کد خبر: 636630
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
گزارش جوان از آمادگی مشهد برای پذیرایی از مسافران نوروزی
چند سال هست که بهار برای مشهدی ها رنگ و بوی دیگری دارد و با نصب یادمان ها، گل‌آرایی ها و... سرآمد خدمات رسانی به مسافران نوروزی در تمام شهرهای کشور قرار گرفته است، موضوعی که سوی اکثر زائران و مجاوران علی بن موسی الرضا آن را تایید می شود..
حسین قره گوزلویی

به گزارش خبرنگار جوان از مشهد، اگرچه سال جدید مصادف بود با روی کار آمدن شهردار و شورای شهر جدید در مشهد اما مطابق انتظار این مجموعه تازه تشکیل شده در پایتخت معنوی ایران نیز تاکید جدی بر اجرای هر چه بهتر خدمات به مسافران امام هشتم(ع) دارد و برگزاری هرچه با شکوه تر از طرح استقبال از بهار در دستور کار خود قرار داده است.

نصب یادمان ها و المان های مختلف در اواسط اسفند ماه در 6 سال گذشته طراوت وصف ناپذیری ربه فضای شهری مشهد بخشیده به طوری که آمدن بهار همه جوره در مشهد خود نمایی می‌کند و مردم خود را برای استقبال از زائران امام مهربانی ها آماده می‌کنند.

نصب 86 المان نوروزی و پرده‌های با رنگ شاد

اما در این بین تمام ادارات و سازمان های مربوطه از جمله استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهدو... با بسیج کامل نیروهای خود تلاش می کنند بهترین خدمات رسانی در ایام نوروز به زائران و مجاوران ارائه شود در همین رابطه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با اشاره به اینکه 86 المان نوروزی در بهار 93 در سطح شهر نصب می‌شود، گفت: همچنین برای فضا آرایی شهر پرده‌هایی در رنگ‌های شاد در شهر نصب می‌شود.

شادکام با اشاره به مصادف بودن ایام نوروز 93 با شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) خاطرنشان کرد: 24 ساعت مانده به روز 12 فروردین، پرده‌های رنگی جمع‌آوری و پرده‌های مشکی با عنوان یا زهرا(س) و یا علی بن موسی الرضا(ع) به نمایش درخواهد آمد.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری در زمینه ارتقای فرهنگ رضوی در بین شهروندان مشهدی گفت: به همین منظور دوره‌های ویژه‌ای برای رانندگان تاکسی و اتوبوس برگزار شده و بروشورهایی نیز با موضوع رزق حلال برای کاسبان مشهدی در نظر گرفته شده است.

وی کمپ غدیر را پذیرای زائران و مسافران نوروزی در بهار 93 معرفی کرد و گفت: ظرفیت پذیرش این کمپ که بزرگترین و پیشرفته‌ترین کمپ در کشور است به 4 هزار خودرو می‌رسد و در این مجموعه 175 کلبه مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش وجود دارد، ضمن اینکه ۱۳۴ سرویس بهداشتی، ۱۶۶ هزار اصل درخت، ۳۴۲ بلندگو، ۱۲ قبله نما، ۱۲ تابلوی اطلاع‌رسانی، ۱۶۳ نیمکت و ‌83 سقف چوبی از دیگر امکانات موجود در کمپ غدیر است.

وی با اشاره به پیش‌بینی استقرار ایستگاه بهارانه در هفت نقطه از شهر اظهار کرد: ارائه خدمات ویژه سفر در این ایستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در ادامه اضافه کرد: جزوه سلام به شکل مکتوب ارائه می‌شود و سی‌دی اطلاعات مورد نیاز برای راهنمایی زائران نیز تهیه شده است و ارائه اطلاعات هم اکنون با راه‌اندازی تلفن ملی انجام می‌شود؛ همچنین سایت مشهد توریسم نیز برنامه‌ریزی در بخش نقاط تفریحی، زیارتی، سیاحتی، تاریخی و ... را برای زائران و مسافران انجام می‌دهد.

شادکام افزود: همچنین عکس‌های ویژه شهر مشهد و عکس‌های نوروزی در 29 پل‌گالری سطح شهر به نمایش درمی‌آید.

آماده‌سازي 10 هزار چادر براي اسكان مسافران نوروزي

همچنین قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداري مشهد از آماده‌سازي 10 هزار چادر براي اسكان مسافران نوروزي خبر داد.

به گزارش خبرنگار جوان از مشهد، خليل‌الله كاظمي در نشست خبري كه در معاونت خدمات و محيط ‌زيست شهرداري مشهد برگزار شد، با اشاره به آماده‌سازی کمپ غدیر براي اسكان زائران در نوروز 93 كمپ غدير با ظرفيت بالغ بر 5 هزار چادر گفت: 6 نقطه ديگر شهر نيز برای اسكان زائران آماده شده است.

وي ادامه داد: تعدادي از پايگاه‌هاي سطح شهر از قيبل سوله‌هاي بحران، حسينه‌ها و ... براي اسكان زائران آماده شده است تا در صورت سرد شدن هوا زائران به این مکان‌ها منتقل شوند.

قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداري مشهد با بيان اينكه بيش از 10 هزار نفر از همكاران شهرداري از 25 اسفندماه تا 15 فروردين در ايام نوروز به زائران و مجاوران خدمت‌رساني مي‌كنند، گفت: مجموع هزينه‌هاي فعاليت‌هاي ستاد استقبال از بهار سه ميليارد تومان برآورد شده است.

کاظمی با اشاره به استقرار سه پايگاه از استقبال از زائر در مبادي ورودي شهر كه شامل جاده قوچان، جاده نيشابور و جاده كلات مي‌شود، تصريح كرد: از ارگان‌هایی مانند هتل‌ها و ... خواستيم كه در اين پايگاه‌ها مستقر شوند تا امر خدمات‌رساني به زائران تسهيل شود.

خداحافظی رنگ سیاه از جداول معابر مشهد

قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداري مشهد رنگ‌آميزي جداول سطح شهر را از اقدامات ستاد استقبال از بهار در حوزه زيباسازي شهر عنوان كرد و افزود: رنگ جداول سطح شهر از سیاه و سفید یا سیاه و زرد به سفيد و سبز تغيير خواهند كرد.

وي با بيان اينكه حذف نازيبايي‌هاي سطح شهر از ديگر برنامه هاي اين ستاد است، اظهار کرد: نصب حدود 84 المان فرهنگي، نصب 100 هزار متر پارچه الوان،‌ اجراي نقاشي ديواري به مساحت 4200 مترمربع و ... از ديگر اقدامات اين ستاد است.

کاشت 9 میلیون بوته گل در مشهد

معاون خدمات و محیط زیست شهردار با اشاره به كاشت 9 ميليون بوته گل در نقاط مختلف سطح شهر خاطرنشان كرد: اين مقدار نسبت به سال گذشته 20 درصد افزايش داشته و اين در حالي است كه با انتخاب گل‌هاي دائمي و ماندگار افزایشی در هزینه‌ها نخواهیم داشت.

كاظمي به نصب 158 المان گل در سطح شهر اشاره كرد و گفت: 4 هزار و 293 باکس گل در سطح شهر نصب و حدود هزار و 650 مترمربع گل در كف در سطح شهر اجرا می‌شود.

وي اضافه كرد: از كليه گل‌فروشي‌هاي سطح شهر خواستیم تا نسبت به گل‌آرايي جلوي مغازه خود اقدام كنند و با هماهنگي صورت گرفته با ستاد رفع سد معبر مقابله‌ای با اين اقدام آنان صورت نخواهد گرفت.

استقرار خودروهای آتش‌نشانی در 42 نقطه شهر

كاظمي با بيان اينكه رفت و روب و جمع‌آوري زباله در ايام نوروز در اطراف حرم مطهر رضوي به صورت سه شيفته انجام مي‌شود، عنوان كرد: در اين ايام خودروهاي آتش‌نشاني در 42 نقطه شهر مستقر مي‌شوند.

وی با اشاره به افزايش ظرفيت خودروهاي آتش‌نشاني در هلال احمر در كمپ‌هاي زائران تصريح كرد: سال گذشته نمونه‌اي از گازگرفتگي در كمپ‌ها داشتيم و اميدواريم امسال با مشاركت زائران مشكل خاصي در اين زمينه نباشد.

قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداري مشهد طرح مبادله پسماندهاي خشك با ارزاق عمومي، ماهي قرمز و ... را از ديگر برنامه‌هاي اين ستاد برشمرد و تصريح كرد: همچنين لوازم دسته دوم شهروندان جمع‌آوري می‌شود.

كاظمي با اشاره به اينكه شستشوي معابر سطح شهر از 28 اسفند ماه به صورت ويژه آغاز مي‌شود، افزود: جمع‌آوري و كليه ضايعات و خاك و نخاله،‌ بهسازي، تعويض و تعمير مبلمان شهري، تامین سطل‌هاي زباله،‌ نصب تابلوهاي راهنما از ديگر اقداماتي است كه در اين ايام انجام خواهد گرفت.

كاظمي در خصوص تامين میوه در بازارهاي شهرداري اظهار كرد: در اين ايام در 44 بازار موقت و 19 بازار دائمي عرضه ميوه صورت می‌گیرد.

وي با اشاره به عدم صدور مجوز حفاري از اول اسفند ماه بيان كرد: به كليه كارگاه‌هاي حفاري ابلاغ شده است تا 15 اسفند ماه حفاري‌هاي خود را به اتمام برسانند در غير اين صورت شهرداري نسبت به تعطيلي كارگاه‌هاي آنان اقدام مي‌كند.

اجرای طرح زوج و فرد از 25 اسفند ماه

كاظمي با بيان اينكه طرح زوج و فرد خودروها از 25 اسفند ماه در سطح شهر مشهد اجرا مي‌شود، افزود: احتمالا محدود اين طرح مشابه سال گذشته است با اين حال محدوديت دقيق طرح پس از تصويب شوراي همتا اعلام مي‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع‌رساني به زائران اظهار كرد: ويژه‌نامه‌هايي با تيراژ 200 هزار نسخه در حال چاپ است كه از تاريخ 20 اسفند ماه در مبادي ورودي به استان توزيع مي‌شود؛ توزیع بالغ بر 600 هزار نقشه راهنماي اماكن زيارتي، جاذبه‌هاي گردشگري و ... و توزیع 10 هزار كتابچه راهنماي مشهد مقدس نيز در دستور کار است.

وی خاطرنشان كرد: تلفن ملي راهنماي زائر با شماره 096308 در اختيار زائران است و آنان مي‌توانند از تمامي نقاط كشور از طريق اين شماره اطلاعات مورد نظر خود را كسب كنند.

جمع شدن حفاری‌ها و پایان توسعه خط یک قطار شهری تا نیمه اسفند

معاون فنی و عمرانی شهردار مشهد نیز با اشاره به انجام فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر گفت: به پیمانکاران اعلام شده کنده‌کاری‌های سطح شهر را تا پانزدهم اسفند ماه تمام کرده و حفاری‌ها پر شوند و تمامی کارگاه‌های حفاری به ویژه در اطراف ایستگاه‌های بزرگ شهری و میادینی همچون راه‌آهن، میدان شهدا، گمنام و جانباز تعطیل گردد.

حمیدرضا نخعی اضافه کرد: لکه‌گیری‌ها با قوت انجام می‌شود و در صورت مساعدت هوا نیز عملیات روکش انجام می‌گردد.

وی ادامه داد: تا 15 اسفند بحث توسعه خط یک قطار شهری در محور بولوار فرودگاه به پایان می‌رسد و مسیر خط‌کشی شده و برای استفاده شهروندان بازگشایی می‌شود.

حذف نازیبایی‌ها از چهر شهر از هفته ابتدایی اسفند

مدیر برنامه ریزی و نظارت بر خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه تمامی نازیبایی‌های سطح شهر از جمله نازیبایی‌های موجود بر پشت‌بام‌های مشرف به خیابان در هفته ابتدایی اسفند ماه جمع‌آوری می‌شود، بیان کرد: المان‌ها و مبلمان‌های شهری نظافت می‌شوند و سرویس‌های ویژه‌ای برای محدوده اطراف حرم و میدان شهدا مستقر می‌گردد.

رمضانعلی شورابی به استفاده از ماشین‌آلات شستشوی معابر در روز سخنرانی مقام معظم رهبری اشاره کرد و ادامه داد: همچنین هزار شیر برداشت آب، آبخوری و سقاخانه آماده شده، متکدیان و کودکان خیابانی در اقدامی ضربتی جمع‌آوری می‌گردند و لباس تمامی نیروهای خدماتی در 28 اسفندماه با لباس نو تعویض می‌شود.

شورابی با اشاره به اجرای طرحی در خصوص جمع‌آوری زباله‌های حجیم شهروندان افزود: بازارهای روز شهرداری نیز میوه شب عید را بر اساس طرح تنظیم بازار عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: اهدای گل‌های آپارتمانی و سبزه در بهشت رضا(ع) انجام می‌شود و پاکسازی ویژه در شهر، قبل و بعد از چهارشنبه سوری صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردار مشهد نیز در این جلسه با اشاره به جانمایی المان‌های نوروزی گفت: المان‌های دروازه بهشت، خورشید، پرچم جمهوری اسلامی ایران، گلدان‌های عروسکی، پلکان شعاعی، سرسره سه تایی دو سویه، چیدمان گل در کف، غلتک گل، قاب گل، کتاب گل، ساعت گل، کبوتر آزادی و المان ماهی از جمله المان‌هایی است که در سطح شهر نصب می‌گردد.

افزایش ساعت کار اتوبوسرانی و راه‌اندازی2 هزار پارکینگ موقت

رئیس کمیته حمل و نقل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به افزایش ساعات کاری اتوبوس‌ها در شب اظهار کرد: سرویس‌دهی ویژه‌ای در روز ابتدایی سال و ایام نوروز 93 با اتوبوس و تاکسی انجام می‌شود و ضمن تقویت خطوط بی‌آرتی، ساعات کاری شرکت اتوبوسرانی نیز افزایش می‌یابد.

فرهادیان از راه‌اندازی 10 خط موقت برای نقاط تفریحی و سیاحتی شهر خبر داد و گفت: هزار دستگاه تاکسی نیز در رینگ اطراف حرم مطهر رضوی فعالیت کرده و 100 دستگاه خودروی ون نیز برای این ایام پیش‌بینی شده است؛ ضمن اینکه نظارت از طریق دروبین‌های سازمان ترافیک به صورت مستمر انجام می‌شود.

تدابیر ویژه قطار شهری مشهد برای ایام نوروز

سخنگوی شرکت قطار شهری مشهد نیز با بیان اینکه سرویس‌دهی قطار شهری مشهد در روز پنج‌شنبه 29 اسفند ماه از ساعت 7 صبح تا 23 خواهد بود، اظهار کرد: از ساعت 17 این روز اعزام قطارها با فاصله هر پنج دقیقه صورت خواهد گرفت.

جواد حمیدزاده با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در روز جمعه اول فروردین ماه در حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: در این روز از ساعت 7 تا 21:30 سرویس‌دهی خواهیم داشت و از ساعت 14 تا 20 این روز فاصله اعزام قطارها هر پنج تا هفت دقیقه خواهد بود.

وی تصریح کرد: در ساعات پیک روزهای دوم، سوم و چهارم فروردین ماه هر هفت دقیقه یک قطار اعزام می‌شود و در ساعت غیر پیک فاصله زمانی اعزام قطارها هر 10 دقیقه خواهد بود.

سخنگوی شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به اینکه این شرکت از تاریخ پنجم تا 12 فروردین ماه از ساعت 6 صبح تا 21:30 سرویس‌دهی خواهد کرد، افزود: در این ایام قطارها با فاصله زمانی 6، هفت و 10 دقیقه اعزام خواهند شد.

وی افزود: قطار شهری مشهد در روز 13 فروردین نیز از ساعت 6 صبح تا 21:30 سرویس‌دهی خواهد داشت و از ساعت 15 به بعد اعزام قطارها با فاصله زمانی پنج دقیقه صورت خواهد گرفت

نویسنده: حسین قره گوزلویی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار