کد خبر: 685836
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
سردار يزداني رئيس سازمان تربيت‌بدني بسيج در گفت‌وگو با «جوان»:
سعيد احمديان
شش رشته مدال‌آور و توزيع بيشتر 160 مدال طلا در اين رشته‌هاي ورزشي در بازي‌هاي آسيايي و المپيك مي‌تواند هر كشوري را وسوسه كند كه با سرمايه‌گذاري روي اين رشته‌ها بتواند در اين رقابت‌ها كارنامه موفقي را به جا بگذارد؛ موضوعي كه پس از بازگشت كاروان ايران از بازي‌هاي آسيايي هم مورد توجه مسئولان كميته ملي المپيك قرار گرفته و آنها خواستار توجه وي‍ژه به رشته‌هاي پر مدال شده‌اند. شنا، دووميداني، تيراندازي، دوچرخه سواري، ژيمناستيك و قايقراني رشته‌هاي پر مدال هستند كه در بازي‌هاي آسيايي تنها دو طلا از 160 طلا سهم كاروان ايران بود. در اين شرايط مسئولان بسيج اعلام آمادگي كرده‌اند تا در كنار وزارت ورزش و كميته ملي المپيك براي توسعه اين شش رشته همراه شوند. البته بسيج از چهار سال پيش با تأسيس پايگاه‌هاي استعداديابي ورزش بسيج در رشته‌هاي مدال‌آور عملاً اين كار را شروع كرده است و حالا به گفته سردار يزداني رئيس سازمان تربيت بدني بسيج، آنها آماده‌اند اين تجربيات بزرگ را در اختيار سازمان‌هاي متولي ورزش قرار دهند.

اين روزها مسئولان ورزش صحبت از توسعه رشته‌هاي مدال‌آور مي‌كنند، كاري كه بسيج در سال‌هاي گذشته با تأسيس پايگاه‌هاي استعداديابي ورزش بسيج آن را كليد زده است. چه شد بسيج وارد بخش سرمايه‌گذاري در ورزش پايه شد؟
حقيقا به عنوان كسي كه شخصاً 40 سال است در بحث مديريت ورزش هستم، به دو كار اعتقاد قلبي دارم. يكي بحث زيرساخت‌ها و ساخت سالن‌هاي ورزشي و ديگري بحث استعداديابي و تربيت نيروهاي متخصص. در صورتي كه متوليان ورزش هم به اين بخش‌ها توجه كنند، مطمئن باشند در آينده شاهد يك بنيه قوي و پايدار ورزشي چه در بحث سلامت جامعه كه جزء مطالبات مقام معظم رهبري است و چه در عرصه ورزش قهرماني خواهيم بود. شما اگر برنامه‌هاي كشورهايي كه وضعيت پايداري در ورزش قهرماني دارند را بررسي كنيد مي‌بينيد آنها توجه ويژه‌اي به ورزش پايه داشته‌اند. بحث استعداديابي هم همين است و در صورتي كه اين امر با جديت دنبال و حمايت شود مي‌توانيم اميدوار باشيم كه با تربيت قهرمانان برجسته در ميادين و رقابت‌هاي بين‌المللي داراي جايگاه پايداري خواهيم بود.

درباره تعداد اين پايگاه‌ها و فعاليت‌هايي كه در آن صورت مي‌گيرد بيشتر توضيح مي‌دهيد؟
از چهار سال گذشته 120 پايگاه استعداديابي در هشت رشته‌اي كه بيشترين مدال را كسب مي‌كند در حال فعاليت است. در گزارشي كه هاشمي رئيس كميته ملي المپيك مي‌دادند، 160 مدال طلا در شش رشته پر مدال توزيع مي‌شود. اتفاقاً پايگاه‌هاي استعداديابي بسيج در اين رشته‌ها به جز ژيمناستيك كه زيرساخت آن در بسيج وجود ندارد، در حال فعاليت هستند. به همين خاطر به وزارت ورزش و كميته ملي المپيك و فدراسيون‌ها اعلام كرديم در صورتي كه آنها همياري كنند، با توجه به ظرفيت‌هايي كه در بسيج وجود دارد مي‌توانيم در اين بخش توسعه جهشي خيلي خوبي داشته باشيم. الان حدود 120 پايگاه داريم و در صورتي كه متوليان ورزش كمك كنند مي‌توانيم تعداد اين پايگاه‌ها را به بيش از 600 پايگاه افزايش دهيم.

گسترش اين پايگاه‌هاي استعداديابي مستلزم چه شرايطي است؟ انتظار شما از نهادهاي متولي ورزش در اين رابطه چيست؟
همين الان هم متقاضي در اين رابطه وجود دارد و نواحي بسيج در سطح كشور اعلام آمادگي كرده‌اند در صورت تخصيص بودجه پايگاه استعداديابي تاسيس كنند. با اين وجود با توجه به كمبود اعتبار و بودجه، در حال حاضر توان فعاليت بيشتر از 120 پايگاهي كه در حال حاضر فعاليت مي‌كنند را نداريم. در همين رابطه در ماه‌هاي ابتداي رياست جمهوري جناب آقاي روحاني، سردار نقدي در گزارش به ايشان ظرفيت‌هاي بزرگ بسيج در بخش پايگاه‌هاي استعداديابي را اعلام كرده كه رئيس‌جمهور اين درخواست را براي دستگاه‌هاي متولي ورزش پاراف كرده‌اند. به هر حال همانطور كه مي‌دانيد نيروهاي بسيجي بي‌مزد و بي‌منت و با علاقه و عشق كار مي‌كنند. اين پتانسيل تجربه‌اي كه در چهار سالي كه از تاسيس اين پايگاه‌ها مي‌گذرد مي‌تواند در جهت رشد توان رشته‌هاي ورزشي مدال‌آور به كار گرفته شود. با توجه به اين ظرفيت‌ها مي‌توانيم تعداد پايگاه‌هاي استعداديابي را كه در شش رشته مدال‌آور فعال هستند به 600 پايگاه افزايش دهيم.

به نظر مي‌رسد ورزش كشور در توسعه رشته‌هاي مدال‌آور مي‌تواند حساب ويژه‌اي روي بسيج باز كند؟
قطعاً، جناب آقاي هاشمي از همه خواستند كه در اين رشته‌هاي پرمدال به كميته ملي المپيك كمك كنند. به هر حال سهم ناچيزي در كسب مدال در اين رشته‌هاي پرمدال در بازي‌هاي آسيايي و المپيك داريم. در جلسه‌اي كه ايشان اين درخواست را مطرح كردند، همان روز اعلام كرديم كه در اين‌باره مي‌توانند روي بسيج حساب كنند.

در اين راه تعامل بسيج با فدراسيون‌هاي ورزشي براي توسعه ورزش قهرماني در اين شش رشته مدال‌آور چگونه است؟
در بخش توسعه ورزش قهرماني همانطور كه مي‌دانيد كف آن كار استعداديابي است كه در ادامه اين روند ورزشكاران وارد ورزش قهرماني و در ادامه تيم‌هاي ملي مي‌شوند و در مسابقات بين‌المللي به ميدان مي‌روند. در موضوع رشته‌هاي مدال‌آور و تلاش براي توسعه اين رشته‌ها كه رئيس كميته ملي المپيك به آن اشاره كرده‌اند، نشست‌هايي را با برخي رؤساي اين فدراسيون‌ها جهت همكاري‌هاي مشترك برگزار كرده‌ايم. به عنوان نمونه در همين ماه نشستي با رئيس فدراسيون قايقراني برگزار كرديم و مقرر شد تا با تشكيل يك كارگروه تخصصي مشترك راهكار همكاري‌ها در بخش استعداديابي و تربيت ورزشكاران مستعد تشكيل شود.

و اين جلسات با فدراسيون‌هاي ديگر هم حتماً ادامه پيدا مي‌كند؟
بله، در برنامه‌هاي آينده هم در نظر داريم نشست‌هاي مشتركي با رؤساي فدراسيون‌هاي شنا و دووميداني داشته باشيم. بعد از جلساتي كه با مديران فدراسيون‌هاي رشته‌هاي پر مدال خواهيم داشت، در نظر داريم اين جمع‌بندي را خدمت وزير ورزش و رئيس كميته ملي المپيك ارائه دهيم و با كمك نهادهاي متولي ورزش مي‌توانيم كارهاي بزرگي در اين زمينه انجام دهيم.

درخواست شما براي گسترش اين همكاري‌ها و استفاده ورزش كشور از ظرفيت‌هايي كه بسيج در اين زمينه ايجاد كرده، چيست؟
لازمه اين همكاري‌ها، افزايش همدلي‌هاست كه از مطالبات مقام معظم رهبري هم است و مدام اين را به مسئولان اجرايي متذكر مي‌شوند. در صورت افزايش اين همدلي‌ها مي‌توانيم از تمام ظرفيت ورزش كشور مانند نيروهاي متخصص، زيرساخت‌ها و مديريت براي پيشبرد و پيشرفت رشته‌هاي مختلف ورزشي در عرصه‌هاي بين‌المللي استفاده كرده و موفقيت‌هاي بيشتري كسب كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار