کد خبر: 692816
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
اجازه حمل سلاح براي يك بيمار رواني
دولت استراليا نه تنها به هشدارهاي جمهوري اسلامي ايران توجه اي نكرده بلكه نام وي را از فهرست سرويس امنيتي خود خارج كرده است.
نام هارون مونس، بيمار رواني و گرگانگير روز دوشنبه سيدني هنوز جز تيترهاي اول رسانه هاي جهان است و هر لحظه خبرهاي جديدي از آن منتشر مي شود كه دراين ميان دولت استراليا نيز مورد اتهام است.

پس ازاينكه سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه نسبت به اين شخص به دولت استراليا هشدار داده و خواستار بازگرداندن وي به تهران بوديم،‌ دولت استراليا به تكاپو افتاد تا درباره اين گروگانگير پاسخ مناسبي پيدا كند.

به هر حال همينكه نام ايران در اين گروگانگيري بر سر زبان ها افتاد، رسانه هاي غرب بسيار مشتاق شدند تا آن را به خبر اول دنيا تبديل كنند. در حالي كه ايران در راستاي اقدامات حقوق بشري و هشدار به تروريسم پروري غرب اعلام كرده بود كه استراليا نسبت به پناهندگي اين شخص تجديد نظر كند.

دولت استراليا در سال 1996 به هارون مونس پناهندگي داده و او را به عنوان شهروند مورد قبول قرار داده بود. بنابراين بهتر بود كه رسانه ها به جاي استفاده از روحاني ايراني عنوان مي كردند شهروند استراليايي.


استراليا نام مونس را از فهرست سرویس‌های امنیتی خارج كرده بود


از سوي ديگر خبرهاي تازه حكايت از آن دارد كه دولت استراليا نه تنها به هشدارهاي جمهوري اسلامي ايران توجه اي نكرده است بلكه نام وي را از فهرست سرويس امنيتي خود خارج كرده است.

تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا در اين باره گفته است كه واقعا نمي دانم چرا سازمان اطلاعات بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ از فهرست خارج كرده است.

استراليا پيشتر به اين دليل نام وي را جز فهرست اين سرويس قرار داده بود كه مونس به خانواده هاي سربازان اعزامي به جنگ افغانستان، نامه هايي ارسال كرده و از آنها خواسته بود تا اجازه ندهند فرزندانشان به افغانستان اعزام شوند.

توني ابوت همچنين درباره مجوز حمل سلاح اين گروگانگير رواني گفت: «وقتی برای فردی با سابقه شیفتگی نسبت به افکار افراطی، ارتکاب جرایم خشونت‌آمیز و آشفتگی ذهنی جواز اسلحه صادر می‌کنند، سئوالاتی متعددی مطرح می‌شود که باید به آنها جواب داد.»

به هر حال اين مسئله اي است كه دولت و سرويس هاي اطلاعاتي استراليا بايد به آن پاسخ دهند و جهان منتظر آن است.

نخست وزير استراليا همچنين گفت: «در استرالیا، مقررات حمل اسلحه بسیار سختگیرانه است و من واقعا سپاسگزار هستم که این فرد اسلحه کارآمدتری در اختیار نداشت، اما سئوال این است که چرا باید برای چنین شخصی اصلا جواز حمل هر نوع سلاحی صادر شود؟»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار