کد خبر: 693528
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
دنيا حيدري
سنگربانان پرسپوليس مدتي است كه خوب كار نمي‌كنند. دروازه‌باناني كه پيش از اين جزو نقاط قوت تيم بودند، حالا در اين شرايط نابسامان، معضلي جدي براي سرخپوشان شده‌اند، به طوري كه سرمربي تيم چند مرتبه تهديد به جذب گلر جديد كرده و براي آنها خط و نشان كشيده است. البته نه در تمرين و رو در رو، بلكه در رسانه‌ها! مسئله‌اي كه البته اوضاع را نه تنها بهتر نكرده كه بدتر هم كرده است. اما در حالي كه گلرها از سوي سرمربي تيم مقصر اصلي ناكامي‌هاي تيم خوانده مي‌شوند، وحيد قليچ كه سابقه ايستادن درون قفس توري پرسپوليس و هدايت گلرهاي اين تيم را دارد معتقد است مشكل از جايي ديگر است نه دروازه‌بان‌هاي تيم!

 اوضاع پرسپوليس اين روزها اصلاً جالب نيست. هر چند كه اين مسئله در خصوص پرسپوليس مسئله عجيبي هم نيست. اما افت كيفي گلرهاي اين تيم مدتي است كه به نتايج ضعيف تيم مي‌انجامد. مسئله‌اي كه نارضايتي‌هاي زيادي را در پي داشته است.
مسئله همين است كه معضل پرسپوليس در نتيجه‌گيري‌هاي اين تيم، دروازه‌بانان تيم نيستند. درست است كه آنها در چند بازي عملكرد خوبي نداشتند و گل‌هاي بدي هم دريافت كرده‌اند، اما اگر يك دروازه‌بان دو گل بد خورد مي‌توان او را مقصر همه ناكامي‌هاي تيم دانست؟ پس وظيفه و سهم بقيه چه مي‌شود؟ شايد اصلاً آن روز، روز آن گلر نباشد و خيلي هم بد كار كند. اصلاً مي‌گوييم آنها هفته‌هاست بد كار كرده‌اند، اما آيا اين دروازه‌بان‌ها همان‌هايي نيستند كه بازي‌هاي فوق‌العاده‌اي را از خود به نمايش مي‌گذاشتند؟ آيا اين نيلسون همان گلري نيست كه چند سال برخلاف سن و سال بالايي كه دارد توانسته خود را به عنوان يكي از بهترين‌هاي دروازه‌باني معرفي كند؟ يا سوشا آنقدر عملكرد خوبي نداشته كه چشم كرش و دستيارش را گرفته؟ چه مي‌شود كه حالا آنها مقصر همه ناكامي‌ها جلوه داده مي‌شوند؟

 با اين وجود، دليل افت گلرهاي پرسپوليس چيست كه حالا به پاشنه آشيل تيم تبديل شده‌اند؟
ما از دو گلر صحبت مي‌كنيم نه يك نفر، وقتي هر دو به مشكل برخورده‌اند يعني يك جاي كار مي‌لنگد! اين وظيفه سرمربي است كه براي حل مشكل آنها پيشقدم شود؟ آيا او تاكنون با دروازه‌بانان تيمش حرف زده و مشكل آنها را شنيده؟ مشكل سوشا و نيلسون بدون شك روحي رواني است وگرنه آنها نه از نظر بدني ضعيف هستند و نه از لحاظ كيفي مشكل دارند. اصلاً شايد با مربي كه با آنها كار مي‌كند مشكل داشته باشند. سرمربي تيم بايد مثل يك پدر به مشكل آنها گوش دهد و آن را حل كند تا شرايط تيم نيز تغيير كند. مسئله روحي رواني بسيار مهم است و بي‌توجهي به آن مي‌تواند ضربه بزرگي به تيم بزند.

 يعني دروازه‌بانان اين حق را دارند كه به مربي خود اعتراض كرده يا مثلاً بگويند نمي‌خواهند با او كار كنند؟
دروازه‌بان اين حق را دارد كه با مربي خود مشكل داشته باشد و به آن اعتراض كند، اما مهم اين است كه با اين مسئله چطور برخورد و براي حل آن اقدام مي‌شود. زماني كه در پرسپوليس بودم ما يك دروازه‌بان ارمنستاني داشتيم كه تمرين دادن من را قبول نداشت، يعني رفته بود به علي آقا گفته بود اين تمرين‌هايي كه به من مي‌دهند خودم هم بلد هستم، پروين هم آمد سراغ من و گفت بايد تمرينات پيشرفته‌تر باشد، اگر مي‌تواني كه بسم‌الله و گرنه به دنبال مربي بهتري باشم. پروين تعارفي نداشت، مي‌دانيد چرا، نه اينكه آن دروازه‌بان از من مثلاً برايش مهم‌تر باشد، بلكه به اين دليل كه دلش براي تيمش مي‌سوخت و تلاشش براي موفقيت تيمش بود. اما الان سرمربي تيم خود روحيه گلرهايش را خراب مي‌كند!

 پس معتقد هستيد كه مشكل دروازه‌بانان پرسپوليس روحي رواني و قابل حل است؟
صددرصد! شما نگاه كنيد، سرمربي تيم چند مرتبه مصاحبه و تأكيد كرده نتايج ضعيف تيمش به دليل عملكرد دروازه‌بانان تيم است و تهديد به جذب دروازه‌بان كرده است؟ اين مسئله به شدت روي عملكرد آنها تأثير مي‌گذارد. ما نمي‌گوييم گلرهاي تيم افت نكرده‌اند، اتفاقاً مي‌گوييم كه آنها ديگر مثل سابق كار نمي‌كنند اما دروازه‌باناني كه پيش از اين خود را ثابت كرده‌اند نمي‌توانند بد باشند كه بخواهيم آنها را كنار بگذاريم و نفرات جديد جذب كنيم. ما كم روي آنها سرمايه‌گذاري نكرده و برايشان پول خرج نكرده‌ايم كه حالا آنها را كنار گذاشته و برويم سراغ گزينه‌هاي بعدي كه احتمالاً امتحان پس داده هم نيستند! خرج اين دو گلر تنها صحبت كردن با سرمربي تيم است. سرمربي كه وظيفه دارد مثل يك پدر مشكلات آنها را شنيده و در حل آن كوشا باشد نه آنكه خود با مصاحبه‌هايش عليه دروازه‌بانان بشود يكي از مشكلات و معضلات تيم!
 با اين وجود جذب گلر جديد مي‌تواند تنها به معناي هدر رفتن هزينه آن هم در اين شرايط باشد؟
بله، شايد اصلا مشكل آنها مالي باشد كه فكر مي‌كنم در خصوص نيلسون هست، خب آن پولي كه قرار است به دروازه‌بان جديد بدهند، به همين‌ها بدهند تا مشكل‌شان حل شود.

 اما گاهي شاهد بوديم آنها به نيمكت‌‌نشيني هم معترض بودند!
هيچ بازيكني حق اعتراض به نيمكت‌نشيني را ندارد و در اين خصوص تنها سرمربي تيم است كه حق تصميم‌گيري دارد. اما شما نگاه كنيد آيا قبل از اين هم چنين اعتراض‌هايي از آنها ديده بوديم؟ همين نيلسون، طي سال‌هاي قبل بهترين دوستانش رقبايش نبودند؟ اما چه مي‌شود كه امسال شرايط كاملاً تغيير مي‌كند؟ اين دروازه‌بان‌ها همان دروازه‌بان‌هاي قبل هستند با همان خصوصيات اخلاقي و فني، پس مشكل آنها نيستند، مشكل پرسپوليس از جايي ديگر است اما كادر فني گويا ترجيح مي‌دهد گلرها را مقصر جلوه داده و شانه از زير بار مسئوليت خالي كند و با توجه به افت فني آنها كه حتماً بي‌دليل نيست، اين بهانه‌جويي حتماً هم جواب مي‌دهد. اما در كوتاه‌مدت و در درازمدت پرسپوليس از اين بهانه‌جويي حتماً ضرري هنگفت مي‌كند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار