کد خبر: 688504
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
گفت‌وگوي «جوان» با رسول خطيبي سرمربي تراكتورسازي تبريز
دنيا حيدري
انتخاب خطيبي به عنوان سرمربي تيم پرطرفداري چون تراكتور انتقادهاي زيادي را به دنبال داشت. شايد چون او با گسترش فولاد تبريز نتيجه نگرفته بود و حالا نشستنش روي نيمكت تيم اول تبريز جاي سؤال داشت. اما قهرماني نيم‌فصل پاسخ محكمي به منتقدان سرمربي جوان تراكتور داد. هر چند خطيبي معتقد است موفقيت به دست آمده از آن تراكتور است نه او!

 قهرماني تراكتور در نيم‌فصل اگرچه جامي در پي نداشت اما اولين قهرماني در كارنامه مربيگري رسول خطيبي بود.
البته در ليگ يك تجربه قهرماني را داشتم اما اين اولين تجربه قهرماني‌ام در ليگ برتر بود كه اميدوارم با قهرماني در پايان فصل تكميل شود.

 انتخاب شما به عنوان سرمربي تراكتور‌سازي با توجه به عدم نتيجه‌گيري‌اش با گسترش فولاد تبريز ابتداي فصل با انتقاد‌هاي زيادي همراه بود؛ انتقادهايي كه به نظر مي‌رسد قهرماني نيم‌فصل پاسخ محكمي به آنها باشد.
البته انتقادهايي شد، اما نه در استان. اينجا همه حمايت كردند. از همان روز اول مردم، مسئولان و به‌خصوص رسانه‌هاي استاني پشت تراكتور و سرمربي آن بودند و هر انتقادي بود از بيرون و شهرهاي ديگر بود كه تصور مي‌كنم تمام آنها نيز براي به حاشيه بردن و ناكام گذاشتن تراكتور بود كه خب نتيجه نداد و تراكتور توانست با حمايت‌هايي كه از سوي مسئولان و مردم استان شد و البته تلاش و زحمت بازيكنان تيم به آنچه حقش بود در نيم‌فصل اول برسد.

 يكي از مسائلي كه در خصوص تراكتور به شدت به چشم مي‌آمد نتيجه‌گيري‌هايش در نيمه مربيان بود. بسياري از بازي‌ها را در حالي كه در نيمه نخست واگذار كرده بوديد در نيمه دوم با نتيجه‌اي خوب و با پيروزي به پايان مي‌برديد. در حالي كه در مقايسه، كفه ترازو از لحاظ تجربه‌اي همواره به سمت مربي حريف سنگيني مي‌كرد!
من شخصاً به تجربه خيلي اعتقاد ندارم. به نظرم مهم اعتماد به نفس است. اگر اعتماد به نفس داشته باشيد مي‌توانيد بهتر فكر كرده و نتيجه بگيريد. تراكتور با اعتماد به نفس بالايي كه داشت مي‌توانست تمركز بهتري داشته باشد و در مقابل نتيجه بگيرد. حتي در بازي‌هايي كه ابتدا بازنده بود. درست مثل بازي با ملوان و پرسپوليس كه بازي را باخته بود اما با نتيجه‌اي خوب برنده از زمين بازي خارج شد.
 
گاهي به نظر مي‌رسيد نتيجه‌گيري‌هاي تراكتور اين تيم را مغرور كرده و زمين بزند. خصوصاً بعد از برد مقابل پرسپوليس. اما اين اتفاق نيفتاد و تراكتور بازي بعدي را هم با نتيجه‌اي كاملاً قابل قبول و يك پيروزي ديگر پشت سر گذاشت.
به اين دليل كه ما فقط تمرين نمي‌كرديم. يعني برنامه تراكتور‌سازي تمرين كردن صرف نبود. ما علاوه بر مسائل فني، روي مسائل روحي رواني نيز به شدت تأكيد داشتيم. نه اينكه فقط بخواهيم حرف آن را بزنيم. تراكتور براي اين مسئله برنامه داشت و همواره با بچه‌ها در اين خصوص صحبت مي‌كرديم و انگيزه و روحيه آنها را تقويت مي‌كرديم و اجازه نمي‌داديم با غرور بي‌جا و كاذب در روند نتيجه‌گيري تيم خللي ايجاد شود. ما در اين خصوص آسيب‌شناسي كرده بوديم.
 
تراكتور گام به گام پيش رفت. در حالي كه ابتداي فصل خوب نبود اما توانست بازي به بازي بهتر شود و سرانجام با تصاحب صدر جدول، قهرماني نيم فصل را هم به نام خود زد.
برنامه ما همين بود. اينكه بازي به بازي پيش برويم. به موفقيت كلي هم مي‌انديشيديم اما بعد از پايان هر بازي فقط به بازي بعد و پيروز شدن در آن بود كه مي‌انديشيديم و نه چيز ديگر. همين مسئله باعث مي‌شد هم بهتر تمرين و هم تمركز كنيم و ديديد كه جواب هم گرفتيم.

 البته از انتخاب‌هاي تراكتور هم نمي‌توان چشمپوشي كرد. خصوصاً آخرين خريد اين تيم كه ادينهو بود. بازيكني كه از 28 گل زده تراكتور در نيم فصل اول، 10 گل را به نام خود ثبت كرد و آقاي گل نيم‌فصل اول شد و سهم بسزايي در عملكرد بهترين خط حمله ليگ داشت.
البته نمي‌توان از هوش و ذكاوت ادينهو گذشت. او بازيكن تيز و بادقتي است كه از هر فرصتي به خوبي استفاده مي‌كند و با تلاش فراوان مي‌تواند به آنچه مي‌خواهد برسد. اما فراموش نكنيد كه اين نتيجه يك كار تيمي است نه فردي. اگر چه ادينهو 10 گل به نام خود ثبت كرده اما اگر او به خوبي تغذيه نمي‌شد، پاس‌هاي مناسب به او نمي‌رسيد و از سوي ديگر نفرات تيم به خوبي حمايت نمي‌شد آيا مي‌توانست اينطور نتيجه بگيرد؟ ادينهو يكي از بازيكنان خوب تراكتور است اما در واقع همه نفرات تراكتور خوب هستند كه او توانسته به اين خوبي گلزني كند و وقتي او آقاي گل مي‌شود يعني اينكه مجموعه تراكتور خوب كار كرده است نه فقط شخص ادينهو.

 اما حتماً به خوبي مي‌دانيد قهرماني نيم‌فصل تضميني براي قهرماني پايان فصل نيست. به طوري كه بسياري از تيم‌هايي كه نيم فصل قهرمان مي‌شوند آخر فصل از رسيدن به اين عنوان باز مي‌مانند. تراكتور كه قرار نيست از اين قبيل تيم‌ها باشد؟
نيم فصل دوم كار بسيار سخت‌تر مي‌شود. نه براي تراكتور كه براي همه تيم‌ها. دروازه‌ها نيم‌فصل دوم كوچك‌تر مي‌شود. تيم‌هاي ته جدولي براي بقا مي‌جنگند و بالاي جدولي‌ها براي قهرماني و كسب سهميه. در واقع همه تيم‌ها با تمام توان به ميدان مي‌آيند. ما هم مي‌دانيم هنوز 15 بازي ديگر داريم تا قهرماني. براي تراكتور همه چيز از ابتدا شروع مي‌شود و قرار نيست در خواب قهرماني نيم‌فصل بخوابيم. ضمن اينكه مي‌دانيم حالا تيم‌ها شناخت خوبي از نقاط ضعف و قوت ما به دست آورده‌اند و بايد در برطرف كردن ضعف‌ها و تقويت نقاط قوت خود بكوشيم و اگر روال نيم‌فصل اول را در پيش بگيريم مي‌توانيم موفق باشيم.

 نشستن روي نيمكت تراكتور، تيمي كه هواداران پرشوري دارد كه مو را از ماست بيرون مي‌كشند انتخاب سختي و دلهره‌آوري نبود براي خطيبي كه تجربه زيادي هم در ليگ برتر نداشت؟
گفتم كه من به تجربه اعتقادي ندارم اما من از خود همين مردم بودم و شناخت خوبي از آنها داشتم. مي‌دانستم آنها به خودي‌ها اعتماد مي‌كنند و ديديد كه اعتماد كردند و ما هم با شخصيتي كه به تيم داديم توانستيم پاسخ خوبي به اعتماد آنها بدهيم و در واقع ترسي براي نشستن روي نيمكت تراكتور نداشتم چون از خود همين مردم بودم.

 قولي براي قهرماني پايان فصل مي‌دهيد؟
قولي نمي‌دهم اما هدفي جز اين هم نداريم. با اين وجود تمركزمان را از امروز براي آخر فصل به هم نمي‌زنيم. بايد بازي به بازي پيش برويم و تلاش كنيم امتيازهاي هر بازي را تمام و كمال بگيريم تا بتوانيم آنچه حق تراكتور است را به آن بدهيم.

 اما قهرماني پايان فصل مي‌تواند نقطه روشني در كارنامه كاري خطيبي باشد و او را به عنوان يكي از مربيان جوان ليگ بيش از پيش مطرح كند.
قهرماني هدف هر تيم مدعي است اما در اين ميان نه رسول خطيبي،كه تنها تراكتور‌سازي و موفقيت آن مهم است و همه مجموعه تيم براي همين مهم تلاش مي‌كنند و اميدوارم موفق شويم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار