کد خبر: 617330
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۴
واكاوي اپيدمي جراحي پلاستيك بازيگران سينما در برنامه «كافه سؤال»
«كافه سؤال» يك برنامه تركيبي گفت‌و‌گو محور(تاك‌شو) است كه به سفارش گروه اجتماعي شبكه دو سيما تهيه و روزهاي جمعه، شنبه و يك‌شنبه هر هفته از ساعت 21 تا 21:30 به روي آنتن شبكه 2 مي‌رود.
افسانه حيدري
 «كافه سؤال» يك برنامه تركيبي گفت‌و‌گو محور(تاك‌شو) است كه به سفارش گروه اجتماعي شبكه دو سيما تهيه و روزهاي جمعه، شنبه و يك‌شنبه هر هفته از ساعت 21 تا 21:30 به روي آنتن شبكه 2 مي‌رود. اين برنامه سعي بر تبيين و روشن‌سازي همين موضوع براي مخاطبان خود دارد تا بتواند با همفكري متقابل به تعاريفي درست براي اين مفاهيم مهم برسد. چيزهايي كه شايد هر روز هر كدام‌مان به سادگي از كنارشان رد مي‌شويم اما عملا خودشان يا ماجراهاي اطرافشان تأثير مستقيمي روي زندگي شخصي و اجتماعي‌مان دارند.
 
اين برنامه تركيبي با حضور مجري و دو يا سه ميهمان به صورت ميزگرد اجرا مي‌شود و موضوعات مختلفي را در فصل‌هاي مختلف پخشش‌ بررسي مي‌كند. برنامه با يك سؤال ورودي وارد هر قسمت مي‌شود. درحقيقت مجري با مطرح كردن يك سؤال اساسي در ابتداي برنامه به دنبال رسيدن پاسخي براي آن در طول برنامه يا حداقل راهكارهايي براي پاسخ آن است و بيننده را تا پايان با اين ماجرا همراهي مي‌كند. طبق اعلام قبلي قرار است اين برنامه در ۲۰ قسمت اولش به بحث جراحي‌هاي زيبايي بپردازد. در واقع انگيزه‌هاي انجام عمل‌هاي زيبايي با حضور چهره‌هاي شناخته شده و پزشكان متخصص تشريح مي‌شود و افرادي كه اين عمل‌ها را انجام داده‌اند اعم از بازيگران، افراد نخبه و سرشناس جامعه از تجربه‌شان در اين زمينه صحبت مي‌كنند.

در چند قسمتي كه تا‌كنون از اين برنامه به روي آنتن رفته است تعدادي از بازيگران سينما تلويزيون با حضور در آن ضمن انتقاد از اوضاع دادن نقش‌هاي متفاوت در يك فيلم سينمايي يا تلويزيوني با در نظر گرفتن مولفه‌هايي غير از توانايي هنري و تكنيك بازيگري، از بالا رفتن تب عمل‌هاي جراحي زيبايي در بين همكارانشان حرف‌هاي جالب اما قابل تأملي بيان كرده‌اند. در يكي از اين برنامه‌ها كه با حضور گلاره عباسي(بازيگر سينما و تلويزيون)، يك جامعه‌شناس و يك جراح پلاستيك پخش مي‌شد، مژده لواساني (مجري برنامه) نظر عباسي را در مورد جراحي زيبايي بيني پرسيد كه او در پاسخ به شوخي گفت: اينكه من بيني‌ام را عمل نكرده‌ام نشان مي‌دهد كه مخالف اين نوع عمل‌ها هستم. اما صحبت كردن در اين مورد جلوي آقاي دكتر كه مي‌خواهند جراحي زيبايي انجام دهند كمي سخت است و مثل اين است كه آقاي دكتر جلوي من بنشيند و بگويد سريال‌سازي كار خوبي نيست. متأسفانه جراحي پلاستيك و مخصوصاً بيني اين روزها مد شده است. دبيرستاني كه بودم بچه‌ها بدون اينكه بيني خود را عمل كنند روي بيني خود چسب مي‌زدند و اين موضوع را به نوعي باعث بالا رفتن كلاس اجتماعي خود مي‌دانستند.

گلاره عباسي همچنين در مورد عمل‌هاي زيبايي بازيگران هم مي‌گويد: با تمام احترامي كه براي دوستان هنرمند قائلم، فكر مي‌كنم دست بازيگر بعد از اين عمل‌هاي زيبايي بسته مي‌شود. چون بازيگر بايد نقش‌هاي مختلفي را در طبقه‌هاي مختلف بازي كند و اين عمل‌ها عواطف صورت را مي‌گيرد. مشكل ديگر اين عمل‌هاي جراحي اين است كه همه صورت‌ها شبيه به هم مي‌شود. الان در سينماي دنيا و سينماي ايران اين صحبت وجود دارد كه بازيگر الزاماً نبايد زيبا باشد. البته همه ما زيبايي را دوست داريم و شايد يك نفر باشد كه بيني‌اش را دوست نداشته باشد و با عمل كردن آن حالش خوب شود! در عرصه سينما و تلويزيون اين موج در حال شكل گرفتن است كه مي‌گويند بازيگر حتماً نبايد چشم سبز باشد يا بيني‌اش را عمل كرده باشد و بايد بيشتر به استعداد و توانايي آدم‌ها توجه كرد. به همين دليل من به زيبايي‌هاي طبيعي و صورت‌هاي طبيعي اعتقاد دارم و به همين دليل علاقه‌اي به عمل زيبايي ندارم.

بهاره رهنما يكي ديگر از بازيگران سينما و تلويزيون است كه در اين برنامه حضور پيدا كرده بود. رهنما درباره علت رواج اين عمل‌هاي زيبايي در بين بازيگران سينما مي‌گويد: بسياري از بازيگرها از بالا رفتن سن خود مي‌ترسند و به همين دليل به سراغ عمل جراحي مي‌روند. اين موضوع تا حدي قابل هضم است اما من از آنجايي نگراني دارم كه برخي از بازيگران جوان هم به سراغ اين نوع عمل‌هاي زيبايي مي‌روند كه به نظرم كار قابل دفاعي نيست. خانم بازيگري 50 ساله شده اما در تصوير ذهني 20 سالگي‌اش مانده كه متأسفانه اين موضوع روي رفتار و حتي بازي آنها هم تأثير مي‌گذارد و اين باعث مي‌شود با دختران جوان مسابقه زيبايي دهند.

نيكي كريمي ديگر بازيگر سينما در اين باره مي‌گويد: ماه گذشته زياد سينما رفتم و فيلم ديدم و چيزي كه خيلي توجهم را جلب كرد، متأسفانه بازار داغ لب‌ها، چانه‌ها، گونه‌هاي تزريق شده و كاشته شده و خلاصه انواع و اقسام عمل‌ها و تزريق‌ها براي رسيدن به زيبايي و كمال مطلوب بود. بازيگران ما براي زيبا ديده شدن (به زعم خودشان) در تنها گستره پيش رو يعني سينماي ايران دست به هر كاري مي‌زنند كه تازه نتيجه‌اش قيافه‌اي مصنوعي و غيرعادي و غيرقابل باور است.

شبنم مقدمي نيز كه جزو بازيگران سينما و تلويزيون در برنامه كافه سؤال و درباره موج چهره‌هاي عروسكي كه در سينما به راه افتاده است، مي‌گويد: سينماي ما برآيند جامعه است و همان‌طور كه در جامعه چهره‌هاي تصنعي زيادي مي‌بينيم، بين بازيگرها هم اين موضوع شايع شده است. يكي از آسيب‌هايي كه جراحي‌هاي زيبايي به بازيگر مي‌زند، اين است كه اين‌گونه عمل‌ها مانع پذيرش نقش‌هاي تاريخي مي‌شود.

اما در اين بين و از ميان بازيگراني كه تا كنون به برنامه «كافه سؤال» دعوت شده‌اند تنها كسي كه با اينگونه عمل‌هاي جراحي زيبايي موافق بوده، تينا آخوند تبار است. ميل به زيبا شدن موضوعي است كه در همه انسان‌ها وجود دارد به همين دليل هيچ اشكالي ندارد كه انسان براي زيباتر شدن از عمل‌هاي زيبايي استفاده كنند، به شخصه با زيباتر شدن مشكلي ندارم و به همين دليل هم بيني‌ام را عمل كرده‌ام. البته من با مدل‌هاي فانتزي و عجيب و غريب مخالفم اما عمل‌هايي كه به زيباتر شدن كمك مي‌كند، به نظرم ايرادي ندارد. چهره زيبا قابل پذيرش‌تر است. در جمع‌هاي مختلف هم اگر توجه كنيد چهره زيبا مقبول‌تر است. با اين تفاسير چه اشكالي دارد كه انسان براي رسيدن به زيبايي بيشتر، جراحي كند؟ بوتاكس گاهي جنبه درماني هم دارد اما حتي اگر از آن براي زيبايي بيشتر هم استفاده شود، به نظرم مشكلي ندارد. به شرطي كه اين كار با نظارت يك پزشك خوب انجام شود. انسان نمي‌تواند جلوي پير شدنش را بگيرد، اما مي‌تواند روند پير شدن خودش را كند كند. همه ما دوست داريم ديرتر پير شويم و فكر مي‌كنم با بوتاكس مي‌توانيم سرعت پير شدنمان را كاهش دهيم.

اين نقد‌ها در حالي مطرح مي‌شوند كه ديگر عمل جراحي زيبايي بازيگران ايراني، كار تازه‌اي به شمار نمي‌رود و همين مسئله اين تعبير را پيش آورد كه فضا تا آنجا رو به وخامت گذاشته كه بازيگران زن داراي رزومه سينماي ايران نيز از اين اتفاق احساس خطر كرده‌اند، چراكه چهره‌هاي جذاب با چند عمل زيبايي، كم اشكال‌تر مي‌شوند و آنچه بر پرده سينما‌ها افتاده، چنين تداعي مي‌سازد كه بسياري از تهيه‌كنندگان و كارگردانان نيز ترجيح مي‌دهند به جاي آنكه هزينه كلان براي جذب بازيگران زن پرسابقه بدهند، سراغ اين بازيگران خوش چهره و مملو از عمل جراحي بروند كه بعضاً به تهيه‌كننده و كارگردان سرويس‌هايي نظير مشاركت مالي نيز مي‌دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار