کد خبر: 633319
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
تحليل دكتر سراج از شكست ماموريت هايزر در گفت‌وگو با «جوان آنلاين»
قرار بر اين بود كه كودتا در روزهاي بيستم و بيست و يكم انجام شود به همين دليل رژيم حكومت نظامي اعلام كرد. در حالي كه همافران روز نوزدهم به ديدار حضرت امام (ره) رفتند.

جوان آنلاين: رابرت هايزر، معاون وقت فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا، روزهاي نهايي پيروزي انقلاب اسلامي ايران، راهي كشورمان شد تا ماموريت آمريكا را به سرانجام برساند. ماموريت شكست انقلاب كه تنها با كودتا امكان پذير بود. با اين وجود برخي بر اين اعتقاد هستند كه وي به دنبال كودتا نبود و هدفش تنها حفظ ساختار ارتش براي روز مبادا و اقدام نهايي عليه انقلاب بود. در خصوص اين شبهه ايجاد شده نظر «دكتر رضا سراج»، كارشناس مسائل استراتژيك را جويا شده ايم كه در پي مي آيد...


جناي آقاي دكتر سراج برخي بر اين اعتقاد هستند كه ژنرال هايزر در ايام انقلاب براي انجام كودتا به ايران نيامده بود، بلكه هدف وي به عنوان فرستاده آمريكا اين بود كه ساختار ارتش را حفظ كرده و از پيوستن آن به انقلاب اسلامي جلوگيري كند تا طي يك يا دو سال آينده دست به اقدام عليه نظام جديد بزنند كه به نظر آنها به دليل نوپايي از ثبات لازم برخوردار نخواهد بود. نظر شما در اين باره چيست؟


آنچه كه تاريخ گواهي مي دهد بنا بود بعد از اعلام حكومت نظامي رژيم سابق، كودتا شكل بگيرد. ژنرال هايزر هم براي هماهنگي كودتا آمده بود. در اين مسئله ترديدي وجود ندارد. پاسخ به اين شبهه ايجاد شده اين است كه با توجه به تحولات اجتماعي و سياسي و گستردگي اي كه انقلاب اسلامي داشت، امكان اينكه بتوانند رژيم شاه را براي دو سال بعد آماده بازگشت كنند، وجود نداشت. نكته دوم اين است كه با آمدن حضرت امام (ره) به ايران امكان حفظ رژيم و ارتش به شكل سابق وجود نداشت زيرا رهبر انقلاب به كشور آمده بودند و احساس پيروزي كامل شده بود. نكته بعدي هم اينكه دولت موقت شكل گرفته بود و با تشكيل آن عملا شرايط براي كودتا و حفظ رژيم فراهم نبود...


با اين اوصاف چرا نتوانسته بودند از قبل براي كودتا زمينه چيني كنند؟

دليل اول اقدام همافران بود كه ديداري تاريخي با حضرت امام (ره) انجام دادند. قرار بر اين بود كه كودتا در روزهاي بيستم و بيست و يكم انجام شود به همين دليل رژيم حكومت نظامي اعلام كرد. در حالي كه همافران روز نوزدهم به ديدار حضرت امام (ره) رفتند. مسئله بعدي كه باعث شكست برنامه آمريكايي براي كودتا شد به فرمان لغو حكومت نظامي از سوي امام (ره) باز مي گردد. در همين حال در باشگاه افسران گارد درگيري و حتي منجر به تيراندازي شد. همافران و نيروي هوايي ارتش نيز با تحويل اسلحه هاي نيروي هوايي به مردم انقلابي، آنها را مسلح كردند. سپس مردم با حمله به كلانتري ها باعث سقوط باقي مانده ها در كلانتري شدند. مسئله ديگري كه باعث شد زمينه هاي كودتا شكل نگيرد مربوط به فرمان امام (ره) در خصوص فرار ارتشي ها از پادگان ها بود كه اين اتفاق رخ داد. مجموعه اين عوامل باعث شد كه ارتش نتواند دست به كودتا بزند.


در ايام انقلاب اختلافاتي در ميان بازها (جمهوريخواهان) و كبوترها (كبوترها) در دولتمردان آمريكا وجود داشت كه بازها از كودتا و اقدامات خشن عليه ملت حمايت مي كردند، با توجه به اينكه در دوره انقلاب دموكرات ها بر سر كار بودند آمريكا در نهايت به اين نتيجه رسيده بود كه كودتا بايد انجام شود، نظر شما چيست؟


درست است. در واقع هيچ راه ديگري براي مقابله با انقلاب و حفظ رژيم شاه به جز كودتا براي آمريكا باقي نمانده بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
اکبر
|
LITHUANIA
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
0
0
خوشحالم که تاریخ در ایران ثابت کرده ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار