کد خبر: 697457
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
گفت‌وگو با قهرمان وزنه‌برداري جهان -2014 قزاقستان
وحيد صابري
هفت ماه تا مسابقات قهرماني آسيا در نپال و 10 ماه تا مسابقات وزنه‌برداري قهرماني جهان در امريكا زمان باقي است اما قهرمان 2014 جهان در دسته 85 كيلوگرم به رغم اينكه دلش با تيم ملي است مي‌گويد هنوز برنامه خاصي براي آن مسابقات ندارد و اصلاً معلوم نيست روي تخته برود.  كيانوش رستمي وزنه‌بردار كرمانشاهي دسته 85 كيلوگرم كه در آلماتي قزاقستان قهرمان جهان شد و ركورد شكست و در اينچئون روي سكوي نايب قهرماني قرار گرفت، دل پري از مسئولان دارد. مي‌گويد باورش نمي‌شده كه وقتي تنها طلايي مسابقات جهاني به ايران برگشته اين قدر مورد بي‌مهري مسئولان قرار گيرد، آن روزها حتي شايعه خداحافظي‌اش بارها شنيده شد اما وقتي اين بار پاي صحبت او نشستيم ديگر خيلي گلايه نكرد. معتقد است شايد چند هفته ديگر اتفاقاتي بيفتد و شرايط حضورش در تيم ملي مهيا شود.

آقاي رستمي مدتي است خبري از شما نيست.
بله، خواهش مي‌‌كنم. در حال حاضر مشغول رسيدگي به امور شخصي عقب افتاده هستم. وقتي مسابقاتي نباشد و در اردو هم نباشي، مشخص است كه كسي هم سراغ ما را نمي‌گيرد.

مثل اينكه هنوز از مسئولان ناراحتي؟
مسئولان براي چي!

منظورم مسابقات جهاني 2014 و كسب مدال طلا و بي‌توجهي مسئولان است.
ببينيد واقعاً دوست ندارم ديگر در اين مورد صحبت كنم. زماني كه در مسابقات آلماتي شركت كرده بودم فكر مي‌كنم دو سال بود كه نتوانسته بودم قهرمان شوم و طبيعي بود پس از قهرماني در مسابقات جهاني و كسب مدال طلا كمي توقعم زياد بود. وقتي در فرودگاه تهران هم كسي به استقبالمان نيامد حقيقتش خيلي تو ذوقم خورد اما الان همه چيز را فراموش كرده‌ام و ديگر دوست ندارم به آن دامن بزنم.

اين روزها حرف‌هايي درباره اشتغالزايي و تحصيل قهرمانان زده مي‌شود.
شنيدم اما تا زماني كه عملي نشود نمي‌شود خيلي به آن اعتقاد داشت. ببينيد من قبل از مسابقات 2014 آلماتي حدود 9 ماه در اردو بودم. مسئولان لطف مي‌كردند و براي روحيه دادن ما صحبت‌هايي مي‌كردند،‌ وعده و وعيدهايي كه فقط براي قبل از مسابقات است اما ما هم عادت كرده‌ايم البته اين موضوع فقط براي وزنه‌برداري نيست به غير از چند ورزش گروهي، همه ورزش‌‌هاي  انفرادي همين طوري هستند.

پس دل پري از قول‌‌هاي  مسئولين داري؟
بي‌فايده است. ببينيد قبلاً صحبت زياد كردم. درباره اينكه هيچ كس حتي پس از مدال طلايي كه در مسابقات جهاني 2014 گرفتم نپرسيد اما چند وقتي است رويه‌ام را عوض كرده‌ام. الان به اين نتيجه رسيده‌ام كه بايد از مسئولين تشكر كنم شايد صداي ما را اين طور بهتر بشنوند. بالاخره وزنه‌برداري همين است ديگر.

به عنوان مدال‌آور المپيك و جهان در حال حاضر مشغول چه كاري هستيد؟
هيچ. اگر منظورتان بعد ورزشي است واقعاً هيچ. نه تمرين مي‌كنم نه باشگاه مي‌روم حتي براي ديدن مسابقات ليگ هم نمي‌روم. آخرين وزنه‌اي كه دست زدم همان مسابقات آلماتي بود و بس.

يعني در اين چند ماه حتي در كرمانشاه هم تمرين اختصاصي نداشتي؟
نه، من اينقدر به لحاظ روحي و فكري شرايط بدي داشتم و دارم كه اصلاً معلوم نيست دوباره بخواهم وزنه بزنم حتي خيلي از خبرگزاري‌ها هم نوشتند كه رستمي قصد دارد از وزنه‌برداري خداحافظي كند.

حالا واقعاً قصد خداحافظي داري؟
ببينيد آن موقع كه با مدال طلا برگشتم و آن اوضاع پيش آمد خيلي دلسرد شدم و عصباني بودم اما الان كمي بهتر شده‌ام و اعصابم راحت است. بستگي دارد شايد برگشتم. الان كه كمي بيشتر فكر مي‌كنم به اين نتيجه رسيدم كه نبايد خيلي صحبت‌ها را مي‌كردم و انتقاد مي‌كردم. بالاخره درست است كه من مدال طلا را كسب و افتخارآفريني كردم اما منت آن را سر هيچ‌كس نمي‌گذارم. البته من در اردو چند ماه خيلي سختي كشيدم اما باز هم خدا را شكر كه توانستم جواب تلاش‌هايم را بگيرم و ضمن كسب مدال طلا، ركورد‌شكني هم بكنم.

چه چيزي باعث مي‌شود كه رستمي در اردوي بعدي حاضر شود؟
خيلي چيزها. نگويم بهتر است اما تا چند هفته ديگر همه چيز مشخص مي‌شود. ببينيد وقتي شرايط براي ورزشكار ملي‌پوش مهيا باشد قطعاً ما با جان و دل مايه مي‌گذاريم و وزنه‌ها را بالا مي‌بريم. ان‌شاءالله كه همه چيز درست مي‌شود.

تسهيلات شما چيست؟ آيا مايل به ادامه تحصيل هستيد؟
من هميشه درس خواندن را دوست داشتم. الان هم در رشته مديريت درس مي‌خوانم هر چند كه خيلي مواقع به خاطر اردوهايي كه داشتم به درسم خيلي ضرر خورد اما باز هم خدا را شكر كه درسم را تا اينجا ادامه دادم.

چرا اين روزها خيلي از قهرمانان حرف از خستگي و خداحافظي مي‌زنند؟
نمي‌دانم. به نظرم در اين باره بايد با هر كدام صحبت شود اما دليل عمده همه بحث اقتصادي و امنيت شغلي و آينده كاري است. دوران حرفه‌اي خيلي كوتاه است و پرزحمت. اگر نتيجه نگيري حاصل تلاش چند ساله‌ات از بين رفته است.

فكر مي‌كني اين موج تا چه زماني ادامه داشته باشد؟
تا زماني كه مشكلاتي كه گفتم باشد اوضاع همين است. يك ملي‌پوش نبايد هيچ دغدغه‌اي داشته باشد اما متأسفانه ما جور همه چيز را بايد به دوش بكشيم و اين خيلي سخت است.

فكر مي‌كني با پاداشي كه براي نايب قهرماني آسيايي اينچئون بگيري توقعت از مسئولان كمتر شود؟
مسائل مالي براي يك ورزشكار همه چيز نيست البته خيلي مهم است اما همه چيز نيست. گفتم خيلي دوست ندارم درباره بازگشت و بي‌اعتنايي مسئولان صحبت كنم اما واقعاً كسي از من

قدرداني خشك و خالي هم نكرد. البته مسئولين استان كرمانشاه براي من سنگ تمام گذاشتند.
كيانوش رستمي تا كجا به ورزش قهرماني ادامه مي‌دهد؟
دوست دارم طلاي المپيك ريودوژانيرو را به دست آورم اما تا آن مسابقات زمان زيادي مانده و مسابقات آسيايي و قهرمان جهان هم هست اما همان طور كه گفتم در حال حاضر هيچ برنامه خاصي ندارم و شرايط بدني‌ام هم خوب نيست. همان طور كه گفتم اگر شرايط براي برگشتنم مهيا شد مطمئن باشيد باز هم سعي مي‌كنم در مسابقات آسيايي و جهاني بهترين مدال را بگيرم. همه اينها بستگي به اين دارد كه شرايط فكري و روحي‌ام مساعد شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار