کد خبر: 650465
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
رئيس فدراسيون بين المللي چوگان در واكنش به تلاش آذربايجان براي ثبت جهاني اين ورزش:
ذر ماه سال گذشته بود كه جمهوري آذربايجان، در هشتمين اجلاس ميراث ناملموس يونسكو، گوي سبقت را...
دنيا حيدري
آذر ماه سال گذشته بود كه جمهوري آذربايجان، در هشتمين اجلاس ميراث ناملموس يونسكو، گوي سبقت را از رقبا ربود و با اين ادعا كه جمهوري آذربايجان كشوري است كه هزاران سال قبل رام كردن اسب در آن رواج داشته كه يكي از دلايل اصلي آن نيز تربيت اسب‌ها براي بازي با چوگان بوده است، اين رشته ورزشي را به نام خود در فهرست يونسكو ثبت جهاني كرد. آن هم در شرايطي كه مقامات ايراني پيش از برپايي اين اجلاس، به ثبت چوگان به نام آذربايجان اعتراض كرده بودند و اين بازي را جزو ميراث مشترك چند كشور دانسته و تأكيد كرده بودند كه ثبت آن به نام يك كشور نادرست است كه البته توجهي به آن نشد!
اما اكنون بعد از گذشت چند ماه از اين مسئله، برگزاري هشتاد و سومين رقابت جهاني چوگان(جام سفرا)، بهانه‌اي براي حضور رئيس فدراسيون جهاني چوگان در ايران و باز شدن دوباره بحث اين پرونده شده است. ريچارد خليل كه گويا با اعتراض مقامات ايراني در اين راستا موافق است، در ديدار با وزير ورزش تأكيد مي‌كند كه تاريخچه آذربايجان به چوگان نمي‌خورد و بر كسي پوشيده نيست كه ايران مهد چوگان است: « درباره اين موضوع سوءتفاهماتي وجود داشت، خودم در باكو بودم بعد از آن هم از ايلخاني‌زاده دعوت كرديم به آرژانتين بيايد شايد اين سوءتفاهم به دليل اين بود كه آذربايجان در گذشته بخشي از ايران بوده است، با توجه به تلاش‌هايي كه داشتيم اين سوءتفاهمات برطرف شده و حالا همه ايران را به عنوان مهد چوگان مي‌شناسند. بر كسي پوشيده نيست كه ايران نه‌تنها مهد چوگان به شمار مي‌رود، بلكه مهد تمدن است. آذربايجان اذعان كرده مهد چوگان نيست چون تاريخچه آن به اين رشته نمي‌خورد.»
همچنين به گفته رئيس فدراسيون جهاني چوگان درباره برنامه‌هاي فدراسيون جهاني براي كرسي‌هاي جهاني ايران قرار است سرگروهي به ايران داده شود تا تمام رويدادهايي كه در اين منطقه برگزار مي‌شود با مديريت ايران باشد. البته به قزاقستان، كويت و عمان قرار است دعوتنامه ارسال مي‌شود، اما با توجه به قدمت ايران اين مسئوليت بر عهده كشورمان گذاشته مي‌شود.  در پي صحبت‌هاي رئيس فدراسيون جهاني چوگان، ايلخاني‌زاده رئيس فدراسيون چوگان نيز به اين مسئله كه آذربايجان ادعايي براي ثبت رسمي اين رشته به نام خود ندارد، تأكيد مي‌كند: « چوگان به نام ايران و براي ايران است. ما به آن به عنوان يك ورزش نگاه نمي‌كنيم، چوگان فرهنگ و هنر ايران است. ما هزاران تابلو، مينياتور و قلمكاري داريم كه هنرمندان ما درباره اين رشته كار كرده‌اند. ما بايد با حضور فعال در اين رشته نقش تاريخي خودمان را ايفا كنيم. آذربايجان در نامه رسمي به يونسكو اعلام كرده ادعاي چوگان ندارد و آنچه يونسكو ثبت كرده يك منطقه خاص در آذربايجان است.
ضمن اينكه گودرزي، وزير ورزش و جوانان نيز بعد از ديدار و گفت‌وگو با رئيس فدراسيون جهاني چوگان در‌باره گسترش همكاري‌هاي ورزشي به ويژه در موضوع چوگان از رسيدن خبرهاي خوشي در مورد تغيير ثبت جهاني اين رشته ورزشي در آينده نزديك خبر داد: « در مورد موضوع ثبت جهاني چوگان به نام جمهوري آذربايجان كه در گذشته مطرح شده بود با نماينده يونسكو در ايران نشستي را به منظور رفع سو‌ء‌تفاهم‌ها و تغيير ثبت جهاني اين رشته برگزار كرديم و ان‌شاء‌الله به زودي خبر خوبي در مورد تغيير ثبت جهاني اين رشته اعلام مي‌شود. درحال حاضر اين رشته ورزشي از امكانات سخت‌افزاري نسبتاً خوبي در ايران برخوردار است و ايران انتظار دارد كه فدراسيون بين‌المللي چوگان در مورد توسعه و تقويت امكانات نرم‌افزاري اين رشته با ايران تعامل دوسويه‌اي داشته باشد. اميدوارم بتوانيم چوگان را به عنوان يك عنصر فرهنگي و تاريخي به دنيا معرفي كنيم و جايگاه ايران را در اين رشته ورزشي ارتقا دهيم. »
سفر توماس ريچارد خليل رئيس فدراسيون بين‌المللي چوگان به ايران اگرچه به بهانه برگزاري
رقابت‌هاي چوگان( جام سفرا) بود اما اين سفر بهانه‌اي شد براي باز شدن دوباره پرونده چوگاني كه چند ماه قبل جمهوري آذربايجان به نام خود ثبت كرده بود و حالا طبق گفته‌هاي رئيس فدراسيون جهاني اين رشته ورزش و ايلخاني، رئيس فدراسيون چوگان ايران و آنچه كه وزير ورزش و جوانان در پي ديدار با نماينده يونسكو به آن تأكيد دارد، به زودي خبرهاي خوشي در خصوص چوگان به گوش خواهد رسيد كه شايد در پي آن ايران در مقوله اين ورزش سنتي به حق و حقوق خود دست يابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار