کد خبر: 652237
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
از تصرف خشونت محور تا ترورهاي سنتي
وقتي داعش نوع عملكرد خود را در بغداد به «انفجار» و عمليات تروريستي سنتي بسنده مي كند، يعني كه نتوانسته براي ورود به عراق راهي پيدا كند ...

جوان آنلاين: جديدترين خبر در بغداد اين است كه يك خودروي بمب گذاري شده در دومين ايست بازرسي ورودي فرودگاه بين المللي بغداد منفجر شده است.

فرودگاه بين المللي بغداد در غرب اين شهر قرار دارد و داعش از زمان نفوذ خود به بغداد سعي داشته تا پايتخت را در اختيار بگيرد كه به طبع معاني بسيار مي تواند داشته باشد.

از سوي ديگر در چنين فضايي در اختيار داشتن فرودگاه بين المللي پايتخت عراق نيز از اهميت قابل توجه اي برخوردار است و مي تواند كنترل همه ورودي ها و خروجي ها را داشته باشد. به همين منظور در عصر كنوني يكي از اصلي ترين اهداف تروريست ها تصرف فرودگاه ها است.

حال بحث اين است كه اين انفجار چه پيامي براي رسانه ها، افكار عمومي و همچنين بازيگران حاضر در منطقه و فرامنطقه دارد؟

به لحاظ روشي داعش تا كنون دو شيوه را دنبال كرده است. اول كه بسيار پراهميت و در مركز عمليات هاي اين تروريست هاي هدايت شده قرار دارد در عرصه رسانه و سايبر است. عمده عمليات رواني انجام شده طي روزهاي گذشته از اين طريق شكل مي گيرد. دوم نوع خشونت هاي انجام شده براي ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم است كه يا با داعش همكاري كنند يا اينكه ميدان را خالي كنند در غير اين صورت كشته خواهند شد.

داعش تا كنون با استفاده از اين روش توانسته خواسته هاي خود را پيش ببرد. اين در حالي است كه دولت مركزي عراق اعلام كرده است كه از ورود آنها به بغداد پيشگيري كرده است با اين وجود برخي از سفارتخانه ها در غرب بغداد به حالت تعطيل يا نيمه تعطيل درآمده اند.

در چنين شرايطي خبر انفجار در فرودگاه بين المللي عراق منتشر شده است. اين انفجار در دل خود يك پيام دارد كه نبايد آن را ناديده گرفت. داعش در روشي كه تا كنون پياده كرده به حمله،‌ خشونت و تصرف معطوف بوده است كه البته در شمال و غرب عراق متوقف شده است. حال وقتي نوع عملكرد خود را در بغداد به «انفجار» و عمليات تروريستي سنتي بسنده مي كند، يعني كه نتوانسته براي ورود به عراق راهي پيدا كند و به ستون هاي آماده باش جهاد و بسيج مردمي و همچنين ارتش برخورد كرده است. از اين رو مجبور است بحث رعب افكني را از طريق انفجارهاي تروريستي دنبال كند.

اين روش حتي در سوريه و دمشق نيز ديده شده است و طي سال هاي گذشته وقتي تروريست ها نمي توانستند وارد دمشق شده و برخلاف شهرهايي همچون حلب،‌ آن را تصرف كنند تنها به عمليات هاي انتحاري بسنده مي كردند. حال اين مسئله در بغداد نيز ديده مي شود. از اين منظر بايد منتظر افزايش چنين پديده هايي در داخل شهر بغداد بود كه لازم است ارتش و مراكز امنيتي عراق بيش ازگذشته نسبت به آن حساس باشند.

اما مهمترين پيامد بازگشت داعش به روش سنتي ترور در بغداد و ناتواني در ورود به پايتخت عراق اين است كه زمينه هاي مقابله در برابر آن بسيار افزايش پيدا كرده و امكان شكست و خروج آن از عراق شدت يافته است.

مسئله مهم ديگر اين است كه داعش با توجه به خشونت هاي بي رويه،‌ جهاد نكاح اجباري و خودساخته كه حكايت از تجاوز جنسي دارد و همچنين تحميل قانون هاي بي منطق مردم گريز، زمينه هاي تنفر خود را بسيار افزايش داده است. همين مسئله باعث مي شود كه افكار عمومي عراق، منطقه و دنيا آن را پس بزند. بخصوص كه تب تند جام جهاني فوتبال نيز بخوابد و تمركزها از آن برداشته شود!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار