کد خبر: 691561
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
دبیر کارگروه تأسیس صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری :
انسان میخواهد که در طبیعت باشد چون جزئی از طبیعت است و از بودن در آن لذت میبرد اما خود مهمترین نابود گر طبیعت است انسان طبیعت را نابود میکند و جای آن را با محیط های مصنوعی و زشت خود می پوشاند؛ اما در شهری که خود میسازد شروع به ساخت پارک و دریاچه ، بیشه های مصنوعی و باغ وحش میکند تا زمانی که از زندگی ماشینی خود خسته شد در پناه همین ساخته های دست خود آرامش یابد و در حقیقت خود را فریب دهد
حمیرا رحیمی

انسان میخواهد که در طبیعت باشد چون جزئی از طبیعت است و از بودن در آن لذت میبرد اما خود مهمترین نابود گر طبیعت است انسان طبیعت را نابود  میکند و جای آن را با محیط های مصنوعی و زشت خود می پوشاند؛ اما در شهری که خود میسازد شروع به ساخت پارک و دریاچه ، بیشه های مصنوعی و باغ وحش میکند تا زمانی که از زندگی ماشینی خود خسته شد در پناه همین ساخته های دست خود آرامش یابد و در حقیقت خود را فریب دهد

به همین منظور به سراغ کارشناس منابع طبیعی استان آقای مهندس هومان خاکپور رفتیم تا گفتگویی در خصوص   وضعیت منابع طبیعی استانمان داشته باشیم .

مهندس هومان خاکپور در ابتدا گفت : مهمترین مولفه اثر گذار در تخریب و خسارت طبیعت، به حوزه ی محیط زیست و رویکردی که ما نسبت به محیط زیست و نوع بهره برداری ما از محیط زیست داریم  بر می گردد . وی می گوید : اکثر              بهره برداری هایی که در حوزه طبیعت اتفاق می افتد براساس شیوه های سنتی است و چون این نوع بهره برداری ملاحظات زیست محیطی را رعایت نمی کند عموماً منجر به تخریب منابع طبیعی شده که از آن جمله می توان به تخریب جنگل ها، تخریب منابع و تالابها اشاره نمود .

مهندس خاکپور درخصوص راه حل حفاظت از منابع طبیعی چنین می گوید : ما راهی جز این نداریم که به سمت بالابردن توان علمی و دانش عمومی و بالابردن توان مالی مردم حرکت کنیم ما باید بهره برداریمان از طبیعت را خردمند و اصولی انجام دهیم . خاکپور یکی از راههای کمک و توانمند کردن مردم در حوضه منابع طبیعی را پشتیبانی مالی از طریق                 کمک های تسهیلاتی و خدماتی که به صورت وام به بهره برداران داده می شود برشمرد  و گفت : کمک های بلاعوض و بسته های حمایتی یکی از راههای حفظ منابع طبیعی در استان است .

وی درخصوص حمایت از بهره برداران منابع طبیعی می گوید : در سال 90-89 ایده ای مبنی بر ایجاد صندوق توسعه بخش منابع طبیعی مطرح شد که در همان سال در استان اصفهان برای اولین بار این صندوق راه اندازی شد  که به ساماندهی بهره برداران در راستای بهره برداری و معیشت وابسته به منابع طبیعی پرداخت  که خوشبختانه قراراست در تمامی استان ها به صورت مستقل راه اندازی شده و مانند شرکت های تعاونی که هم به صورت دولتی و هم بخش خصوصی تامین مالی می شوند انجام وظیفه نمایند  .

مهندس خاکپور در مورد ویژگی های این صندوق می گوید :

1-   خدمات این صندوق خاصاً مربوط به  بهره برداران بخش منابع طبیعی است چه در حوضه ی جنگل چه در             حوضه ی مرتع و چه در حوضه ی آب .

2-   در کل بهره برداران این صندوق افراد خصوصی و ذینفعانی هستند که به صورت شرکت های تعاونی و در  مجموع بهره برداران و کسانی که به صورت مستقیم معیشت و شغلشان وابسته به منابع طبیعی است تعلق می گیرند . رویه کار این است که در سامانه های عرفی به صورت تعاونی در هر شهرستان تشکیل می شود و تعاونی ها از بهره برداران جنگل مرتع دعوت به عضویت می نمایند لذا بهره بردار بودن و معیشتی بودن افراد به این منابع طبیعی باید  محرز گردد اگر شخصی دامدار  می باشد  پروانه ی چرای دام و اگر جنگل نشین باشد  معیشت آن وابسته به جنگل است که لازم است تائیدیه  منابع طبیعی استان را اخذ نمایند .

مهندس خاکپور در ادامه ابراز امیدواری کرد که با افزایش توان مالی بهره برداران به سمتی حرکت شود که استفاده از منابع طبیعی کم شده و مشاغل جایگزینی که به مشاغل سبز معروف هستند جایگزین شوند وی مشاغلی همچون اکوتوریسم،پرورش ماهی، زنبورعسل را بیان کرد و گفت : جهت کاهش فشار به عرصه طبیعت باید دامداری هایمان را از سنتی به نیمه صنعتی هدایت کنیم که طبیعت روند طبیعی خود را داشته باشد و به خود احیائی برگردد و دیگر شاهد                بهره برداری های بی رویه و غیراصولی جنگل های استانمان نباشیم .

خاکپور می گوید : ما در حال حاضر 9 شهرستان داریم که می توانیم 9 تعاونی فراگیر در آنها مانند : شرکت تعاونی منابع طبیعی بهره برداران کوهرنگ که تمام بهره برداران در آن عضو هستند را ایجاد کنیم .

وی  می گوید : تاکنون توانسته ایم در شهرستان های کوهرنگ بروجن و بن تعاونی های بزرگ را راه اندازی کنیم که در هر تعاونی با 50 نفر عضو جدید شامل  40 تا 50 هزارخانوار می شود که معیشت آنها وابسته به منابع طبیعی است .

خاکپور درخصوص استفاده از منابع طبیعی می گوید : منابع طبیعی از آن همه است ولی اجازه بهره برداری آن به عده ای محدود داده شده ، لذا بایستی در احیاء آن بکوشیم و نباید این اجازه داده شود که بهره بردار هر طور که مایل است از این موهبت خدادادی استفاده کند .

وی درخصوص مشکل کمبود آب کشاورزی می گوید : نباید اجازه دهیم کشاورز ما به صورت سنتی و با کشت هر بذری کشاورزی کند . باید به توانمندی کشاورزان توجه کرد که آیا یک فرد توان استفاده از آب و خاک و طبیعت را دارد ، لذا ما باید به سمت قوانین سختگیرانه حرکت کنیم که هر کس به میل خود به تخریب طبیعت روی نیآورد.

خاکپور : وظیفه دولت را توانمندسازی علمی و بسته های حمایتی بهره برداری منابع طبیع می داند و می گوید آموزش بهره برداران بسیار مهم است و ابزار آن هم فرهنگ و رسانه خواهد بود که بتوانیم فرزندانمان را آموزش دهیم تا محیط زیست سالمی داشته باشیم .

مهندس خاکپور در پایان می گوید : اگر نخواهیم به بهره برداری خردمندانه برسیم متاسفانه در کوتاه مدت این بهره وری به اتمام خواهد رسید و معیشت بهره برداران از منابع طبیعی به خطر خواهد افتاد . وی خواستار حمایت مسئولین استانی شد و گفت : بخشی نگری باعث ضرر و زیان و خسارت به مردم و طبیعت شده است و متاسفانه دستگاههای دولتی نگاهی به توسعه پایدار ندارند که انتظار داریم این حمایت ها از سوی عالی ترین مقام اجرائی استان تاکید  شود تا همه ی دستگاهها با یک نگاه پایدار و همه جانبه در این راستا قدم بردارند .   

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر