کد خبر: 616160
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
مشحون از جیبش برای ما خرج می کرد
شیوا نوروزی
ایستادن در جایگاه ششم آسیا آن چیزی نبود که از تیم ملی بسکتبال نوجوانان انتظار می رفت.
ایران میزبان مسابقات قهرمانی بسکتبال نوجوانان قاره کهن بود و گرفتن میزبانی امتیاز بزرگی برای بسکتبال کشورمان محسوب می شد. به همین دلیل بسیاری منتظر بودند تا افتخاری دیگر به ارمغان بیاید اما وضعیت تیم نوجوانان به هیچ وجه قابل قیاس با تیم ملی بزرگسالان نیست. در شرایطی که تیم ملی بزرگسالان در جام ملت ها به عنوان قهرمانی رسید و فولاد ماهان نیز فاتح جام باشگاه های آسیا شد نوجوانان بسکتبال ایران نتوانستند به عنوانی بهتر ششمی دست یابند. شاگردان علی توفیق از 9 بازی خود در این مسابقات تنها چهار بار به پیروزی رسید و پنج بازی خود مقابل چین، کره جنوبی (2شکست)، بحرین و فیلیپین را واگذار کرد. این در حالی است که نوجوانان ایرانی پیش از حضور در قهرمانی آسیا در هیچ بازی تدارکاتی شرکت نکرده بودند، موضوعی که رئیس فدراسیون بسکتبال نیز به آن اذعان داشت. کادر فنی از مسئولان فدراسیون خواسته بود تا شرایط را برای برگزاری بازی تدارکاتی مهیا کنند اما محمود مشحون به دلیل مشکلات مالی فدراسیون نتوانست خواسته تیم نوجوانان را برآورده کند. عدم آشنایی ملی پوشان با جو سالن، استرس بیش از حد و بی تجربگی آن ها موجب شد تیم ملی نوجوانان پایین تر از چین، فیلیپین، ژاپن، چین تایپه و کره جنوبی به عنوان ششمی بسنده کند. علی توفیق سرمربی تیم ملی نوجوانان در گفت و گو با جوان هم به همین نکته اشاره کرد.
مشکلات مالی این بار یقه تیم ملی نوجوانان را گرفت.
مشکلات زیادی در این مقطع زمانی در راه آمادگی تیم ملی وجود داشت. منتها هیچ کوتاهی از سوی فدراسیون نشد. بلکه تغییر دولت موجب شد همه ورزش در بلاتکلیفی بماند. بدشانسی ما بود وگرنه همه بچه ها و همکارانم زحمت زیادی کشیدند و از زندگی شان زدند تا تیم نتیجه بگیرد. بازیکنان ما کم تجربه هستند و نیاز داشتند که به مسابقات تدارکاتی اعام شوند. به خاطر همین کم تجربگی در جریان بازی ها دست و پایشان می لرزید.
برای آمادگی نوجوانان در مسابقات قهرمانی آسیا چه تدارکاتی اندیشیده شده بود؟
امسال هفت دوره اردو داشتیم، البته امتحانات بچه ها نیز در برنامه های ما تاثیر گذاشت. در مجموع 67 روز مفید تمرین داشتیم. در این مدت 12 روز به کرمانشاه اعزام شدیم و در آنجا تمریناتمان را برگزار کردیم. دلیل اعزام مان نیز نداشتن سالن بود، مسابقات جوانان را داشتیم و بانوان در سالن بسکتبال آزادی تمرین می کردند. مسئولان بسکتبال کرمانشاه هم در حد بضاعتشان شرایط را برای ما فراهم کردند. ولی ما برای خرج ایاب و ذهاب مان هم مشکل داشتیم و بسیاری از خرج ها را آقای مشحون از جیبش تامین کرد. مگر یک رئیس چقدر می تواند از پول خودش برای آمادگی یک تیم استفاده کند؟
چه برنامه ای برای سفر به اروپا و دیدارهای تدارکاتی داشتید که محقق نشد؟
قرار بود به اروپا اعزام شویم. ولی به خاطر اینکه گرفتن روادید برای بازیکنان نوجوان زمان زیادی نیاز داشت تصمیم بر این شد که از کشور مجارستان چند تیم به اینجا بیایند. از طریق هماهنگی با یکی از دوستان قرار شد چند تیم باشگاهی هم از مجارستان و هم از کرواسی به تهران بیایند تا نوجوانان چند بازی تدارکاتی داشته باشند.
رویارویی با تیم های خارجی تا چه حد می توانست آمادگی بازیکنان ایرانی را برای کسب نتیجه ای مطلوب در قهرمانی آسیا بالا ببرد؟
نمی گویم قهرمان قاره می شدیم اما اگر با تیم های زرگ بازی تدارکاتی داشتیم قطعا نتیجه ای بهتر از این می گرفتیم. طبق جلسه ای که با رئیس فدراسیون داشتیم قرار شد ما برنامه ریزی کنیم و آقای مشحون دنبال منابع مالی باشد که متاسفانه جور نشد.
به ترس و استرس شاگردانتان اشاره کردید.
دقیقا این مسئله چالش اصلی ما بود. اگر دو سفر خارج از کشور می رفتیم و با تیم های خوب بازی می کردیم ترس بچه ها می ریخت. تاثیر روانی بازی های تدارکاتی بر روی بازیکنان بسیار زیاد است. این تیم لیاقت جهانی شدن را داشت و اگر شرایط مهیا بود قطعا جز چهار تیم برتر آسیا قرار می گرفتیم. هرچند که هنوز در رده نوجوانان به جام جهانی نرسیده ایم. من از شاگردانم انتظار بیشتری داشتم. با این وجود استعداد برخی از بازیکنان هم شکوفا شد.
تیم های حاضر در این دوره از مسابقات را چگونه ارزیابی می کنید؟
سطح بازی ها بالا بود. در این دوره فیلیپین بهترین تیم بود، اگر بخواهم به تیم ها نمره دهم به فیلیپین بیشترین نمره را می دهم. عمکرد آنها از چین قهرمان هم بهتر بود. به این نکته توجه کنید که بازیکنان چین صغر سن داشتند. با چینی ها که بازی کردیم این مسئله کاملا واضح بود. از طرفی امسال هیچ تیمی حاشیه امنیت نداشت، فیلیپین یک بار به تایپه باخت و یک بار این تیم را شکست داد، بازی ها خیلی نزدیک به هم بود، سوریه تیم خوبی را راهی مسابقات کرده بود و یقه تیم های زیادی را گرفت و تیم هایی مثل مالزی و تایلند نیز بازی هایی بسیار پایین تر از سطح آسیا ارائه کردند.
برای تیم ملی نوجوانان چه برنامه ای دارید؟
بازیکنان این تیم بنا به صلاح دید رئیس فدراسیون و مدیر تیم های ملی دو سال کوچک تر انتخاب شده اند. به همین دلیل نوجوانان تا سال 2016 می تواند در این تیم فعالیت کنند. اوایل امسال جلسه ای در فدراسیون برگزار شد و تیم های پایه برای چند سال آینده بسته شدند. در حال حاضر تیم های ملی جوانان 2014 ، نوجوانان 2015، جوانان 2016 و نوجوانان 2017 تکلیف خود را می دانند. با این روند دیگر در سال های آتی مشکل کمبود زمان را نخواهیم داشت.  
برای داشتن تیم های پایه قوی و پشتوانه سازی اصولی چه راهکارهایی را باید در نظر بگیریم؟
اگر می خواهیم تیم های پایه خوبی در اختیار داشته باشیم می بایست سه مورد را همواره رعایت کنیم؛ منابع کافی و اتعدادهای زیادی که در کشور داریم و باید کشف شوند، تامین منبع مالی و برنامه ریزی دقیق. تنها در این صورت است که می توانیم انتظار پیشرفت داشته باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار