کد خبر: 665240
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
عضو كميسيون انرژي مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
ميركاظمي گفت: اقدامات وزير با مشي اعتدال دولت هم‌خواني ندارد. طي اين مدت در برخي از دانشگاه‌ها افراطي‌گري‌هاي تندي به وجود آمد و فضاي امني كه آن رشد علمي ده سال گذشته را رقم زده بود، به يك باره به چالش ‌كشيده شد.

فضاي علمي كشور به چالش كشيده شده استجوان‌آنلاين: مسعود ميركاظمي،‌ عضو كميسيون انرژي مجلس و يكي از امضاء كنندگان نامه استيضاح وزير علوم در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به اعلام وصول استيضاح وزير علوم گفت: طي شش ماه گذشته در وزارت علوم و در دانشگاه‌ها اتفاقاتي رخ داد و مجلس مرتب تذكر مي‌داد. روند محتوا و ساختار مديريتي دانشگاه در حال تغيير بود. عمده اشكالات وزارت علوم مبني بر بحث محتواي دانشگاه‌هاست.

ميركاظمي ادامه داد: در دانشگاه‌ها بايد دغدغه علمي،‌ دغدغه اول باشد در حالي كه اين موضوع اكنون به يك حاشيه تبديل شده است. برخي از حركت‌هاي حزبي و تغييرات گسترده، متن حركت وزارت علوم است. به كار گرفتن برخي از افراد كه مجلس آنها را قبول نداشت از جمله دغدغه‌هاي نمايندگان است و به هر حال مجلس، مجلس اصولگراست.

وي افزود: وزارت علوم، برخي از افراد مومن و افرادي كه دلسوز و عاشق علم هستند، كنار گذاشت و حتي برخي از آنها با يك ايميل و پيامك بركنار شدند و اين در شان يك دانشگاه نيست؛ چرا كه سرمايه‌ي اصلي يك دانشگاه هيئت علمي آن است و برخورد اين‌چنيني در دانشگاه‌ها روال نيست. وزارت علوم پس از بركنار افراد مومن، افراد حزبي را انتخاب كرد و حتي گزارشات رسيده حاكي از آن است كه برخي از آنها رد صلاحيت شدند اما با اين وجود به كارگيري شدند و اين با مشي اعتدال آقاي روحاني منافات دارد.

عضو كميسيون انرژي اضافه كرد: با مطرح شدن بحث استيضاح وزير علوم، با وساطت رئيس مجلس مهلت يك ماهه‌اي به وزير داده شد و با اين وجود هيچ حركت جدي از سوي وزير علوم صورت نگرفت و معاون پارلماني دولت نيز طي مصاحبه‌اي گفته همين مسير را ادامه مي‌دهيم. اينها نشان مي‌دهد به هر حال نوعي نگراني از قانون گريزي وجود دارد،‌ در حالي كه بايد به نظارت مجلس و دغدغه‌هاي نمايندگان احترام گذاشته شود، چرا كه اين به نفع دولت است و اينگونه مي‌توان از ايجاد هزينه‌هاي بيشتر جلوگيري كرد.

ميركاظمي در خصوص استفاده نمايندگان از بورسيه‌هاي غيرقانوني، گفت: كار مجلس نظارت است و هر كس كه مرتكب تخلف شود بايد با او برخورد مي‌شود. گزارشات بسياري هم از دوران اصلاحات آمده كه در آنجا هم بورسيه‌هايي داده شده كه قابل رسيدگي است و قرار شده كميته‌اي در مجلس تشكيل شود و همه بورسيه‌هاي دو دولت يا حتي سه دولت گذشته مورد بررسي قرار گيرد و اگر تخلفي صورت گرفته مجلس حتما برخورد مي‌كند.

وي تصريح كرد: مسئله استيضاح در رابطه با عملكرد و سوءمديريت وزير علوم است، ضمن اينكه اگر نماينده‌اي مرتكب تخلفي شده باشد حتما در مجلس رسيدگي مي‌شود. بنابراين مطرح كردن چنين موضوعاتي مانع استيضاح نمي‌شود و مطالبي كه مطرح شده به عملكرد دولت‌هاي قبل برمي‌گردد و استيضاح به عملكرد وزير كنوني مربوط است و اين دو با هم مخلوط نمي‌شوند. مجلس نيز مصر است اگر در هر دوره‌اي، چه در خصوص بورسيه و چه در ساير حوزه‌ها تخلفي رخ داده، رسيدگي كند و به شدت هم برخورد داشته باشد و اين اصلا چيزي نيست كه مجلس مقابل آن كوتاه آيد.

ميركاظمي با بيان اينكه نمايندگان تسليم فشارها براي عدم استيضاح نمي‌شوند، گفت: علاوه بر ليست موجود باز هم  تعدادي به ليست خواهان استيضاح اضافه شدند. اين موضوعي نيست كه نمايندگان كوتاه آيند چون مدت‌ها در اين خصوص كار شده است. فرصت‌ها و تذاكرات لازم نيز داده شد. اقدامات وزير با مشي اعتدال دولت هم‌خواني ندارد. طي اين مدت در برخي از دانشگاه‌ها افراطي‌گري‌هاي تندي به وجود آمد و فضاي امني كه آن رشد علمي ده سال گذشته را رقم زده بود، به يك باره به چالش ‌كشيده شد؛ به هر حال نمايندگان حساس هستند و بايد نسبت به اين مسائل عكس‌العمل نشان دهند.

عضو كميسيون انرژي مجلس ادامه داد: فكر مي‌كنم دولت بايد به جاي تخريب نمايندگان و افرادي كه دلسوزانه استيضاح را دنبال مي‌كنند، سعه صدر داشته باشد. بعد از گذراندن جلسات بسيار و هشدارها و فرصت يك ماهه، متاسفانه هيچ وقعي گذاشته نشد و حتي بنده شنيدم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم رئيس جمهور تذكراتي دادند و وزير توجهي نكرد و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم از اين بابت گله مند هستند كه ايشان حركت‌هاي حزبي دارند و اين به نفع ارتقاي علمي كشور نيست.

وي با تاكيد بر اينكه دانشگاه بايد با سياست آشنا باشد اما سياست‌زدگي در دانشگاه و مديريت آن با عينك حزبي يك سم است، گفت: حضور برخي از فتنه‌گران در قائله 78 و فتنه 88 در محيط دانشگاه‌ها از جمله نكاتي است كه بايد به آن توجه شود. ورود اين افراد و ايجاد التهاب و ناامني در دانشگاه‌ها، علم را به حاشيه بردن و سياست را به متن آوردن باعث نگراني نمايندگان ملت مي‌شود و وزير علوم بايد پاسخگوي دغدغه‌هاي نمايندگان باشد. انحراف در دانشگاه جاي نگراني جدي دارد؛ چرا كه منجر به ركود و حتي كاهش رشد علمي در كشور خواهد شد.

ميركاظمي در خاتمه با بيان اينكه امضاء كنندگان نامه استيضاح وزير علوم با آگاهي خواستار اين استيضاح هستند، اظهار داشت: آقاياني كه نامه استيضاح را امضا كردند بيشتر دانشگاهي هستند. اين تيم با منطق و آگاهي امضا كردند و نمي‌توان گفت تندرو و غير علمي هستند بلكه آنها همه دستي بر آتش دارند و به طور كل همه به دنبال يك فضاي آرام براي حل مشكل فضاي دانشگاه هستند.      

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار