کد خبر: 701655
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴
تناقض مشكوك در اظهارات آقاي وزير و معاونش
اينكه سيگار يكي از كشنده‌ترين موادي است كه بعضي از افراد با علم به مضرات و كشندگي، آن را مصرف مي‌كنند، امري است كه نيازي به اثبات ندارد اما اينكه چكار مي‌توان كرد تا مصرف اين ماده كشنده را كاهش داد، امري است كه از سوي افراد و كارشناسان مختلف مورد مناقشه است.
زهرا چيذري
اينكه سيگار يكي از كشنده‌ترين موادي است كه بعضي از افراد با علم به مضرات و كشندگي، آن را مصرف مي‌كنند، امري است كه نيازي به اثبات ندارد اما اينكه چكار مي‌توان كرد تا مصرف اين ماده كشنده را كاهش داد، امري است كه از سوي افراد و كارشناسان مختلف مورد مناقشه است.
يكي از موضوعاتي كه به باور برخي از كارشناسان مي‌تواند موجب كاهش مصرف سيگار شود، اين است كه ماليات فروش سيگار افزايش يابد چراكه در حال حاضر حتي با هزار تومان هم مي‌شود به راحتي و ظرف 30 ثانيه سيگار خريد در حالي كه براي تهيه نان بايد هزينه بيشتري پرداخت كرد و زحمت بيشتري را متقبل شد. حالا ظاهراً در بودجه سال آينده برنامه‌هايي بر افزايش ماليات بر سيگار وجود دارد و قرار است بخشي از اين افزايش به سلامت برسد. دكتر اكبر سياري در حاشيه نشست پويش ملي مبارزه با سرطان از وتوي اين افزايش خبر داد. وي با تأكيد بر ساماندهي شده بودن قاچاق سيگار از واردات سالانه هزار تريلي از اين ماده دخاني به كشور پرده برداشت و تصريح كرد: چطور ممكن است كسي اين را نفهمد.
حالا اما وزير بهداشت در موضعي با 180 درجه متفاوت نسبت به معاون بهداشتي‌اش معتقد است كه مجلس در زمينه وضع ماليات و عوارض سيگار، بسيار فعال عمل كرده است. به گفته وي اصولاً عوارض مرتبط با سيگار در رديف‌هاي بودجه قرار دارد و تاكنون در كميسيون تلفيق مورد بررسي قرار نگرفته است. به عبارت ديگر مصوبه اخير مجلس در طرح الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، حكم مربوط به عوارض سيگار را به قانون دائمي تبديل مي‌كند و طبعاً در چنين فرآيندي نياز به درج حكم جديد در لايحه بودجه نيست.
بر همين اساس، رديف درآمدهاي هزينه‌اي در اجراي ماده 38 الحاقي طرح مذكور به تصويب كميسيون تخصصي رسيده، بنابراين خبر منتشر شده در اين خصوص صحيح نيست.
سيد اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي، عضو كميسيون تلفيق مجلس هم در واكنش به اين اظهارت مي‌گويد: اعضاي كميسيون تلفيق نه‌‌تنها اين مهم را وتو نكرده‌اند بلكه درصدد افزايش ماليات بر سيگار هستند. اين نماينده مجلس نيز ظاهراً جزو افرادي نيست كه معتقدند افزايش ماليات بر سيگار، قاچاق آن را افزايش مي‌دهد بلكه بنا به تأكيد وي طبق مطالعه سازمان بهداشت جهاني در 70 درصد كشورهاي دنيا مشخص شده كه به ازاي 10 درصد افزايش ماليات بين 8 تا 9درصد مصرف سيگار كاهش مي‌يابد و به ازاي هر يك درصد افزايش ماليات 8/0 درصد هزينه‌هاي سلامت نيز كاهش پيدا مي‌كند.  اظهارنظر صريح معاون بهداشتي وزارت بهداشت درباره وتوي افزايش ماليات سيگار و موضع متفاوت وزير در اين باره حكايت از پشت پرده‌هاي مشكوكي در اين حوزه دارد. به هر حال نبايد فراموش كرد كه قانون جامعي در مبارزه با مصرف دخانيات داريم كه هم‌اكنون با سپري شدن هشت سال از تصويب نه فقط اجرايي نشده، بلكه افزايش روز افزون مصرف دخانيات حكايت از يك عقبگرد دارد. اين قانون بندهاي متعددي دارد اما اجرايش نيازمند آن است كه مسئولان بيشتر در بند سلامت جامعه باشند تا ماجراهاي پشت پرده.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
0
0
اری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار