کد خبر: 692443
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
گفت‌وگوي «جوان» با فرزان عاشورزاده، سونامي تكواندوي ايران:
جوان‌ترين عضو تيم ملي تكواندوي ايران با 18 سال سن همچون يك تكواندوكار باتجربه در اوج آمادگي و اقتدار در صدر وزن 58- كيلوگرم جهان قرار گرفته است.
وحید صابری
جوان‌ترين عضو تيم ملي تكواندوي ايران با 18 سال سن همچون يك تكواندوكار باتجربه در اوج آمادگي و اقتدار در صدر وزن 58- كيلوگرم جهان قرار گرفته است. ستاره‌اي كه نويد روزهاي طلايي را براي خود و تكواندوي ايران در اين وزن مي‌دهد. رقص پاهايش هر حريفي را شگفت‌زده مي‌كند و مانند يك عقاب فرصت‌طلب از حريف خود امتياز مي‌گيرد.  فرزان عاشورزاده را بي‌شك مي‌توان يكي از خوش‌آتيه‌ترين ملي پوشان تكواندوي ايران لقب داد. مبارزه‌هايش پا به پاي قهرمانان جهان، ثابت كرده كه مي‌تواند در آينده نه چندان دور به يكي از بزرگ‌ترين تكواندوكاران ايران تبديل شود. دانش‌آموز دبيرستاني حالا طلاي بازي‌هاي آسيايي۲۰۱۴ و طلاي دو مرحله گرندپريكس منچستر و مكزيك و نقره گرندپريكس قزاقستان و دو طلاي مسابقات بين‌المللي كره و تونس را در كارنامه دارد آن هم ظرف مدت شش ماه! تا رقباي جهاني ايران او را سونامي ويران كننده سرزمين پارس لقب دهند.

فدراسيون جهاني به شما لقب سونامي ايران را داد؛ با اين مسئله شروع كنيم، چطور به اين عنوان دست پيدا كرديد؟
 به دليل حملات همه‌جانبه و غافلگيركننده. من سعي مي‌كنم در تمام مسابقات حريفانم را با اقتدار شكست دهم كه خدا را شكر تا الان هم اينگونه بوده است. در سال اخير من در اكثر مسابقات، رقبايم را 12تايي كرده‌ام؛ آخرين آنها هم ستاره تيم ملي كره جنوبي بود كه بعد از آن به من لقب سونامي ايران را دادند.

تكواندوكاري با 18 سال سن خيلي زود به اين درجه از موفقيت دست يافته؛ خودتان علت را در چه مسئله‌اي مي‌دانيد؟
 موارد زيادي در پيروزي نقش اساسي دارند. از آمادگي جسماني گرفته تا اجراي تاكتيك اما من دليل پيروزي‌هايم را مبارزات ذهني و حفظ آرامش در شياپ‌چانگ مي‌دانم. خيلي خونسردم، سعي مي‌كنم با كمترين استرس مقابل حريفان قرار بگيرم البته اين را هم بگويم كه تحمل باخت را ندارم و بسيار ناراحت مي‌شوم.

شما سابقه حضور در تيم ملي نوجوانان را هم داشته ايد اما موفق به كسب عنوان نشده‌ايد؛ در اين خصوص توضيح دهيد.
من دو بار در رده سني نوجوانان فرصت كسب مدال داشتم، در مسابقات جهاني نوجوانان 2012 به دليل آسيب‌ديدگي نتوانستم در انتخابي آخر شركت كنم و به طور كل اين مسابقات را از دست دادم اما يك سال بعد براي مسابقات قهرماني آسيا فيكس شدم. خيلي آماده بودم، بازي اول را بردم اما در مبارزه دوم به ويتنام باختم. تلنگر خوبي برايم بود. فكر مي‌كنم اين اتفاق براي من لازم بود، چراكه باعث شد انگيزه و تلاشم بيشتر شود.

چگونه به اردوي تيم ملي راه يافتي؟
 يكي از شرايطي كه مي‌توانستم در انتخابي تيم ملي شركت كنم، مسابقات ليگ بود. من عضو تيم پاس قوامين بودم. در رقابت‌هاي ليگ از 10 مبارزه براي پاس قوامين 9 بازي را پيروز شدم و توانستم در انتخابي تيم ملي شركت كنم و بعد هم به اردو دعوت شدم.

در مكزيك رقباي سختي داشتيد، البته قبل از آن هم در منچستر مبارزه داشتيد، رقابت‌ها چطور بود؟
درمسابقات گرندپريكس منچستر اولين حريف من تكواندوكار آلماني بود كه او را 12 بر صفر بردم، بعد از آن با كره جنوبي رقابت كردم كه او قهرمان جهان بود. مبارزه سختي بود چراكه حريفم تجربه بسيار خوبي داشت. در اين بازي تا لحظه آخر جنگيدم چراكه تكواندوكاران كره‌اي تا هر لحظه‌اي كه زمان باشد، مبارزه مي‌كنند و مي‌خواهند نتيجه را جبران كنند من هم اولين بار بود كه با اين بازيكن مسابقه مي‌دادم و خدا را شكر 20 بر 8 برنده شدم. برابر تكواندوكار مكزيك و پرتغالي هم به برتري رسيدم. در فينال تكواندوكار چيني واقعاً بازيكن خوبي بود، بسيار جنگنده مبارزه مي‌كردو قدرت بدني بسيار بالايي داشت. اما طوري مبارزه كردم كه او انتظار نداشت و 3 بر صفر هم پيش افتادم اما در12 ثانيه پاياني به خاطر اشتباهات خودم نتيجه به تساوي رسيد كه خدا را شكر در راند طلايي برنده شدم.

در مسابقات منچستر 32 تيم با هم مسابقه دادند اما در مكزيك فقط 8 تكواندوكار برتر به مسابقات راه يافته بودند پس طبيعي است كه سطح مسابقات در مكزيك بسيار بالاتر بود.
فكر مي‌كردي با اين سن جزو 8 تكواندوكار برتر رنكينگ قرار بگيري؟
 راستش را بخواهيد نه، كار سختي است اما خدا را شكر كه توانستم به اين مرحله برسم. در اين رقابت‌ها بهترين‌ها حضور داشتند. مغرور نمي‌شوم و با راهنمايي كادر فني مي‌خواهم بهترين نتيجه را به دست آورم.

شما قهرماني در بازي‌‌هاي آسيايي اينچئون و موفقيت‌‌هاي مسابقات اخير را در كارنامه داريد اما حضور در المپيك و كسب موفقيت در آن چيزي است كه همه به دنبال آن هستند، فكر مي‌كنيد بتوانيد به المپيك راه پيدا كنيد؟
 همه چيز بستگي به خودم دارد. تا زمان حضور در المپيك زمان زيادي باقي است، مي‌خواهم در هر مسابقه‌اي كه حضور پيدا مي‌كنم بهترين نتيجه را به دست آورم. بهترين نتيجه براي من اين است كه در پايان هر مبارزه از خودم و عملكردم راضي باشم. مي‌خواهم پرچم ايران را در جاي جاي دنيا برافراشته كنم.

براي ادامه تحصيل چه برنامه‌اي داريد؟
 فعلاً كه در مقطع دبيرستان درس مي‌خوانم. به درس خواندن هم خيلي علاقه دارم. علاقه شخصي‌ام اين است كه تحصيلاتم را در معماري ادامه دهم اما تمرينات و اردوهاي تيم ملي اجازه نمي‌دهد به همين دليل تصميم دارم در دانشگاه تربيت بدني درس بخوانم تا مدرك تحصيلي‌ام را هم ارتقا دهم.

چه مسابقات ديگري پيش رو داريد؟
 پس از بازگشت از مسابقات گرندپريكس مكزيك فعلاً در شهر خودمان استراحت مي‌كنم. اما فكر مي‌كنم هفته آينده بايد دوباره به اردو بازگرديم. ارديبهشت سال آينده مسابقات جهاني در مسكو برگزار مي‌شود ضمن آنكه قبل از آن هم بايد در دو مسابقه تداركاتي ديگر هم به ميدان برويم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار