کد خبر: 702900
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
گفت‌وگوي «جوان» با احد پازاج سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي
‌ وحيد صابري
 اهل اردبيل است و سال 90 به عنوان مدير كل امور ورزش و جوانان اردبيل انتخاب شده بود. وي به عنوان استاد دانشگاه در رشته علوم ورزش تدريس مي‌كرده كه فعلاً به خاطر سكانداري تيم ملي كشتي فرنگي مدتي است از دانشگاه فاصله گرفته است.  در حال حاضر به خاطر پيش رو داشتن مسابقات جام‌جهاني روزهاي پراضطرابي را پشت سر مي‌گذارد، هر چند در مسابقات جهاني ازبكستان توانست براي نخستين بار قهرماني را به دست بياورد و قدرت ايران را به نمايش بگذارد و با قهرماني در اينچئون هم آبروداري كرد و هم خودش را تثبيت خود اما معتقد است هدف اصلي‌اش قهرماني در المپيك ريو است. احد پازاج دارنده سه طلا (1987-1992-1993)، يك نقره و يك برنز آسيايي مدتي است كه هدايت تيم ملي را بر عهده گرفته است. رقابت‌هاي جام‌جهاني بهانه‌اي شد تا گفت‌وگويي با او انجام دهيم كه خواندنش
خالي از لطف نيست.

 مسابقات جام‌جهاني كشتي فرنگي حدود دو هفته ديگر برگزار مي‌شود. وضعيت تيم ملي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
 ما مسابقات سنگيني را 30 بهمن و اول اسفند پيش رو داريم. در حال حاضر بچه‌ها از سطح آمادگي خوبي برخوردار هستند. طبق برنامه‌ريزي شش اردو را در نظر گرفته بوديم كه تا الان چهار اردو را برگزار كرده‌ايم و در حال حاضر هم در اردوي پنجم به سر مي‌بريم. ان‌شاءالله تا 13 بهمن اردوي پنجم تيم ملي كشتي فرنگي هم به پايان مي‌رسد و 17 بهمن ماه ششمين يا بهتر بگويم آخرين اردو را برگزار مي‌كنيم تا نفرات اصلي را براي مسابقات جام‌جهاني كشتي فرنگي انتخاب كنيم. البته ما قبل از مسابقات جام‌جهاني مسابقات جام تختي را داريم. مسابقات اپن را پيش رو داريم كه قرار است براي مسابقات جهاني 10 كشتي‌گير به طور مستقيم در مسابقات جام‌جهاني شركت ‌كنند و شش كشتي‌گير برگزيده هم از مسابقات جام تختي به كشتي‌گيران اضافه خواهند شد. در مجموع در هر وزن دو كشتي‌گير كه جمعاً 16 كشتي‌گير در اين مسابقات هستند، حضور خواهند داشت.
 
در واقع نفرات اصلي براي جام‌جهاني الان انتخاب شده‌اند؟
 ببينيد، بالاخره ما بايد نيم نگاهي هم به تورنمنت‌هاي قبلي داشته باشيم. نمي‌توانيم از برخي كشتي‌گيران به راحتي عبور كنيم. ما بايد در اين باره منطقي فكر كنيم تا ان‌شاءالله نتيجه لازم را بگيريم.

 اسامي نفرات اصلي منتخب؟
 در 59 كيلوگرم حميد سوريان، 66 كيلوگرم اميد نوروزي، 71 كيلو بيابانگرد، 75 كيلو عبدولي و بويري، 80 كيلو اخلاقي و 85 كيلو كريم‌فر، در وزن 98 كيلوگرم علياري و رضايي و در وزن 120 كيلو هم بهنام مهدي‌زاده نفرات اصلي ما در مسابقات جام‌جهاني فرنگي هستند.

 مدتي بود بحث عدم حضور برخي از ملي‌پوشان شنيده مي‌شد. نظر شما در اين باره چيست؟
 اگر منظورتان عبدولي و نوروزي است بايد بگويم كه عبدولي با عذرخواهي كه انجام داد جواز حضور در اردو را گرفت. البته من به تنهايي در اين باره تصميم نگرفتم بلكه با توجه به تجربيات و مدا‌ل‌آوري‌هايي كه داشته توانسته نظر شوراي فني را جلب كند. اميد نوروزي هم بالاخره انتقاداتي دارد البته متوجه من نيست و بيشتر از مسئولاني كه فقط وعده و وعيد داده بودند ناراحت است. نوروزي كمي هم مصدوم است اما توانسته در اردو به خوبي خودش را ثابت كند و ان‌شاءالله در مسابقات جهاني هم كشتي‌هاي خوبي خواهد گرفت.

 تصور نمي‌كنيد اين عطوفتي كه داريد باعث شود اين قهر كردن‌ها به يك رويه تبديل شود؟
 وظيفه ما تمرين دادن است و وظيفه فدراسيون هم برگزاري اردوهاي مختلف و اعزام به مسابقات است. به نظر من فدراسيون و كادر فني تا به حال فراتر از وظيفه‌اش انجام داده و به نظر مي‌رسد وزارت ورزش بايد مشكلات اين كشتي‌گيران را حل كند. در مسابقات هركس كه عرق ملي و حب وطن داشته باشد بايد با تمام مشكلات كنار بيايد و روي تشك بهترين عملكرد را داشته باشد و از حيثيت كشتي‌ كشورش دفاع كند به خصوص الان كه ما در اين دوره ميزبان هستيم بايد با تمام قوا در اين مسابقات شركت كنيم. الان روسيه و آذربايجان اسب‌شان را زين كرده‌اند كه مارا حتماً در ايران شكست دهند و اين مسئوليت ما را سنگين‌تر مي‌كند.

سال قبل قهرمان شديم و الان مدافع عنوان قهرماني هستيم، از طرف ديگر كشتي ما با پتانسيلي كه دارد هميشه جزو مدعيان بوده. تصور مي‌كنيد آيا امسال هم قهرماني را تكرار خواهيم كرد؟
 ما سعي‌مان بر اين است كه روي سكو قرار بگيريم و از همان ابتدا براي قهرماني به مسابقات پا مي‌گذاريم اما اگر در حين مسابقات اتفاقاتي افتاد كه نتوانستيم قهرمان شويم نبايد خيلي ناراحت شويم مهم براي ما اين است كه از كورس قهرماني دور نشويم. يعني حداقل روي سكو قرار بگيريم حالا اول نشد، دوم يا سوم شويم. يك موردي كه خيلي مهم است اين كه تكرار قهرماني به مراتب از به دست آوردن قهرماني سخت‌تر است. چون آن وقت هم مسابقات با استرس خاصي دنبال مي‌شود كه اصلاً به صلاح كشتي‌گير نيست. بايد قبول كنيم تثبيت قهرماني خيلي سخت است اما بايد بگويم كه تيم ايران براي دفاع از عنوان قهرماني با تركيب اصلي در اين مسابقات شركت مي‌كند.

 با توجه به اينكه مربي انتقادپذيري هستيد آيا از پيشكسوتان هم كمك گرفته‌ايد؟
 بله ما شوراي فني داريم كه همه آن افراد پيشكسوت هستند. كادر فني تنها تصميم نمي‌گيرد. ما نظراتمان را به مدير تيم‌هاي ملي مي‌دهيم، او هم در شورا مطرح مي‌كند تا نتيجه لازم به دست آيد حتي اگر لازم باشد خيلي موارد كه اتفاق افتاد من هم در شوراي فني حاضر مي‌شوم و نظراتم را بيان مي‌كنم. به هر حال تمام تصميمات در جهت بهبود كشتي فرنگي انجام خواهد گرفت.

 به جز يك دوره در چهار دوره قبلي محمد بنا حضور پررنگي در قهرماني‌ها داشته آيا از او هم مشورت مي‌گيريد، اصلاً اطلاع خاصي از محمد بنا داريد؟
 من زياد از ايشان خبر ندارم و هر كجا هستند اميدوارم در صحت و سلامت باشند اما دوست داريم به هر شكلي كه شده در خدمت ايشان باشيم. بالاخره ايشان مربي بزرگي هستند و افتخارات زيادي براي كشتي ما به دست آورده‌اند و قدردان ايشان هستيم. اصلاً فرقي نمي‌كند كه احد پازاج در كشتي فرنگي باشد يا محمد بنا يا هر كس ديگري. مهم اين است كه كشتي فرنگي روز به روز پيشرفت كند و پرچم جمهوري اسلامي ايران در مسابقات به اهتزاز درآيد.

 بحث تكراري تقابل بين كشتي فرنگي و آزاد آيا باعث نشده تأثيري در روند كاري شما بگذارد؟
 ببينيد من اصلاً اين قضيه را قبول ندارم. شايد باورتان نشود در حال حاضر آقاي خادم حتي رسيدگي كه به كشتي فرنگي دارند شايد به كشتي آزاد نداشته باشند و فكر مي‌كنم اين به خاطر حرف و حديث‌ها بوده كه آقاي خادم بيشتر به كشتي فرنگي توجه مي‌كنند. به هر حال اين يك رويه غلط بوده كه از قبل بنا شده و به صلاح كشتي نيست. من با شناختي كه از آقاي خادم دارم مطمئن هستم كه اصلاً در اين وادي‌ها نيستند.

 خيلي از منتقدين معتقدند جايگاه حسن بابك مشخص نيست، آيا مدير تيم‌هاي ملي است يا يك مربي؟
 حسن بابك مدير تيم‌‌هاي ملي هستند. ما رابطه بسيار صميمي با هم داريم و به من خيلي كمك مي‌كنند. من هر وقت نياز داشتم از وجود ايشان كمك گرفته‌ام و در آينده هم كمك خواهم گرفت. البته قبلاً در اين باره هم انتقادات زيادي به ايشان صورت مي‌گرفت اما چون ما هدفمان يكي است خيلي به اين انتقادات توجه نمي‌كنيم و سعي مي‌كنيم كار خودمان را پيش ببريم. مي‌دانيم كه ورود حاشيه به تيم باعث رفتن آرامش مي‌شود و تيمي كه آرامش نداشته باشد قطعاً نمي‌تواند در مسابقات پيروز باشد.

 شنيده شده برخي از ملي‌پوشان با نظر بابك در اردوها حاضر مي‌شوند.
 واقعاً‌ اينطور نيست. من هيچ وقت در جايگاه سرمربي اجازه دخالت به كسي را به خصوص در اين مورد ندادم و نخواهم داد ضمن اينكه خود آقاي بابك اصلاً چنين اخلاقي ندارند. ما تمام هدفمان حركت رو به جلوي كشتي فرنگي است كه همانطور كه مي‌بينيد در دو سال گذشته پيشرفت خيلي خوبي داشته‌ايم. باز هم تأكيد مي‌كنم انتخاب كشتي‌گير فقط و فقط به عهده سرمربي و كادر فني است نه كس ديگر.

 سوئد، ‌آلمان و آذربايجان حريفان ما در گروه هستند. حريفان را چطور مي‌بينيد؟
همه براي ما مهم هستند ما هيچ وقت نبايد به اسم كشورها توجه داشته باشيم. تيم‌ها وقتي براي مسابقه‌اي پا به ميدان مي‌گذراند سعي دارند بهترين نتيجه را بگيرند. براي ما پوست خربزه هم حريف به حساب مي‌آيد چرا كه وقتي زير پا قرار بگيرد باعث مي‌شود فرد به زمين بخورد. ما فيلم‌هاي تمام تيم‌ها را رصد كرده‌ايم و با برنامه‌ريزي‌ سعي داريم كشتي‌هاي زيبايي را به نمايش بگذاريم اما در كل آذربايجان بهترين تيم گروه ما حساب مي‌شود اما اگر ما براي قهرماني پا به ميدان مي‌گذاريم ديگر نبايد توجه داشته باشيم كه آذربايجان جلوي ما ايستاده يا روسيه.

 وضعيت كشتي فرنگي كشور را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ كشتي فرنگي پس از المپيك افت شديدي داشت.
 ببينيد بايد قبول كرد كه كشتي فرنگي از سال‌هاي قبل نسبت به كشتي آزاد در جايگاه مناسبي قرار نداشت اما رفته رفته به نظر مي‌رسد الان سطح اختلاف اين دو كاهش يافته، وقتي ما با محمد بنا توانستيم در المپيك لندن عنوان قهرماني را به دست آوريم ديگر كسي نمي‌توانست مدعي باشد كه كشتي فرنگي همچنان در سطح پايين‌تري نسبت به آزاد قرار دارد اما اينكه مي‌گوييد بعد از المپيك لندن با افت روبه‌رو شده را قبول ندارم حداقل در مسابقات و نتايجي كه به دست آمد اين ادعا را ثابت نمي‌كند. مقام‌هاي مختلف در تورنمنت‌ها، قهرماني جام‌جهاني كشتي در تهران در سال گذشته، عنوان قهرماني جهان براي نخستين بار در مسابقات تاشكند و عنوان قهرماني مسابقات آسيايي اينچئون نشان مي‌دهد كه كشتي فرنگي سال به سال بهتر شده و به اميد خدا در مسابقات جام‌جهاني تهران هم يك بار ديگر با قهرماني كه به دست مي‌آوريم برتري كشتي فرنگي ايران را به دنيا ثابت خواهيم كرد.

 بدهي‌هاي ميلياردي فدراسيون كشتي مشكلاتي را براي شما به وجود نياورد؟
بالاخره وقتي فدراسيوني به لحاظ مالي تأمين نباشد قطعاً مشكلاتي به وجود خواهد آمد اما من به عنوان سرمربي تيم ملي مشكلي كه مربوط به مسائل مالي باشد را احساس نكرده‌ام يعني اصلاً به من مربوط نمي‌شود.
آقاي خادم انساني منظم و دقيق هستند و نمي‌گذارند كادر فني وارد اينگونه حاشيه‌ها شوند. ما وظيفه‌اي داريم و آن هم تمرينات منظم و برنامه‌ريزي مسابقات و اردوها است. انصافاً با وجود تمام مشكلات مالي كه فدراسيون كشتي داشته و دارد اما مي‌بينيد كه هر ساله بهتر از سال قبل ايران در مسابقات و تورنمنت‌ها شركت مي‌كند و حتي ميزباني بسياري از جام‌‌ها را از جمله جام تختي و اپن را بر عهده گرفته است. پس مي‌بينيد كه مديريت صحيح باعث مي‌شود ما اصلاً بسياري از مشكلات را متوجه نشويم و فقط و فقط به فكر تمرينات خودمان باشيم.

گفتيد كشتي فرنگي با قهرماني در المپيك لندن خود را در سطح كشتي آزاد قرار داد. فكر مي‌كنيد در المپيك ريو هم قهرماني تكرار شود؟
چرا كه نه ما تمام تلاشمان را براي به دست آوردن عنوان قهرماني در المپيك ريو انجام خواهيم داد. قهرماني در المپيك بالاترين عنوان است و اگر بتوانيم يك‌بار ديگر قهرمان المپيك شويم دنيا به قدرت كشتي فرنگي ايران پي خواهد برد.

 لالوويچ از تغييرات گسترده‌اي در كشتي فرنگي خبر داده بود. فكر مي‌كنيد اين تغييرات به نفع كشتي فرنگي است؟
 من هم شنيده‌ام كه قرار است برخي از اوزان حذف شود و فكر مي‌كنم براي اينكه بتوانيم كشتي را در المپيك حفظ كنيم بايد تغييراتي صورت بگيرد.  امروزه از كشتي به خاطر جذاب نبودن ايراداتي گرفته‌اند هرچند كه من به عنوان يك كشتي‌گير و مربي هيچ وقت اين حرف‌ها را قبول ندارم اما به هر حال با لابي‌هايي كه صورت گرفته همين كه كشتي از المپيك حذف نشد جاي شكر دارد. اميدوارم هر چه به صلاح كشتي است همان صورت گيرد.

 شنيديم كه برخي از مربيان از جمله مربيان تيم ملي كشتي فرنگي نسبت به جوايزي كه وزارت ورزش به آنها داده انتقاد كرده و آن را پس داده‌اند.
 متأسفانه كار خوبي صورت نگرفت. كسي نياز مالي ندارد اما انتظار ما اين نبود. مسئولان وزارت ورزش طوري رفتار كردند كه ارزشي براي مربيان قائل نشدند.  نمي‌دانم چرا مسئولان اينگونه رفتار كردند مگر ما چند مربي داريم كه ورزشكارش توانسته پرچم جمهوري اسلامي را به اهتزاز درآورد. نمي‌دانم متأسفانه در برخي از رشته‌ها مثل فوتبال آنقدر هزينه مي‌كنند كه نمي‌دانند چه كار بايد كرد اما بچه‌هاي ما كه بارها و بارها با مدال‌آوري‌شان افتخارآفريني كرده‌اند و قهرمان جهان شده‌اند هيچ حمايتي از آنها نمي‌شود و اين واقعاً جاي تأسف است.

 مهم‌ترين هدف احد پازاج كه مي‌تواند پرونده حرفه‌اي‌‌اش را سنگين‌تر كند، چيست؟
 طبيعتاً قهرماني المپيك ريو مهم‌ترين هدف من در آينده است كه دوست دارم به عنوان يك مربي اين افتخار نصيب من شود.  ما يك بار طعم خوش قهرماني المپيك را چشيده‌ايم و اگر بتوانيم دوباره آن را تكرار كنيم قطعاً باعث خوشحالي مردم خواهد شد. البته ما مسابقات جهاني امريكا را سال بعد پيش رو داريم كه قبل از المپيك ريو براي ما بسيار تأثيرگذار است چرا كه سهميه المپيك در آنجا به دست مي‌آيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار