کد خبر: 665131
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
با حضور فرماندهان نیروی هوایی در همایش "سروهای سرافراز "
به مناسبت فرارسیدن بیست و چهارمین سالگرد ورود آزادگان به وطن، آیین تجلیل از شهید لشکری و خلبانان آزاده هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.
به مناسبت فرارسیدن بیست و چهارمین سالگرد ورود آزادگان به وطن، آیین تجلیل از شهید لشکری و خلبانان آزاده هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جوان، در این همایش که عصر شنبه 25 مرداد با حضور فرماندهان نیروی هوایی، میهمانانی از شهرداری، شورای شهر، بنیاد شهید، خانواده شهدا و صدها تن از خلبانان آزاده و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی  در مجتمع فرهنگی امام علی (ع) منطقه 22 برگزار شد، از خانوده شهدای خلبان و آزادگان نیروی هوایی ارتش تجلیل به عمل آمد.

این مراسم ساعت 18 با تلاوت مجلسی قرآن کریم توسط مجید احمدی قاری بین المللی آغاز شد و سپس گروه موزیک نیروی هوایی ارتش، سرود جمهوری اسلامی را به صورت زنده و در ادامه قطعاتی حماسی در باره رشادت اسطوره های جنگ اجرا کردند.

 
حجت الاسلام قربانپور : حلم و شکیبایی آزادگان الگوی ماست


حجت الاسلام والمسلمین حمید قربانپور مدیر فرهنگی هنری منطقه 22 سخنران آغازین همایش ضمن خیر مقدم به حضار و گفت: حضرت امام حسین (ع) می فرماید " الحلم زینته " حلم، بردباری،شکیبایی وصبر زینت است. باید بدانیم آن حلم و شکیبایی که زینت من وشما است نتیجه از خودگذشتگی رزمندگان دفاع مقدس است که امروز در همین همایش سعادت داریم در خدمت آنان باشیم.

رییس فرهنگسرای تهران افزود: الگوهای ما مشخص وروشن است و آنان ستاره های درخشانی هستند.این سروران الگوهای ماهستند، رزمندگان قهرمانی که جانشان را برای اسلام و نجات میهن فدا کردند وآن هایی هم که باقی ماندند راه شهدارا ادامه می دهند.ما ازاین بزرگواران درس اخلاق وایثار می آموزیم.

 

شاکری: چهارمین کشور جهان در عرصه دانش هوا فضا هستیم


در ادامه مراسم دکتر اقبال شاکری عضو بسیجی و رزمنده شورای اسلامی شهر تهران خطاب به خلبانان آزاده و خانواده شهدای حاضر در مراسم گفت: مقام شما آنقدر والا و بالاست که امثال من و هزار مرتبه بالاتر از من از توصیف آن قاصریم.

شاکری افزود: اما خود آزادگان با قلم و خاطراتشان به خوبی آن حماسه ها را توصیف کرده اند و وقتی که کتاب هایی هم چون " پایی که جا ماند " سید ناصر حسینی پور یا " من زنده ام " خانم معصومه آباد را می خوانیم اشک امانمان نمی دهد و این گونه است که نماینده صلیب سرخ جهانی در مقابل آزادگان ما زانو می زند و می گوید تا کنون انسان هایی به بزرگی ایرانی ها ندیده ام.

این مبارز و رزمنده دیرین در ادامه با ذکر خاطراتی در باره جایگاه و نقش تعیین کننده نیروی هوایی در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: اولین پیوند زیبا با حضرت امام (ره) از سوی نیروی هوایی بود که پیروزی انقلاب اسلامی را شتاب بخشید، نفش نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس نقشی استراتژیک بود و امروز نیز چهارمین کشور جهان در عرصه دانش هوا فضا هستیم و توانمندی رزمندگان دیروز و امروز ما به جایی رسیده است که دوش پرتاب هایمان مقاومت گنبد آهنین اسراییل را می شکند و از مردم مظلوم غزه دفاع می کند.

 

 مولایی : مادران شهدا الگوی همه ما هستند

 
پس از اجرای تواشیح توسط گروه اسوه، مهندس مولایی شهردار منطقه 22 گفت :  انقلاب ما بر اساس اندیشه های والای دینی شکل گرفت و دفاع مقدس ما در سایه ایثار شهدا و مادران شهدا به پیروزی رسید. همه مادران می دانستند وقتی فرزندشان پای به جبهه می گارد سرنوشت او یا شهادت است یا اسارت، اما با طیب خاطر فرزند دلبند خود را راهی میدان جنگ می کردند.

مهندس مولایی افزود : شهید بابایی ها و شیرودی ها عاشقان عرصه دفاع مقدس بودند و به راستی جز در سایه عشق به اسلام و میهن چنین حماسه آفرینی هایی امکان پذیر نبود و امروز بر ما تکلیف است که ادامه دهنده راه آن عزیزان باشیم و فرهنگ شهادت طلبانه آنان را سینه به سینه به نسل های آینده منتقل کنیم.

وی در ادامه با یادکردی از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی سید آزادگان ایران اسلامی، گفت : مرحوم ابوترابی در سال های اسارت هر جا که احساس می کردند رزمندگان اسیر ممکن است روحیه خود را باخته باشند به هر نحو ممکن خودشان را می رسانددند و به آنها روحیه می دادند و این نشان از نقش بی بدیل روحانیت معزز در انقلاب و دفاع مفدس دارد.

شهردار منطقه 22 افزود: خاطرم هست آزادگان عزیز هنگام بازگشت به میهن اسلامی آرزو می کردند که ای کاش رحلت امام (ره) دروغ باشد و به راستی آن امام عزیز با دل های جوانان ما چه کرده بود که به چنین روح بلندی دست پیدا کرده بودند.

 
آیین تجلیل از شهید لشکری و خلبانان آزاده برگزار شد



روایت عشق از زبان خلبانان آزاده

 
در ادامه مراسم امیر سرتیپ محمود ضرابی دبیر کانون خلبانان نیروی هوایی ارتش ، از خلبانان آزاده حاضر در مراسم دعوت کرد  با حضور بر روی سن به ذکر خاطرات و رزم آفرینی های خود و همرزمانشان در دوران جنگ بپردازند.

سرتیپ دوم جانباز آزاده خلبان آزاده عباس رمضانی که قهرمان فیلم عقاب ها اثر سینمایی دفاع مقدس براساس شخصیت و نقش او در جنگ هوایی ساخته شده است ، در این بخش از برنامه در باره حماسه آفرینی خلبانان و دوران اسارت به خاطره گویی پرداخت.

در این بخش هم چنین امیر سرلشکر آزاده محمد صدیق قادری که 10 سال در اسارت بوده و بارها توسط پسر عمومی صدام حسین بازجویی شد ، اظهار داشت : من چگونه می توانم 3650 شب و روز اشارات را 10 دقیقه بیان کنم ، و تنها به این بسنده می کنم که بگویم همیشه باید یاد و خاطره تمامی شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای نیروی هوایی را گرامیب داریم و هم چنین به روح پاک سردار سرلشگر شهید آزاده حسین لشکری درود می فرستم که شاهد لحظه شهادت او روی پاهایم بودم.

در ادامه این بخش از برنامه سرتیپ دوم خلبان آزاده محمد رضا صلواتی نیز که 10 سال در اسارت بوده است گفت: خوشبختانه خاطرات آزادگان در کتاب های بسیاری مستند و منتشر شده و فیلمهای بسیاری در این باره ساخته شده است که این حرکت باید ادامه داشته باشد.

 

امیر چیت فروش: نیروی هوایی در کنار ملت حماسه آفرید


امیر خلبان حسین چیت‌فروش‌ معاون مطالعات و تحقیقات نیروی هوایی ارتش‌ نیز طی سخنانی گفت : نیروی هوایی و رزمندگانش تافته ای جدا بافته از ملیت حماسه آفرین ایران اسلامی نیست و بدون شکذ آن مادر 60 ساله ای که آمد دم پایگاه و گفت که می خواهد به جبهه برود نقش مهم تر و تعیین کننده تری از من چیت فروش و هم کیشانم داشته است و یا آن مادری که در اوایل جنگ سه فرزند تحصیل کرده اش را از سوئد فراخواند و هر سه را به جبهه فرستاد و شهید شدند اسوه و الگوی واقعی همه ما در دوران دفاع مقدس بوده است.

وی با ذکر خاطره ای از شهید لشکری اظهار داشت : بازجوی شهید لشکری در دوران اسارت با افتخار به او گفته بود که  ما در گوش وزیر شما ( شهید تندگویان ) زدیم ، 17 سال بعد شهید لشکری آن چنان سیلی به او میزند که پرت می شود و به او می گوید این به جای آن سیلی که به وزیر ما زدی! آری شهید لشکری به معنای واقعی کلمه اسطوره همه آزادگان در دوران اسارت بود.

امیر خلبان حسین چیت‌فروش‌ نقش نیروی هوایی را در شکل گیری انقلاب بسیار موثر توصیف کرد و گفت : دیدار همافران با امام (ره) نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی بود. بعد از انقلاب نیز در ماجرای کردستان 17 شهید خلبان دادیم، نیروی هوایی جنگ نفت کش ها را به خوبی مدیریت و هدایت کرد و در دوران هشت ساله دفاع مقدس نیز نقش اساسی و تعیین کننده داشت که در تاریخ جنگ های هوایی برای همیشه ماندگار شده است.

 

تجلیل از تیزپروازان دفاع مقدس

 
در خاتمه مراسم با حضور مهنس مولایی شهردار و حجت الاسلام قربانپور مدیر فرهنگی هنری منطقه 22 ، اقبال شاکری عضو شورای شهر ، محمدصادق عسگر آبادی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه 5 و 22 ، میر ودود سید شنوا رئیس اداره بنيادشهيد وامورايثارگران منطقه 9 و 21 و امیر خلبان حسین چیت‌فروش‌ معاون مطالعات و تحقیقات نیروی هوایی از خانواده شهدا و خلبانان آزاده دفاع مقدس تجلیل شد.

خانواده های شهیدان سرلشکر خلبان شهید حسین لشکری ، شهید سرتیپ دوم خلبان ایوب حسین نژادی، سرهنگ آزاده شهید احمد دلیر رویی فرد ، سرهنگ آزاده شهید خسرو رضاپور، سرتیپ دوم خلبان شهید حاجی ابراهیم باز سفیدپی ، مرحوم سرهنگ محمد رضا احمدی، مرحوم سرتیپ دوم خلبان اسدالله اکبری فراهانی، مرحوم سروان احمد شکیب، مرحوم سرتیپ دوم آزاده اکبر صیاد بورانی در این مراسم با اهدای گل ، لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شدند.

هم چنین در این مراسم از امیر سرلشکر آزاده محمد صدیق قادری، امیر سرتیپ دوم خلبان آزاده عباس رمضانی، سرتیپ دوم خلبان محمد رضا صلواتی، آزاده تیمسار سرتیپ دوم خلبان محمود محمودی ، آزاده تیمسار سرتیپ خلبان نصرت ده خوارقانی و خانواده مرحوم امیر سرتیپ خلبان بهرام هوشیار تجلیل یه عمل آمد.

گفتنی است همایش "سروهای سرافراز، روایت عشق از زبان خلبانان آزاده" با مشارکت فرهنگسرای تهران و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، معاونت فرهنگی و  اجتماعی شهرداری منطقه 22 ، بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه 5 و 22 و گنج جنگ صنایع هوایی  برگزار شد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار