کد خبر: 629369
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
دعوت نماينده 1+5 به ايران
معناي دوم اين سفر كه مهمتر است اين است كه توافق اوليه هسته اي به گونه اي پيش خواهد رفت كه از دل آن توافق نهايي بيرون خواهد آمد. از اين رو بايد مراقب چانه زني هاي بعدي براي از دست ندادن كارت ها و به دست آوردن امتيازها بود.

كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا قرار است به ايران بيايد. اين خبر در بسياري از رسانه هاي داخلي و خارجي سر و صدا ايجاد كرده است. اشتون قرار است سفري منطقه اي به پنج كشور داشته باشد كه موضوعات قابل توجه اي طي آن سفر مورد بررسي قرار بگيرد. تحولات سوريه، مباحث رژيم صهيونيستي و چالش هايي كه فلسطيني ها با آن مواجه هستند و مهمتر از همه بحث هسته اي ايران.

در اين ميان خبرگزاري فرانسه نوشته است كه محمد جواد ظريف از كاترين اشتون دعوت كرده است كه به تهران سفر كند. شواهد پيدا است كه او هم خواهد آمد به هر حال اين يك دعوت رسمي در موقعيتي كاملا حساس است. به هر حال توافق اوليه هسته اي بين ايران و 1+5 يا بهتر است بگوييم آمريكا ايجاد شده است.

اختلافات مذاكرات كارشناسي بالاخره پس از چهار دوره روز جمعه به نتيجه رسيده، يعني زمان اجرايي شدن توافق اوليه فرارسيده است. بنابراين اشتون به عنوان نماينده گروه شش به ايران خواهد آمد تا از ديپلماسي و توافقات اين چندماه از مقامات ايران تشكر كند.

اين سفر دست كم دو معناي بنيادي مي تواند داشته باشد. ابتدا اينكه دولت و وزارت خارجه خود را آماده كرده تا تهران را مركز رفت و آمدهاي ديپلماتيك قرار دهد اين رويكرد حتي ممكن است به برخي از مقامات (پيشين) آمريكا روي خوش نشان دهد تا واكنش ها مورد تحليل قرار گيرد. همچون آنچه كه با سفر جك استراو انجام شد. بنابراين بعد از اين حتما بايد منتظر سفرهاي ديپلماتيك ديگر و حتي سوال برانگيز باشيم كه البته وزارت خارجه و دولت سعي دارند آن را مديريت كند.

اما معناي دوم اين سفر كه مهمتر است اين است كه توافق اوليه هسته اي به گونه اي پيش خواهد رفت كه از دل آن توافق نهايي بيرون خواهد آمد. از اين رو بايد مراقب چانه زني هاي بعدي براي از دست ندادن كارت ها و به دست آوردن امتيازها بود. مي توان گفت ورود اشتون به ايران به معناي مهر تاييد توافق هسته اي نهايي است.

جمهوري اسلامي ايران طي سال هاي گذشته هزينه هاي فراواني براي پيشرفت هسته اي خود داده است كه شهداي هسته اي نمونه اي از آنها است. تحريم ها، فشارهاي اقتصادي عليه مردم، تهديدهاي سياسي و نظامي و ... نيز نمونه هاي اين هزينه ها است كه نبايد به راحتي از دست برود. ايران نيازمند مقاومت در ديپلماسي براي رسيدن به حق قانوني خود است كه كمترين آن غني سازي است...

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار