کد خبر: 702126
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
36 سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد و اين نشان مي‌دهد عمر صنايع دفاعي ايران نيز هنوز چهار دهه خود را كامل نكرده اما با اين حال توانسته در برابر قدرت‌هاي بزرگ شرق و غرب بايستد.  پس از پيروزي انقلاب و خروج بيگانگان از نيروهاي مسلح كشورمان، جوانان اين مرزوبوم بر آن شدند تا روي پاي خود بايستند و دست نياز را به سوي هيچ كشوري دراز نكنند.  امروز پس از گذشت 36 سال از بهمن 57، جمهوري اسلامي ايران نه تنها بزرگ قدرت دفاعي منطقه است، بلكه همه نيازهاي‌هاي خود را نيز در داخل تأمين مي‌كند.  آنچه در زير مي‌خوانيد، مروري است كوتاه بر دستاوردهاي مهم دفاعي كشور در اين سال‌ها.
    «شهاب» تيغ بران ايران
خانواده موشك‌هاي شهاب (شهاب1، 2 و3) را بايد معروف‌ترين موشك‌هاي ايران در دنيا دانست.  اين موشك‌ها كه در انواع ميان‌برد و دوربرد ساخته شده‌اند، مي‌توانند به راحتي سرزمين‌هاي اشغالي را مورد هدف قرار دهند و شايد همين ويژگي بود كه نام شهاب را به عنوان كليد واژه مرگ براي رژيم صهيونيستي در جهان جا انداخت.  در رزمايش موشكي پيامبر اعظم(ص) 6 بود كه براي اولين بار موشك شهاب از سيلوهاي پرتاب موشك‌هاي بالستيك دوربرد از زير زمين شليك شد. با دستيابي به اين فناوري پيچيده كه طي 15 سال كار تخصصي به دست‌آمده است، مي‌توان انبوه موشك‌هاي دوربرد و بالستيك مانند شهاب را از نقاطي در زير زمين به سمت اهداف از پيش تعيين شده پرتاب كرد.
     RQ- 170  ايراني خطرناك‌تر از جانور قندهار
از زمان به غنيمت گرفتن هواپيمايRQ- 170 امريكايي تا زمان به پرواز درآمدن RQ- 170 ايراني كمتر از سه سال گذشت و طي اين مدت ده‌ها پروژه تعريف شد كه يكي از آن پروژه‌ها ساخت و مهندسي معكوس هواپيمايRQ- 170 بود.  در زمينه ساختRQ- 170 ايراني طراحي معكوس صورت گرفت. طراحي معكوس با مهندسي معكوس تفاوت دارد به اين معنا كه در ساخت RQ- 170 ايراني با استفاده از برخي زيرمجموعه‌ها و ايده‌هاي اصلي هواپيماي امريكايي ايده‌هاي بومي نيز در فرآيند توليدRQ- 170   ايراني به كار گرفته شد.
     اولين كروز زميني ايران با برد 700 كيلومتر
بدون ترديد يكي از پيچيده و مهم‌ترين موضوعات در حوزه موشكي بحث موشك‌هاي كروز زميني است كه در همين راستا موشك كروز با نام «يا علي» در جريان بازديد فرمانده معظم كل قوا از نمايشگاه دستاوردهاي نيروي هوافضاي سپاه در سال 93 به نمايش درآمد.  اين موشك كروز زميني كه توسط هوافضاي سپاه ساخته شده، علاوه بر شليك از روي سكوهاي زميني، قابليت پرتاب از روي هواپيما را هم خواهد داشت.  موشك‌هاي كوتاه‌بُرد «نصر»، « كوثر»، « ظفر» و نيز موشك «نور» با بُرد 120 كيلومتر، موشك «قادر» با بُرد 200 كيلومتر و موشك «قدير» با بُرد 300 كيلومتر از جمله موشك‌هاي كروز دريايي ايران هستند.  اما موشك كروز «ياعلي» به عنوان يكي از اولين موشك‌هاي كروز زميني ايران با بُرد 700 كيلومتر مي‌تواند يك گام بلند در صنعت دفاعي براي ساخت موشك‌هايي از اين دست باشد.
    «خليج فارس» موشك بالستيك عليه اهداف دريايي
موشك هوشمند و بالستيك «خليج فارس» يك موشك مافوق صوت و كشتي‌زن بوده و تفاوت آن با موشك‌هاي قبلي اين است كه ديگر موشك‌ها عمدتاً با سرعتي زير صوت و به صورت كروز عمل مي‌كردند اما «خليج فارس» با سرعتي مافوق صوت و به صورت بالستيك از سطح زمين شليك شده و به صورت عمودي از ارتفاع بالا مي‌تواند هرگونه ناو يا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.  شعاع برد عملياتي اين موشك 300 كيلومتر است كه در آينده نزديك نسل جديد آن با بردي بيشتر توليد خواهد شد.
    «فطرس»، دست بلند ايران در منطقه
كمتر از دو ماه بعد از رونمايي پهپاد استراتژيك و دوربرد «شاهد 129»، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جديدترين و بزرگ‌ترين پهپاد راهبردي كشور را با نام «فُطرس» رونمايي كرد.  «فُطرس» به عنوان جديدترين عضو خانواده پهپادهاي ايران، در مقايسه با نمونه‌هاي قبلي خود، نشان مي‌دهد جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به قله‌هاي تكنولوژي، در حال برداشتن گام‌هاي سريع و بلندي است.  اين پهپاد راهبردي با محموله خود داراي شعاع عملياتي تا 2 هزار كيلومتر، سقف پرواز 25 هزار پا (حدود 7 هزار و 600 متر) و قابليت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم، قادر است علاوه بر مأموريت‌هاي شناسايي و مراقبت با مسلح شدن به موشك‌هاي هوا به سطح و انواع راكت‌ها، مأموريت‌هاي رزمي را نيز انجام دهد.
    «صاعقه»اي در آسمان ايران
جنگنده شكاري صاعقه در شهريور 85 با پرواز موفق در رزمايش ضربت ذوالفقار رسماً به ناوگان هوايي ارتش پيوست اما نخستين اسكادران تخصصي آن در اسفند 1388 در پايگاه دوم شكاري تبريز تشكيل شد.  يكي از ويژگي‌هاي مهم جنگنده صاعقه، پشتيباني نزديك هوايي است و اين جنگنده مي‌تواند انواع راكت، بمب و موشك را با موفقيت حمل و شليك كند.
     قاهر 313 دروازه ورود ايران به دنياي پنهانكاران
رونمايي از طرح جنگنده بومي قاهر 313 در نخستين ساعات صبح 14 بهمن ماه سال 91 را مي‌توان مهم‌ترين خبر صنعت هوانوردي ايران در سال‌هاي اخير دانست؛ موضوعي كه به خودي خود از گام بلند صنعت هوانوردي ايران براي شكستن مرزهاي پيشين خود خبر مي‌داد.
قاهر جنگنده نسبتاً ريزنقشي است تك موتوره، بدون دم افقي و داراي كاناردهاي (پيش‌بال‌هاي) بزرگ كه كمي جلوتر از بال نسبتاً كوچك جنگنده، جاي گرفته‌اند.
     پنهان‌كاران زير ديد چشمان 3 هزار كيلومتري ايران
سپهر يك رادار برد بلند است كه اهداف رادارگريز با سطح مقطع بسيار پايين را كشف و قابليت شناسايي تمامي اهداف در ارتفاع پست، ارتفاع متوسط و ارتفاع بالا را دارد و اهداف ريز پرنده، موشك‌هاي بالستيك و نيمه‌بالستيك و نيز موشك‌هاي كروز به راحتي توسط اين رادار كشف و شناسايي مي‌شوند.  يكي ديگر از رادارهاي برد بلند ايراني رادار كيهان نام دارد كه به همت متخصصان داخلي توليد شده است. كيهان، رادار دوبعدي با قابليت كشف فاصله، زاويه سمت و سرعت شعاعي اهداف است.
    «موج‌»هاي ايراني در آب‌هاي بين‌المللي
بي‌شك ناوشكن جماران به عنوان اولين ناوشكن بومي كشورمان از مهم‌ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي در طول اين سه دهه است؛ ناوشكني كه با حضور فرمانده معظم كل قوا به ناوگان دريايي ارتش ملحق شد.  اين ناوشكن 94 متر طول و قريب 1500 تن وزن دارد و يك رادار پيشرفته نيز براي انجام هر چه بهتر مأموريت‌ها روي آن نصب شده است و مي‌تواند با سرعت 30 گره دريايي حركت كرده و 120 تا 140 پرسنل و خدمه نيز در آن فعاليت خواهند كرد.
    غدير؛ اولين زيردريايي ايراني
زيردريايي كاملاً ايراني غدير كه از نوع زيردريايي سبك محسوب مي‌شود، نخستين بار در رزمايش بزرگ اتحاد مورد بهره‌برداري قرار گرفت.  چابكي لازم براي انجام سريع مأموريت‌ها، رنج ناوبري زيرسطحي طولاني، سونار سايز كوچك، دستگاه كنترل عمق اتوماتيك، سيستم هدايت دستي، هيدروليك و خودكار و قابليت ناوبري در آب‌هاي كم‌عمق از ويژگي‌هاي اين زيردريايي به حساب مي‌آيد.
    «فاتح»؛ غول 600 تني در زير آب
زيرسطحي «فاتح» با تُناژ حدود 600 تن جزو زيرسطحي‌هاي نيمه‌سنگين ارتش جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود كه به احتمال زياد در مأموريت‌هايي نظير حفاظت از آب‌هاي سرزميني در كنار ديگر زيرسطحي‌هاي نيروي دريايي مانند زيرسطحي «غدير» به انجام مأموريت خواهد پرداخت.  اين زيرسطحي مجهز به پيشرفته‌ترين تسليحات دفاعي و تهاجمي از جمله چندين اژدر و مين‌هاي دريايي است كه مي‌تواند در عمق عملياتي بيش از 200 متر در مدت زمان تقريبا پنج هفته به حفاظت از آب‌هاي سرزميني ايران اسلامي بپردازد.
    منبع: فارس

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار