کد خبر: 684387
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
گفت‌و‌گوي «جوان» با محمدرضا طالقاني پيشكسوت كشتي ايران
ماه محرم كه از راه مي‌رسد همه مردم به تكاپو مي‌افتند و فرقي هم نمي‌كند در چه صنفي فعال باشي.
شيوا نوروزي
ماه محرم كه از راه مي‌رسد همه مردم به تكاپو مي‌افتند و فرقي هم نمي‌كند در چه صنفي فعال باشي. پير و جوان، كاسب، ورزشكار و همه اقشار تلاش مي‌كنند تا ارادت خود را به سيد و سالار شهيدان نشان دهند. در اين ميان هستند ورزشكاراني كه با حضور مداوم در هيئت‌هاي مذهبي هميشه زبانزد خاص و عام هستند. خوشبختانه در ورزش ايران ورزشكاران و پيشكسوتان زيادي هستند كه به هر شكل ممكن علاقه‌شان به خاندان عصمت و طهارت را نشان مي‌دهند. محمدرضا طالقاني چهره شناخته شده‌اي است، هم در ورزش و هم در سياست. اما بيشتر از همه منش پهلواني‌اش نقل محافل است. طالقاني همان كسي است كه سال‌هاي سال در مبارزات انقلابي شركت مي‌كرد و پس از انقلاب اسلامي نيز يار و ياور امام (ره) بود. از 15 سالگي به كشتي روي آورد و افتخارات زيادي را هم به ارمغان آورد. مدال نقره جهاني را به گردن آويخت، هفت سال قهرمان ايران بود و سه سال پهلوان اول پايتخت لقب گرفت. پيشكسوت كشتي ايران در جنوب شهر تهران رشد كرد و هميشه هم به اين مسئله افتخار مي‌كند. طالقاني عاشق اهل‌بيت و به ويژه امام حسين (ع) است. از كودكي پاي ثابت منبر روضه و سخنراني‌هاي مذهبي بوده.
 رئيس پيشين فدراسيون كشتي پهلواني و زورخانه‌اي به رغم همه مشغله‌هايش و در حالي كه در يكي از هيئت‌هاي بازار تهران مشغول عزاداري بود پاسخگوي سؤالات ما شد.

ماه محرم براي بسياري از ايراني‌ها حال و هوايي خاص دارد. اين ماه براي ورزشكاران چه تفاوتي دارد؟
ماه محرم و ماه رمضان براي ورزشكاران از نظر روحي و رواني اهميت زياد دارد. در ماه رمضان همه ورزشكاران به فكر اين هستند كه از مولا علي (ع) مدد بگيرند تا بتوانند در رقابت‌هاي خود موفق شوند. در ماه محرم نيز همين طور. همه مردم امام حسين را دوست دارند. ورزشكاران نيز از اين قاعده مستثني نيستند و هر كدام از آنها در هرمحله‌اي كه توانسته تكيه‌اي درست كرده و براي مظلوميت امام شهدا عزاداري مي‌كند. اين يعني اينكه ايرانيان و شيعيان قدرشناس قيام امام حسين هستند. ورزشكاران هم مثل بقيه مردم براي تشكر از اباعبدالله سينه مي‌زنند.
محرم براي شما كه بچه هيئتي هستيد چه حال و هوايي دارد؟
براي من كه از بچگي نوكري امام حسين را كرده‌ام با همه ماه‌ها متفاوت است. من بچه پايين شهر هستم، محله درخونگاه. محله ما پر بود از هيئت‌هاي مذهبي. همين مسئله موجب شد كه من با امام حسين (ع) انس بگيرم. بزرگتر كه شدم شب و روزم با محرم گذشت.

معمولاً به كداميك از هيئت‌هاي تهران مي‌رويد؟
حقيقتش مردم به من خيلي لطف دارند و افراد زيادي من را به هيئت‌هايشان دعوت مي‌كنند. جاي ثابتي ندارم، صبح در يك هيئت هستم، ظهر يك جاي ديگر و شب هم هيئتي ديگر.

خودتان هم مراسم خاصي برگزار مي‌كنيد؟
در واقع الان 23 سال است كه سيزدهم هر ماه مراسم روضه خاني در منزل برگزار مي‌كنيم كه خوشبختانه با استقبال مردم مواجه شده و منزل ما حسابي شلوغ مي‌شود.

اين مراسم نذر خودتان است؟
نه در اصل نذر پدرم است كه ايشان سال‌ها قبل به من دستور داد كه اين روضه را در خانه خودم برگزار كنم. البته قبلا اول هر ماه جلسه روضه را برگزار مي‌كرديم. ولي من به خاطر ارادت و عشقي كه به مولا امير‌المومنين(ع) داشتم تصميم گرفتم اين مجلس را سيزدهم هر ماه برگزار كنم. متأسفانه مردم نظر ديگري در مورد عدد 13 دارند. البته براي من فرقي نمي‌كند و اگر همه عالم هم بگويند روز سيزدهم هر ماه جلسه روضه ما برقرار است. مهم اين است كه من نوكر امام حسين هستم.
حضور ورزشكاران در عزاداري‌هاي ماه محرم هميشه براي مردم اهميت زيادي دارد.
ورزشكاران هميشه در اين عرصه هم فعال بوده‌اند و هيئت‌هاي زيادي در تهران هستند كه مختص اهالي ورزشند. از جمله هيئت فاطميون، هيئت بني فاطمه، انصار القائم و...
فكر مي‌كنيد حضور ورزشكاران جوان در اين هيئت‌ها چه تأثيري در برطرف شدن مشكلات حاشيه‌اي ورزش ايران دارد؟
من به اينكه كدام ورزشكار مشكل دارد و كدام حاشيه دارد كاري ندارم. بدون شك هر كسي چه ورزشكار باشد و چه نباشد به عزاداري امام حسين بيايد به حاجتش مي‌رسد. بايد قدر حضور جوانان در هيئت‌هاي مذهبي را بدانيم.

در يكي از مصاحبه‌هايتان گفته بوديد «مرام پهلواني ارزان شده است» اما به نظر مي‌رسد هنوز پيشكسوتاني مثل شما هستند كه براي اين مسائل احترام قائل باشند. هنوز هم همان اعتقاد را داريد؟
مرام پهلواني ارزان كه شده هيچ بيات و كمرنگ هم شده. متأسفانه براي اينكه كار پهلواني انجام دهند براي سر هم جايزه اعلام مي‌كنند. اگر شرايطي براي انجام كار پهلواني باشد همه براي هم كلاس مي‌گذارند. فرهنگ جامعه عوض شده ولي من دلم مي‌خواهد مثل قديم‌ها باشم و همين طور قديمي بمانم. الان هم كه با شما صحبت مي‌كنم مي‌توانستم خيلي راحت مثل خيلي‌هاي ديگر بگويم وقت ندارم ولي من مثل امروزي‌ها نيستم.

در زندگي ورزشي‌‌تان چقدر از اهل بيت و به‌ويژه سالار شهيدان مدد گرفته‌ايد؟
خيلي زياد. مگر مي‌شود كسي عاشق امام حسين (ع) باشد و همه زندگي‌اش براي او باشد اما به اين خاندان توسل نكند. بايد بگويم كه تمام لحظاتم با ياد امام حسين مي‌گذرد و در اصل همه زندگي‌ام براي امام حسين است.

خانواده هم كه قطعاً در اين امر شما را ياري كرده‌اند؟
البته. خودم اهل هيئت هستم و خانواده‌ام نيز همين طور.

مهم‌ترين دعايي كه در اين شب‌ها به زبان آورده‌ايد چه بوده است؟
دعاي عربي كه بلد نيستم. ولي قشنگ‌ترين دعاي من اين است كه از امام حسين به خاطر اينكه اجازه داده من اينگونه دوستش داشته باشم تشكر كنم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار