کد خبر: 703959
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
استادیار دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه ارایه تمرین‌های شناختی منظم باعث ارتقای حافظه سالمندان می‌شود، تاکید کرد: کاهش عملکرد حافظه در همه افراد با افزایش سن یکسان نیست، اما انجام تمرین‌های شناختی می‌تواند موجب ارتقای عملکرد حافظه رویدادی و حافظه فعال شود.

دکتر جواد حاتمی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش در میان انواع حافظه در دو نوع حافظه رویدادی و فعال صورت می‌گیرد، گفت: حافظه جایگاه بنیادی در نظام شناختی انسان دارد؛ به طوری که فرایندی نیست که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با حافظه مرتبط نباشد، به همین خاطر فراز و فرود حافظه بر عملکرد سایر سیستم‌های شناختی انسان و در نهایت سلامت شناختی او اثر می‌گذارد.


وی در ادامه افزود: نحوه تحول انواع حافظه در سنین مختلف، ارتباط عملکرد حافظه با عوامل مختلف زیستی - پزشکی، اجتماعی و شخصیتی از جمله مطالعات بررسی تحول حافظه در سنین بزرگسالی و ارتباط آن با سلامت شناختی است.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین یافته از مطالعات انجام شده در نقاط مختلف دنیا و از جمله ایران، این است که با گذر از سال‌های نخستین دوره بزرگسالی و نزدیک شدن به دوران سالمندی عملکرد بخش‌هایی از حافظه کاهش می‌یابد که بیشترین کاهش در دو نوع حافظه رویدادی و فعال مشاهده می‌شود.


حاتمی تصریح کرد: میزان کاهش عملکرد حافظه در همه افراد یکسان نیست و عوامل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، الگوی تغذیه، عوامل اجتماعی، سطح فعالیت، ویژگی‌های شخصیتی و عاطفی، وضعیت تاهل و سبک زندگی می‌تواند در حفظ عملکرد حافظه یا افول آن نقش موثر داشته باشد.


وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر با گسترش نفوذ روان‌شناسی شناختی کاربردی، برخی مراکز تحقیقاتی و خدماتی، توانبخشی و توان افزایی شناختی را هم در زمره عوامل موثر در حفظ عملکرد حافظه و سلامت شناختی قرار داده‌اند.


استادیار دانشکده روان‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پایان یادآور شد: با توجه به افزایش نرخ امید به زندگی در ایران و سایر کشورهای جهان، انجام مطالعات کاربردی در حوزه سلامت شناختی سالمندان از موضوعات حایز اهمیت است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار