کد خبر: 649080
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
شيوا نوروزي
دوپينگ دست از سر ورزش ايران بر نمي‌دارد. هر چند مدتي خبري از آن نبود اما يك بار ديگر وزنه‌بر‌داري نويد سونامي دوپينگ را در ورزش كشور‌مان داد.  يك ماه پيش كه خبر مثبت اعلام شدن تست مهدي فروتن وزنه‌‌بر‌دار نوجوان تيم‌ملي وزنه‌بر‌داري روي خروجي خبر‌گزاري‌ها قرار گرفت، مسئولان فدراسيون از هر حربه‌اي استفاده كردند تا خود‌شان را بي‌گناه نشان دهند. حسين رضا‌زاده به عنوان نفر اول اين رشته مدال‌آور، ورزشكار خاطي را متهم اصلي جلوه داد و مدعي شد ورزشكار فوق با مربيانش صادق نبوده. از صحبت‌هاي رئيس فدراسيون معلوم بود كه در روز‌هاي آتي نيز خبر‌هاي تلخ ديگري خواهيم شنيد. همين اتفاق هم افتاد و ديروز با محروميت وزنه‌بر‌دار و پس گرفته شدن يك مدال ديگر رو‌به‌رو شديم. ولي‌پور ملي پوش تيم‌ وزنه‌بر‌داري نوجوانان به دليل استفاده از ماده ممنوعه مجبور است دو سال محروميت را با تمام سختي‌هايش پشت سر بگذارد.
محروميت دو ورزشكار از يك رشته و يك تيم آن هم در كمتر از يك ماه از جمله اتفاقات نادري است كه در وزنه‌بر‌داري به وفور ديده مي‌شود. پولاد‌مردان نوجوان براي اعزام به مسابقات قهرماني آسيا چند ماهي در اردو بودند و تمرينات مستمري را پشت سر گذاشتند. حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه در اين مدت چه كساني بر روند آماده‌سازي ملي‌پوشان نظارت مي‌كردند؟ آيا نظارتي بوده؟ مربيان تيم‌ملي و مسئولان فدراسيون حواسشان به دارو‌ها و مكمل‌هاي مصرفي از سوي آينده‌سازان وزنه‌بر‌داري بوده؟ مگر نه اينكه كادر پزشكي وقتي مسئوليت سلامت بازيكنان ملي‌پوش را بر عهده دارد؛ چطور ممكن است نوجواني 17- 16 ساله بدون اطلاع آنها و سرخود از مكمل‌هاي غير‌مجاز استفاده كند و مربيان و مسئولان هم هيچ توجهي به اين قضيه نداشته باشند؛ حال آنكه تيم‌هاي پايه در جهت پشتوانه‌سازي تيم بزرگسالان تشكيل مي‌شوند و همين نوجوانان و جوانان قرار است روزي جايگزين مدال‌آوران با‌تجربه شوند. در چنين شرايطي چگونه مي‌توان انتظار داشت ملي‌پوشي كه هنوز 18 سالش هم نشده مرتكب چنين تخلفي مي‌شود در آوردگاه‌هاي مهمي چون المپيك و بازي‌هاي آسيايي افتخار‌آفريني كند.  متأسفانه از اردوي تيم بزرگسالان نيز اخبار ضد و نقيض زيادي به بيرون درز مي‌كند. قبل از آنكه مأموران نادو براي گرفتن نمونه آزمايش به سراغ ملي‌پوشان بروند برخي از پولاد‌مردان اردوي تيم‌ را به بهانه‌هاي غير‌قابل باور ترك كردند. ترس از دوپينگ وزنه‌بر‌داران از زمان ايوانف شدت گرفت. نگراني از بابت تكرار چنين فاجعه‌اي در سال‌هاي اخير همواره وجود داشته. دوپينگ دو نوجوان وزنه‌بر‌دار و رفتار‌هاي تعجب‌آور بعضي از وزنه‌بر‌داران بزرگسال در آستانه حضور در بازي‌هاي آسيايي 2014 خبر‌هاي نگران‌كننده‌اي است كه اين روز‌ها فدراسيون وزنه‌بر‌داري را در كانون توجهات قرار داده است.
البته بحران دوپينگ فقط مختص وزنه‌بر‌داري نيست و ملي‌پوش تير‌و‌كمان نيز با مثبت شدن آزمايشش علاوه بر دو سال محروميت از حضور در ميادين، مدال طلا آسيايي‌اش را هم بايد پس بفرستد. گويا خيلي‌ها ياد‌شان رفته كه دوپينگ همان دزدي وررزشي است كه جدا از محروميت و پس فرستادن مدال‌ها با آبروي يك مملكت هم بازي مي‌كند. متأسفانه نه تنها مسئولان فدراسيون‌‌ها بلكه ستاد ضد‌دوپينگ نيز ديگر مثل گذشته براي مبارزه با اين پديده شوم تلاش نمي‌كند و اين دلالان مكمل‌هاي غير‌مجاز هستند كه در اردو‌ي تيم‌هاي مختلف جولان مي‌دهند، آن هم بدون هيچ مزاحمتي. خيلي راحت است كه تقصير را گردن غذا‌هاي محلي مثل «قوتو» بيندازيم ولي فراموش نكنيم نادو كاري به اين ندارد كه ورزشكار عمداً يا سهواً غذاي محلي خورده يا نخورده. آنها تنها به نتايج آزمايش‌ها نگاه مي‌كنند و بس. منتظر اعلام نام دوپينگي‌هاي ديگر هستيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار