دو باشگاه مطرح مي‌شوند اكنون در زندان به سر مي‌برند. اين مسئله بخواهيم يا نخواهيم باعث نگراني مي‌شود. آيا مانعي براي حضور آنها در مزايده وجود دارد؟
در خصوص اينكه گفته مي‌شود عده‌اي در زندان به سر مي‌برند هم نمي‌توان خيلي تأكيد كرد چون همانطور كه گفتم بايد ديد اين زنداني‌ها در چه زمره‌اي قرار دارند، به دليل مسائل مالي است يا مسائل ديگر. در واقع اگر زنداني‌ها جزو محكومين مؤثر كيفري نباشند، مي‌توانند در اين مزايده شركت كنند. همه مسائل از سوي هيئت واگذاري بررسي مي‌شود و ما سعي مي‌كنيم بهترين تصميم را بگيريم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار