کد خبر: 632219
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴
ابهامات سوال برانگيز از اهدايي دولت
توزیع اولین سبد کالایی اهدایی دولت یازدهم که از هفته ها قبل اخبار آن به کرات نقل محافل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... شده بود؛ سرانجام تحقق یافت.
معصومه صالحی

جوان آنلاين: توزیع اولین سبد کالایی اهدایی دولت یازدهم که از هفته ها قبل اخبار آن به کرات نقل محافل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... شده بود؛ سرانجام تحقق یافت.

این سبد کالایی که توزیع آن از روز گذشته آغاز شد، تا 15 روز دیگر نیز ادامه دارد و شامل 10 کیلو برنج هندی، چهار کیلوگرم مرغ، دو بطری روغن مایع، دو بسته پنیر بسته بندی شده و یک شانه تخم مرغ 24 عددی است؛ با گلایه ها و انتقادات زیادی همراه است؛ به گونه ای که این روزها اکثر مردم، کارشناسان و صاحبنظران مسایل اقتصادی در هر محفلی در این خصوص اظهارنظر می کنند.

البته اینکه دولت با توجه به معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی آنان به فکر تمهیداتی بوده و تدابیری بیندیشد؛ امیدوارکننده و ارزشمند و جای بسی خوشحالی است اما اینکه با توزیع کالاهایی بدین شکل با هدف کمک به اقشار نیازمند و دایما گروه بندی کردن مردم و اعلام آن که چه افرادی مشمول دریافت سبد کالا هستند و چه افرادی نمی توانند از این سبد کالایی استفاده کنند؛ نوعی بی حرمتی و بی احترامی به مردمی است که همیشه با صبوری و سعه صدر همراه دولت بوده و همواره مشکلات را بخوبی تحمل کرده اند.

اگرچه این سبد از لحاظ مالی ارزش چندانی نداشته و شاید دریافت کنندگان این سبد متناسب با تعداد افراد خانواده خود دو تا سه ماه بتوانند از محتویات آن استفاده کنند؛ اما از سوی مردم مورد استقبال خوبی قرار گرفت به گونه ای که از ابتدای امروز مقابل فروشگاههای عرضه کننده سبد کالا صف های طویلی تشکیل شده بود.

اما سبد کالایی اهدایی دولت که مشخص است در آغاز با بی نظمی ها و ناهماهنگی های زیادی روبه رو بوده است؛ با ابهاماتی نیز همراه است.

به طور مثال در اطلاعیه ای آمده بود که مشمولان دریافت سبد کالا به منظور صرفه جویی در زمان قبل از مراجعه به مراکز توزیع از طریق ارسال کد ملی به پیامک شماره 5000499 یا مراجعه به سایت از تخصیص سبد کالا مطمئن شوند اما جالب اینجاست که بسیاری از متقاضیان هر چه کد ملی خود را به شماره مذکور اعلام می کردند پیامکی که دریافت می کردند این بود "به دلیل بروز مشکلاتی در زیرساخت موفق به بررسی کد مذکور نشدیم خواهشمند است که درخواست خود را مجددا ارسال کنید." و این پیام چندین بار تکرار شد و یا در موردی دیگر پس از ارسال کد ملی یا اصلا پاسخی دریافت نشد یا اینکه یک مرتبه چند بار پشت سر هم جواب می دادند که "هموطن گرامی سبد کالا به شما تعلق نگرفته است".

مورد دیگر سایت اینترنتی بود که در این خصوص نیز باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از هموطنان ما دسترسی به اینترنت نداشته لذا ترجیح می دهند که به جای مراجعه به کافی نت و یا دفاتر خدمات اینترنتی مستقیما به فروشگاههای توزیع کننده سبد کالا مراجعه کنند که البته این موضوع منجر به تشکیل صف های طویل در مقابل این مراکز و معطلی زیاد مردم در این روزهای سرد زمستانی شده است.

ایراد دیگری که به سبد کالایی اهدایی دولت وارد است ضعف برنامه ریزی و بروز بی نظمی هایی در این خصوص بوده است.به طور مثال دولت از هفته ها قبل به فکر عرضه این سبد به برخی اقشار بوده و به گفته آنها برنامه ریزی های لازم انجام شده است و در این خصوص اطلاع رسانی های زیادی هم صورت گرفته است؛ اما نکته جالب توجه در این خصوص این است که امروز وقتی بازنشستگان ارتشی که با حکمت کارت خود برای گرفتن سبد کالا به فروشگاه اتکا مراجعه کرده اند به هنگام تحویل سبد کالا مسوولان فروشگاها به آنها گفته اند که مرغ و روغن محتوی سبد کالایی هنوز آماده نیست و روزهای دیگر برای تحویل آن مراجعه کنید. مردم در این خصوص معترضند که وقتی هنوز تمامی امکانات برای عرضه کامل سبد کالایی وجود نداشته است چرا مسوولان از هفته پیش در این خصوص اطلاع رسانی کرده اند و اصلا چرا عرضه سبد کالا را به این شکل ناقص اجرا کرده اند. مگر محتویات این سبد چقدر است که نیمی از آن را یک روز و نیمی دیگر از آن را روزی دیگر تحویل می دهید؟

نکته دیگری که در این خصوص باعث اعتراض برخی مردم شده است گذاشتن سقف حقوق دریافتی برخی اقشار در حد 500 هزار تومان است؛ در حالی که برخی دیگر از اقشار با توجه به حقوق بالای این رقم باز هم مشمول دریافت سبد کالا شده اند.

مثلا مستمری بگیران تامین اجتماعی و کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی به شرطی که حقوق دریافتی آنان زیر پنج میلیون ریال باشد مشمول دریافت سبد کالایی اهدایی دولت هستند اما به بازنشستگان ارتشی با حقوق 700 هزار تومان به بالا نیز سبد کالا اختصاص یافته است!

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که مثلا کسی که حقوق دریافتی ماهانه اش 700 تومان و یا حتی بالای یک میلیون تومان است چگونه مشمول دریافت سبد کالا می شود اما کارگری که به ناچار با مشکلات عدیده و چند سر عایله ممکن فقط اندکی بیشتر از سقف مذکور یعنی مبلغی در حدود 550 یا 600 هزار تومان دریافتی ماهانه اش باشد مشمول دریافت نمی شود.

همین موضوع نیز باعث شده است که 90 درصد جامعه کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی از دریافت این سبد محروم شده و نسبت به چگونگی تخصیص آن به سایر اقشار معترض. کارگرانی که به وضوح می توان گفت جزء زحتمکش ترین و شریف ترین اقشار به حساب می آیند و همیشه در خصوص تعیین نرخ حقوق و دستمزد خود دچار بی مهری شده و حالا از این تصمیم دولت گلایه مندند.

نکته دیگری که اعتراض مردم را به همراه داشته است اینکه عده ای از مردم بدون هیچ قراردادی و یا به صورت فصلی و یا موردی کار می کنند و از لحاظ مالی و معیشتی در شرایط خوبی به سر نمی برند اما چون جزء هیچ قشری نیستند مشمول دریافت این سبد نشده اند؛ در حالی که وضعیت معیشتی آنان در مقایسه با بسیاری از شاغلانی که جزء دریافت کنندگان هستند همچون کارمندان و یا بازنشستگانی که به هر حال در پایان هر ماه دریافتی مشخصی دارند بسیار تاسف بار است اما این بار نیز مورد بی توجهی مسوولین قرار گرفته اند.

دانشجویان متاهل که مشمول دریافت سبد کالا شده اند نیز یکی دیگر از نقاط ابهام این موضوع به شمار می رود. چراکه آنچه مسلم است اینکه طی سالهای اخیر تعداد دانشگاههای کشور بسیار افزایش یافته و به طبع آن تعداد دانشجویان نیز زیاد شده است در نتیجه قشر وسیعی از دانشجویان مشمول این سبد کالایی می شوند در حالی که ممکن است اصلا نیازی به آن نداشته باشند.

در حالی که به نظر می رسد بسیاری از کارگران و یا بازنشستگان ما در مقایسه با دانشجویان متاهل مرفه که در دانشگاهای خصوصی تحصیل می کنند در اولویت دریافت قرار می گیرند.

موضوع دیگری که دولت به آن بی توجهی کرده است اختصاص برنج هندی که این همه طی ماهها و هفته های اخیر از نظر بهداشتی مورد اعتراض همگان قرار گرفته است. در واقع حالا که دولت می خواهد کمکی به مردم کند آیا بهتر نبود در راستای ترویج مصرف محصولات داخلی و به خصوص برنج ایرانی در این سبدهای اهدایی نیز از برنج مرغوب استفاده می کرد؟

نکته مبهم دیگری که در این خصوص وجود دارد و باعث بروز نگرانی هایی در بین آحاد مردم شده است اینکه بسیاری از مردم گمان می کنند که اگر زمانی دولت بخواهد یارانه برخی از افراد را حذف کند ممکن است که همین گروه بندی را مدنظر قرار داده و برای تخصیص یارانه ها از همین ملاک هایی که برای دریافت سبد کالا در نظر گرفته است استفاده کند و باز هم عده ای بی دلیل مورد بی مهری و بی توجهی قرار بگیرند.

حال که دولت با توزیع این کالاها سعی دارد که تا حدودی فشار گرانی ها و تورم موجود را لااقل برای عده ای از افراد تعدیل کند آیا بهتر نیست بجای اینکه مردم را به دریافت چنین کمک هایی عادت دهد و در واقع همچون یارانه ها که حالا دیگر به حقوق حقه مردم تبدیل شده است توقعاتی را به وجود بیاورد؛ بسترهای لازم برای تقویت تولید ملی، افزایش درآمدهای مالیاتی، ایجاد اشتغال و توجه بیشتر به حل معضل بیکاری به خصوص در قشر تحصیلکرده و ... را بیشتر مورد توجه قرار داده و در این خصوص برنامه ریزی های لازم را بعمل آورده و تدابیری بیندیشد. همچون آن ضرب المثل معروف که می گوید: "اگر می خواهید به کسی کمک کنید به او ماهی ندهید؛ بلکه ماهیگیری بیاموزید."#

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
عباس جباری فرزامی
|
-
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
0
1
باسلام خدمت شماچراسبدکالابه همه ثروتمندان تعلق گرفته وخیلی ازکارمندان بالای سه میلیون هم تعلق گرفته ولی بمانه چراچون برای این نظام زحمت کشیده ام وجانبازوآزاده وحتی بازنشسته نظامی هستم تعلق نگرفته این چه نوع عدالتی وچه نوع اعتدالی هست درزمان احمدی نزاد28 هزارتومان خانواده ام وخودم راندادندواین هم دولت عتدال محورروحانی میلیلردهاتومان ازبیت المال...کسی جوابگونیست وحتی حق آزادگان رامیخورندآقای ... میلیاردهاتومان ... وحقمان راخوردوحقمان که قانوناهست نداده اینه دولت اعتدال محورلعنت برکسانیکه اینیکه ازاین بیت المال دزدی میکنندانشاالله گرفتارعذاب الهی شوندخانواده هایمان رابجانمان انداخته اندشمارافردای قیامت جلوشهدامیگیرم بخاطرابروریزی آزادههالعنت برکسانیکه حقمان راخورده اندباتشکر
محمد مستاجر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
1
1
با سلام از تبریز هستم اگر دولت محترم می خواهد به مردم کمک کند کمک نقدی کند . و الا کمک غیر نقدی آبرو ریزی است . و ایجاد درگیری بین مردم و دولت است . و بهتر است مسئولین از اتخاذ چنین تصمیمات خوداری کنند .و چنین کمکی را مردم نمی خواهند !!
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
0
3
مسولین بهتر است با مفاسیداقتصای برخورد جدی بکنند وتا شاهد اختلاسهای 8هزار میلیاردی نباشیم
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
0
1
شما فکر میکنید مردم در این شش ماه فقیر شده اند یا در هشت سال قبل باعث گسترش فقر شده .راستی سهم هر ایرانی از این آخرین مورد اختلاس 8هزار میلیاردی در دولت پاک چقدر است اگر این پول به ملت می رسید دیگر نیاز به سبد کالانبود
محسن
|
-
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
1
1
با سلام کارگران ساختمانی که بصورت فصلی بنایی و کارگری میکنند و در فصل سرما و تعطیلات کار تعطیل و از حقوق هم خبری نیست ولو بیمار و در بیمارستان بستری باشد.
حال این قشر زحمتکش که این سبد برای انان خیلی کمک میباشد تعلق نگرفته است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
1
2
سلام
من دانشجوی متاهل می باشم و جایی مشغول نیستم و احتیاج مبرم دارد به سبد کالا لذا به سامانه *799 رفته ام و می گوید به شما تعلق نمیگیرد.
...ما نفهمیدیم که چه تدبیریه که فقط به قشر ضعفا فشار می آورد.
یا امام زمان(عج) الامان الامان
بهلول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
1
1
اين طرح در كل حركت نادرستي است . دولت بايد به فكر راهكارهايي براي حل مشكلات اقتصادي كشور بصورت ريشه اي باشد تا هموطنان محتاج چنين سبد هاي كالايي نباشند . ان هم برنج هندي كه خود از نظر بهداشتی مورد اعتراض همگان قرار گرفته است
بهلول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
1
1
اين يك نمونه ساده از نحوه برنامه ريزي دولت براي انجام يك حركت سازمان يافته است . كه تاكنون نتيجه اي بجز اعتراض هموطنان نداشته است . آيا دولت ميخواهد در همه عرصه ها به همين صورت برنامه ريزي نمايد ؟
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
0
0
راستی مگر روز ی که سیما همرایگان بوداین صحنه ها نیود پس مشکل فرهنگی داره نه دولتتدبی وامید
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
0
1
باسلام بااین کار دولت معنی عدالت اجتماعی را به وضوح فهمیدیم با تشکر
ناظر
|
-
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
0
0
....توزیع اینگونه کالاها؛فقط برای عده ای خاص سودهای کلان در پی دارد!
اگر دولت نیت خیری دارد معادل ریالی این سبد را به حساب سرپرستان خانوار واریز نماید تا اینگونه شاهد پایمال شدن کرامت انسانی هموطنانمان نباشیم!
از آن گذشته با بررسی موشکافانه متوجه می شویم که این کالاها به جز پر کردن شکم هیچ ارزش غذایی دیگری ندارند! چرا که برنج با آرسینک،مرغ و تخم مرغ با هورمون های رشد، روغن با پایه نفتی و پنیر با وایتکس تولید شده است!
آیا نباید به نیت دولت شک کرد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
0
یارانه ها وسبد کالا کرامت مروم فهیم ایران را زیرسوال برده است ایکاش نه یارانه ونه سبد کالا بود.اما ارزانی بود .که متاسفانه ،نیست. وروزبروز گرانی بیداد میکند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
0
ایکاش امام ...واین وضع را میدید....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
0
ایکاش امام ز...این وضع را میدید....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
0
ایکاش امام ...واین وضع را میدید....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
0
ایکاش امام ..واین وضع را میدید....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
0
ایکاش امام ...این وضع را میدید....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
0
ایکاش امام ...این وضع را میدید...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
0
ایکاش امام ...این وضع را میدید...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
0
0
باسلام.سال گذشته دولت ومجلس با هم فکری هم به خاطر بالا رفتن نرخ ارز مبلغ هشتاد هزار تومان به صورت یکسان بحساب همه واریزکرد .که تمام هموطنان ازاین کار دولت راضی بودند .اما دردولت کنونی نه تنها برای کاهش نرخ ارز قدمی بر نداشته اند وقدرت خرید مردم بیشتر نشده و هرروز مردم را ناراضی تر میکنند نه بخاطر سبد کالا بلکه بخاطر فاصله طبقاتی ایجاد شده در زمینه حفوف ودست مزدافراد جامعه که بعضی میلیون میلیون حقوق می گیرند وبعضی کف حقوق اداره کار را دریافت می کنند .دولت اگر تدبیری دارد باید در این زمینه ها بکار گیرد.تا کسی جلو زن فرزندش در ایام عید شرمنده نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار