کد خبر: 651895
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
وزیر بهداشت از کاهش ۵۰۰ میلیون دلاری واردات دارو در سال جاری خبر داد و گفت: افزایش زایمان طبیعی در طرح تحول سلامت نشان از کاهش سزارین نیست.

 سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون در پاسخ به پرسش خبرنگاران، درباره ارزیابی طرح تحول سلامت در بخش زایمان طبیعی اظهار داشت: نمی‌توان گفت که آمار سزارین به صورت دفعی با اجرای طرح تحول سلامت یکباره کاهش یابد زیرا این آمارها متغیر است به طوری که گزارش برخی دانشگاه‌ها از کاهش 15 درصدی سزارین، در برخی دانشگاه‌های دیگر از کاهش 8 درصدی سزارین حکایت می‌کند ولی یکی از دانشگاه‌ها نیز آمار افزایش سزارین را اعلام کرد.  بر این اساس باید برای کاهش سزارین با فرهنگ‌سازی مناسب خطر آن را به خانم‌های باردار گوشزد کرد و ایمنی زایمان طبیعی برای کودکان را نیز به مادر مورد توجه قرار داد.

هاشمی درباره برخی کمبودهای داروی فاکتور 7 عنوان کرد: اتفاقی که در این‌باره برای بیماران خاص رخ داد آن بود که برای تولید داخلی یک مقداری اضافه پرداختی بیماران افزایش یافت. بنابراین بنده به رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کردم تا 6 ماه آینده هیچ تغییر قیمتی در این زمینه صورت نپذیرد تا اطلاع‌رسانی‌های مناسب به بیماران صورت پذیرد.

* کاهش 500 میلیون دلاری واردات دارو

وزیر بهداشت با تأکید بر کیفیت مناسب داروهای تولید داخل که در برخی مواقع نیز کیفیت‌شان از تولیدات خارجی بهتر است، عنوان کرد: سعی ما بر آن است تا واردات دارو را با تولید داخلی کاهش دهیم. براین اساس در تلاشیم تا امسال 500 میلیون دلار کاهش داروی وارداتی را محقق کنیم که البته باید همه کمک کنند. براین اساس ما نیز از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کنیم و از 6 ماه آینده تصمیمات سازمان غذا و دارو عملیاتی خواهد شد.

* به کارگیری دانشجویان برای پرستاری

وزیر بهداشت در ادامه به پاسخ پرسش خبرنگاران درباره مشکلات پرستاران و ناچیز بودن پرداختی‌های آنان بیان داشت: بنده هم معتقدم برای ارتقای بهره‌وری پرستاران که بسیار تلاش می‌کنند باید اقدامات مؤثری صورت پذیرد. به هر حال امروز شاهد آن هستیم مثلاً 12 تخت ICU فقط با 3 پرستار اداره می‌شود. بنابراین شاید در زمینه کار خاصی نتوانستیم انجام دهیم چون از نظر اعتبارات دچار مشکل هستیم ولی از نظر کاهش ساعت فعالیت پرستاران از 3 روز گذشته بخشنامه‌ای ابلاغ شد تا دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند از دانشجویان ترم 6 به بعد برای فعالیت‌های پرستاری نه در قالب استخدامی بلکه در قالب خدمت ساعتی نیرو جذب شود تا فشار کاری پرستاران کاهش یابد.

* حمایت از بسته‌های ویزیت پزشکان هنوز در تهران اجرا نشده است

وزیر بهداشت درباره طرح حمایت از بسته‌های ویزیت پزشکان  نیز عنوان کرد: در این بسته حمایتی افزایش پرداخت ویزیت پزشکان را در مراکز خصوصی دنبال می‌کنیم به طوری که حتی پزشکانی که صبح در درمانگاه‌ها فعالیت می‌کنند می‌توانند با دریافت اضافه پرداختی در بعدازظهر نیز به بیماران خدمت کنند، این طرح شروع شده است ولی هنوز در تهران و کلان‌شهرها عملیاتی نشده است. براین اساس در تلاشیم تا کلینیک‌های ویژه تقویت شوند و پرداخت‌‌ها نیز توسط دولت صورت پذیرد تا بتوانیم با این بسته حمایتی از ویزیت پزشکان جلوی برخی تخلفات را نیز بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به تمام تلاش دولت برای جبران پرداختی‌های حوزه سلامت گفت: هنوز هم در حدود 7 تا 8 ماه طلبکاریم و در این زمینه بنده با رئیس‌جمهور صحبت‌هایی کرده‌ام و قول‌هایی نیز ارائه شده است.

هاشمی در ادامه به مشکلات سازمان انتقال خون نیز اشاره کرد و بیان داشت: ما هنوز هم شرمنده پرسنل سازمان انتقال خون هستیم همانطور که جامعه پرستاری، آزمایشگاهی، تکنسین‌های اتاق عمل نیز از ما انتظار دارند همه این افراد از قشر زحمتکش هستند، بنابراین خط نخست ارائه خدمات پزشکی پرسنل وزارت بهداشت هستند که زحمت بسیاری بر دوش آنان است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم با توجه به 420 هزار پرسنلی که در وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند به آن‌ها توجه شود. بنابراین همان‌طور که دولت تاکنون حمایت‌های مناسبی از حوزه سلامت داشته است بار دیگر تقاضا داریم نه تنها از سازمان انتقال خون بلکه از قشرهای مختلف فعال در وزارت بهداشت در حوزه سلامت همانند سایر دانشگاه‌ها حمایت شود.

بر این اساس باید به این مساله توجه داشت که آن‌چه را که دولت در طرح تحول سلامت در نظر گرفته است، برای مردم است نه پرسنل وزارت بهداشت. بنابراین باید همان‌طور که این نگاه محبت‌آمیز به مردم صورت پذیرفته است، به شاغلان حوزه سلامت نیز صورت پذیرد.

در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون با حضور وزیر بهداشت به اهداکنندگان نمونه خون و برخی مسئولان مرتبط در این حوزه تقدیر و قدردانی شد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار