کد خبر: 665039
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷
شهرداراسلامشهر:
روز خبرنگار فرصتی است تا از پر تلاشان عرصه رسانه یادی شود ، روزی که خیلی از افراد جامعه اطلاعی از آن ندارند، هرچند که خبرنگاران ، تقریبا" تمامی مناسبتها و روزها را به یاد دارند ولی روز خبر نگار باید ناشخناخته بماند.
محمدرضا عباسی

17 مرداد سالروز شهادت خبر نگار خبرگزاری ایرنا در اافغانستان بدست   گروههای تروریستی طالبان  ، بهانه ای شد تا  این روز را  بنام روز خبر نگار در تقویم جمهوری اسلامی ایران  نامگذاری شود ، تا حداقل یادی از تلاشها و زحمات عزیزان  سخت کوش و چشمان بینا آگاه و جامعه   نیز یادی  هم شود .

در این روز برخی از  سازمانها و مسئولین که  رابطه ای با رسانه ها دارند ، با ارسال پیامک ،  تماس تلفنی ، ارسال لوح تقدیر،برگزاری نشستی و ارائه گزارش عملکرد ، درصدد برمی آیند تا  روز خبر نگار راگرامی بدارند و هرکس به ضم خود از این روز بهره برداری نماید . در این روز  روال مرسوم شده برطبق دیدار با خبرنگاران معمولا در سالن‌های همایش یا اتاق‌های کنفرانس و در فضایی رسمی و بی‌روح برگزار می‌شود، که درنهایت با برگزاری چند سخنرانی، اهدا لوحِ تقدیرواگر فرصتی دست داد گوش دادن به صحبتهای خبرنگاران ، مراسم خاتمه می یابد . اما شهرداری اسلامشهر امسال روز خبرنگار را بهانه‌ای قرار داد برای دیداری صمیمی میان خبرنگاران و شهردار؛ دیداری که برخلاف چارچوب‌های مرسوم و معمول قرار نبود در دفتر کار و پشت میز کنفرانس انجام گیرد بلکه ضلع سومی هم داشت؛ حضور در مجتمع نمونه و ملاقات با مددجویان  ساکن  در آن ، مرکزی که در آن از معلولین ذهنی و جسمی نگهداری می‌شود و فارغ از هیاهوهای رسانه‌ای و تبلیغات تلویزیونی، بر محور ایثار کارکنان و مددکارانی می‌گردد که بخش اعظم وقت و انرژی و زندگی خود را صرف مراقبت از مددجویان خود کرده‌اند.

 مدیر روابط‌عمومی شهرداری اسلامشهر در این‌باره می‌گوید: شهردار اسلامشهر تأکید داشتند که خبرنگاران را در فضایی صمیمی و دوستانه ملاقات کنند و فارغ از رسوم معمول با آنها به گپ‌و‌گفت بپردازند. مجموعه روابط‌عمومی شهرداری هم با عنایت به این موضوع بر آن شد تا این دیدار را در محلی غیر از ساختمان شهرداری برگزار کند و بر همین اساس  مجتمع توانبخشی نمونه را به‌عنوان مکان مورد نظر انتخاب شد.

تجلی هنر ذاتی در مجتمع نمونه

در این دیدار صمیمی قریب به سی نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به‌همراه شهردار و جمعی از مدیران شهری اسلامشهر با حضور در مجتمع نمونه، بعنوان یکی از بزگ‌ترین مجموعه‌های نگهداری از معلولان ذهنی و جسمی  کشور واقع در بخش احمد آباد مستوفی شهرستان اسلامشهر با ساکنین این مجتمع دیدارو گفتگو کردند. مجموعه‌ای که در آن بیش از یک هزار معلول ذهنی و جسمی با مراقبت‌های مددکاران ایثارگر خود زندگی می‌کنند. در این مجموعه آموزش انواع هنرها نظیر سفال‌گری، قالی‌بافی، حصیربافی، نقاشی، صنایع دستی و موسیقی به مددجویانی که از توانایی لازم برای آموزش بهره‌مندند در دستور کار قرار گرفته و تولیدات هنری مددجویان قابل مشاهده است.

حسین راد، عکاس خبری و پیشکسوت فعالیت‌های رسانه‌ای می‌گوید: در این بازدید‌ها آن‌چه بیشتر از هر چیز دیگری نظرها را به خود جلب می‌کند این است که هنر یک امر ذاتی است و کافی‌ست تا فرد در معرض آموزش‌های لازم برای بروز هنر خود قرار گیرد.

احمد رییسی، شهردار اسلامشهر که حضور در مجتمع نمونه را فرصت مغتنمی برای برقراری یک ارتباط نو و نیز تفکر در خصوص الطاف الهی می‌داند در بازدید از کارگاه‌های هنری‌ای که مددجویان در آن به آموزش و تولید مشغول هستند ضمن تقدیم گل به مددجویان و مددکاران، در خصوص تأثیر بازدید از چنین مراکزی می‌گوید: گاهی ممکن است که زندگی و روزمرگی‌های آن موجب دوری انسان از خویشتن و غفلت از داشته‌های خودش بشود اما حضور در مراکزی مثل مجتمع نمونه نه تنها باعث برقراری یک ارتباط جدید و نو می‌شود بلکه انسان را نسبت به داشته‌های خود حساس‌تر می‌کند.

تعامل سازنده‌ی اصحاب رسانه و مدیریت شهری

قدرمسلم مطبوعات و رسانه‌هایی که مسئولیت خطیر اطلاع‌رسانی را بر عهده دارند نقش تأثیرگذاری در سامان‌دهی افکار عمومی و ایجاد یک تعامل سازنده میان شهروندان و مدیریت شهری دارند که این امر می‌تواند به افزایش سرمایه اجتماعی در نزد مدیران ارشد شهرداری بینجامد. اسلامشهر در برخی برهه‌ها از چالش‌های عمیق میان مدیریت شهری و اصحاب رسانه رنج برده و این جریان موجب شده تا خدمات شهرداری نه تنها به‌درستی به مردم معرفی نشود بلکه نوعی سیاه‌نمایی درخصوص رفتار مدیران نیز در رسانه‌ها منعکس شود. حال آنکه رسانه‌ها به‌ویژه مطبوعات با اتکا به ظرفیت‌های خود می‌توانند به تشریح و تبیین خدمات مدیریت شهری پرداخته و شهروندان را در پیشبرد اهداف شهرداری، با این مجموعه هماهنگ و همراه کند. شهردار اسلامشهر نیز در این خصوص می‌گوید: رسانه‌ها دارای توان و ظرفیت بسیار ویژه‌ای برای تحقق اهداف مدیریت کلان شهری هستند و بر همین اساس تعامل مناسب با اصحاب رسانه می‌تواند به هم‌افزایی توانمندی‌ها در حوزه مدیریت شهری بینجامد. با توجه به همین نکته تلاش ما این است که با خبرنگاران و اصحاب رسانه تعاملی سازنده داشته باشیم و با بهره‌برداری از نقدها و پیشنهادات آنها، که به حق نمایندگان شهروندان به شمار می‌روند، نقاط ضعف را مرتفع کنیم.

رییسی، شهردار اسلامشهر با تأکید بر برقراری ارتباط دوستانه میان اصحاب رسانه و مدیران شهری معتقد است: دوستی به معنای چشم‌پوشی از ضعف‌ها و کاستی‌ها نیست بلکه ،دوستان واقعی کسانی هستند که با نقد رفتار و عملکرد یکدیگر، تلاش کنند تا نقاط ضعف برطرف شده و کاستی‌ها جبران شوند.

 رییسی با اشاره به نقش سازنده رسانه‌ها می‌گوید: از اختلاف میان رسانه‌ها و مدیریت شهری نه تنها سودی عاید کسی نمی‌شود بلکه شهروندان دچار ضرر خواهند شد ،لذا باید تلاش شود تا از تمام ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات به مردم بهره‌برداری شود.

یکی از خبرنگاران حاضر در بازدید از مرکز توانبخشی نمونه با اشاره به اعتقاد شهردار اسلامشهر بر استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها می‌گوید: حضور در مرکز توانبخشی نمونه و همراهی شهردار با اصحاب رسانه، می‌تواند حامل این پیام باشد که مدیریت شهری تمایل دارد تا اصحاب رسانه، دوشادوش آنها در جریان مسائل شهری قرار بگیرند و تلاش کنند تا با استفاده از ظرفیت‌های خود، شهروندان و نخبگان شهر را با مدیران شهری همراه کنند تا از این طریق شاهد شهری پویا و توسعه‌مند باشیم.

 

 مجموعه دست اندر کاران و مدیریت شهرداری اسلامشهر با تدبیر و درایت خود امسال روز خبر نگار را  برای خبر نگاران و دست اندرکاران رسانه در سطح شهرستان اسلامشهر ،  به یک روز  ارزشمند و مملو از  فیوضات الهی   مبدل کردند و در اذهان به یادگار  ثبت نمودند.    

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر