کد خبر: 705350
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۴
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار مردم آذربايجان با اشاره به مسائل اقتصادي كشور و لزوم مقابله با تحريم‌هاي دشمن در اين زمينه، فرمودند: «علاج چيست؟ علاج اين است كه يك ملت در درون خود تلاشي بكند و كاري بكند كه ضربه‌ دشمن كه حتمي است، اثر نگذارد يا كم اثر بگذارد، علاج اين است.»
 نكات اصلي رهبر انقلاب اسلامي درزمينه اقتصاد مقاومتي و راهكارهاي حل مشكلات اقتصادي كشور بدين شرح است:
1- قطع اتكاي بودجه‌ كشور به نفت: بايد اتكاي بودجه‌ كشور به نفت قطع بشود، بايد به اينجا برسيم... اين كار سخت را با همت، با اعتماد به اين مردم، با اعتماد به اين جوان‌ها، با اعتماد به سرمايه‌هاي داخلي كشور، با اعتماد به خداي متعال كه وعده‌ نصرت داده است، مي‌شود انجام داد.
2- تكيه‌ بودجه به توليد داخلى و ماليات: بودجه‌ كشور، اداره‌ دولت، به‌وسيله‌ درآمدهاي از درون مردم باشد، يعني از همين ماليات كه ماليات هم مربوط مي‌شود به توليد و كسب و كار. ماليات يك فريضه است. ما امروز از ضعفا، از كارمند، كارگر، از كاسب جزء ماليات مي‌گيريم  اما از فلان كلان سرمايه‌دار، فلان درآمددار بي‌حساب ‌و كتاب ماليات نمي‌گيريم؛ فرار مالياتي دارند؛ اينها جرم است، فرار مالياتي جرم است.
3- ارتقاي بهره‌وري: توليدكننده‌، بنگاه‌دار سعي كند با كم كردن ريخت‌وپاش، هزينه‌ توليد را كم كند، كيفيت را بالا ببرد، اين مي‌شود بهبود بهره‌وري.
4- استفاده‌ حداكثرى از ظرفيت‌هاى داخلي و جغرافيايى: كشور ما يك چهارراه بسيار حساس و مهم زميني و هوايي است، دسترسي به آب‌هاي آزاد هم دارد؛ اينها فرصت‌هاي بسيار مهمي است؛ علاوه بر منابع، علاوه بر امكانات، برنامه‌ريزي بشود، فكر كنند، از اين فرصت‌ها به نحواحسن استفاده كنند.
5- مصرف محصولات داخلى توسط مردم و مسئولان: محصولات داخلي را مردم مصرف كنند؛ نروند دنبال اين نشانه‌ها. حالا مد شده است بگويند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چيست! برويد سراغ مصرف توليدات داخلي. آن چيزهايي كه مشابه داخلي دارد، متعصبانه و با تعصبِ تمام، ملت ايران، خارجي آن را مصرف نكنند. من اين حرف را براي هركسي مي‌گويم كه به ايران علاقه‌مند است، به آينده‌ كشور علاقه‌مند است، به فكر بچه‌هاي خودش است كه بناست فردا در اين كشور زندگي كنند.
6- اجتناب از اسراف، تضييع مال و هدر دادن منابع عمومى: اجتناب از اسراف، تضييع مال، هدر دادن منابع عمومي، هدر دادن آب، هدر دادن نان، از بين بردن خاك.
7- توسعه‌ شركت‌هاي دانش‌بنيان: شركت‌هاي دانش‌بنيان به‌ وجود بيايد. شركت‌هاي دانش‌بنيان هم فقط مخصوص صنعت نيست؛ در صنعت، در كشاورزي، در خدمات، در نيازسنجي.
8- مبارزه جدي با قاچاق: مبارزه‌ جدي با قاچاق از جمله‌ كارهاي لازم در اقتصاد كشور است.
9- مبارزه‌ جدى با بدحساب‌هاى بانكى: يك عده‌اي هستند از تسهيلات بانكي، به‌ناحق و نادرست استفاده مي‌كنند، براي يك كار تسهيلات مي‌گيرند، در كار ديگري آن را مصرف مي‌كنند كه مصلحت كشور نيست، بعد هم بدهي خودشان را با بانك‌ها تسويه نمي‌كنند، اينها واقعاً مجرمند.
  منبع: khamenei.ir
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار