کد خبر: 614390
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۹
پيش‌بيني‌ها درباره لغو برگزاري كنفرانس هاليووديسم در دولت جديد به تحقق پيوست
همان طور كه از قبل نيز قابل پيش‌‌بيني بود، برگزاري دومين دوره جشنواره و كنفرانس سينمايي و ضد‌هاليوودي «افق نو» در راستاي اتخاذ ديپلماسي جديد دولت در قبال ايالات متحده امريكا لغو و متوقف شده است.
سعيد پاكروان

همان طور كه از قبل نيز قابل پيش‌‌بيني بود، برگزاري دومين دوره جشنواره و كنفرانس سينمايي و ضد‌هاليوودي «افق نو» در راستاي اتخاذ ديپلماسي جديد دولت در قبال ايالات متحده امريكا لغو و متوقف شده است.

اين جشنواره با دعوت از فيلمسازان مستقل ضد امپرياليستي و ضد هاليوودي از سرتاسر جهان به ويژه امريكا راهكارهاي مقابله با سينماي هاليوود را مورد بررسي قرار مي‌داد، در حالي كه نادر طالب زاده، دبير اين جشنواره چندي پيش با نظري قطعي از عدم لغو اين جشنواره سخن گفته بود اما اكنون خبرهاي رسيده حاكي از توقف و عدم برگزاري جشنواره « افق نو » است؛ اين اقدام گره حواشي در حوزه همپوشاني سينما و سياست را بار ديگر باز كرده و اين سؤال را مطرح خواهد كرد كه آيا در قبال اين حركت سينمايي ايران، ايالات متحده امريكا و هاليوود نيز حاضر خواهند شد كه در مقابل سرمايه‌‌گذاران و لابي‌هاي صهيونيست هاليوود بايستند و پروژه‌هاي سينمايي ضد ايراني خود را به حالت تعليق در بياورند؟

از جشنواره و كنفرانس « افق نو » به عنوان كعبه فيلمسازان ضد امپرياليسم جهان ياد مي‌شود؛ جشنواره‌اي كه قرار بود در تاريخ 12 تا 16 شهريورماه به دبيري نادر طالب زاده در تهران برگزار شود اما در اين تاريخ مقرر برگزار نشد تا طالب زاده در يك كنفرانس خبري در پاسخ به سؤال رسانه‌هاي مختلف از جمله « جوان » درباره علت تأخير در برگزاري اين جشنواره، تصميم دولت مبني بر لغو اين جشنواره را تكذيب كند و تنها از به تعويق افتادن زمان برگزاري آن سخن بگويد؛ اما روز گذشته خبري مبني بر لغو اين جشنواره روي خروجي يكي از خبرگزاري‌ها قرار گرفت.

نادر طالب زاده، دبير دومين جشنواره «افق نو» روز گذشته در گفت و گو با نسيم از مخالفت وزارت ارشاد با برگزاري اين جشنواره خبر داد و گفت: «ما مي‌توانستيم با حضور اين مهمانان در تهران جو خوبي را عليه تحريم‌هاي امريكا به راه بيندازيم.» او سپس به اين موضوع اشاره كرد كه تمام مهماناني كه بنا بود در دومين دوره جشنواره فيلم «افق نو» حضور داشته باشند، مهماناني ضدصهيونيست بودند و در زمره متفكران صاحبنام غربي كه در ميان اين مهمانان، دو سه نفر كانديداي رياست جمهوري و يك سناتور شناخته شده امريكايي نيز حضور داشتند.
 
 پيش‌تر در محافل خبري پچ‌پچ‌هايي مبني بر احتمال وقوع اين اتفاق پيش‌بيني مي‌شد؛ تغيير رويكرد و ديپلماسي دولت در قبال نوع روابط بين‌المللش عمده دليلي بود كه بسياري با استناد به آن درباره امكان لغو و بر‌چيده‌شدن جشنواره «‌افق نو» گمانه زني مي‌كردند. اين اتفاق در شرايطي رقم خورده است كه هيئت دولت و رئيس‌جمهور به تازگي روز شنبه از سفر خود به نيويورك به كشور بازگشته‌اند و اين سفر حاوي رويدادهاي مهمي در نوع ديپلماسي ايران و ايالات متحده امريكا بوده است.
 
 با اين وجود طالب زاده كماكان در صدد برگزاري جشنواره‌اي است كه از نظر مالي مشكلي براي برگزاري آن وجود ندارد و در همان دوره اول براي خودش سرمايه‌گذار جذب كرده است. اكنون طالب زاده قصد دارد بعد از بازگشت مديران وزارت امور خارجه از نيويورك در اين خصوص با آنها ديدار كند.
 
 به عقيده او، جلوگيري از برگزاري يك كنفرانس مردمي، درست نيست آن هم جشنواره‌اي كه تمامي برنامه‌هاي آن در امتداد منافع ملي كشور بوده است. جشنواره « افق نو » در حالي لغو مي‌شود كه در اين جشنواره در كنار حضور فيلمسازان، منتقدان و متفكران از سرتاسر جهان قرار بود فيلم‌هاي مطرح و قابل دفاعي نيز به نمايش در بيايد؛ فيلم‌هايي كه حول محور موضوعاتي چون «جنبش وال استريت»، «بيداري اسلامي»، «بيداري جهاني»، «نقش لابي‌ها در بحران كنوني امريكا و اروپا»، «قدرت و نفوذ لابي‌ها در غرب»، «بحران اقتصادي در اروپا و امريكا»، «مقاومت عليه اشغال و مداخله غيرقانوني»، «جنبش‌هاي ضد جنگ»، «اسلام هراسي و ايران هراسي»، «جهان مدرن و عدالت پايدار»، «جهاني به دور از تروريسم و سلاح‌هاي هسته‌اي»، «جريان‌هاي تكفيري و تروريستي»، «فلسطين ـ مقاومت و ظلم ستيزي»، «هاليوود»، «به تصوير كشاندن شيطان»، «خشونت»، «تروريسم در هاليوود» و «11 سپتامبر و هاليوود» مي‌چرخند.

اقدام وزارت ارشاد به لغو اين جشنواره با واكنش‌هاي مختلفي همراه خواهد شد. بي‌شك برخي اين اقدام را در راستاي سياست‌هاي جديد و صلح‌جويانه دولت و اصلاح چهره جهاني ايران خواهند ديد و در مقابل نيز برخي ديگر به شدت منتقد اين اقدام وزارت ارشاد خواهند شد؛ آن هم با اين استدلال كه اين اقدام يك قدم رو به عقب بوده و دولت در ردگيري سياست‌هاي جديدش، نفس يك جشنواره مردمي و ضد امپرياليستي را به شماره انداخته است.

جشنواره « افق نو » در حالي لغو مي‌شود كه برگزاري اين جشنواره در سال گذشته در كنار برگزاري كنفرانس هاليووديسم توانست بازتاب‌هاي گسترده جهاني را براي ايران رقم بزند. اكنون كه برگزاري دومين دوره اين جشنواره لغو شده است، سؤالات بسياري مطرح مي‌شود از جمله اينكه آيا لغو چنين جشنواره حقيقت‌گرايي، ايالات متحده امريكا و به خصوص هاليوود را هم از ساخت فيلم‌هاي ضد ايراني باز مي‌دارد؟

تا كنون فيلم‌هاي ضد ايراني امريكايي زيادي ساخته شده است؛ كشتي گير، بدون دخترم هرگز، اسكندر، 300، پرسپوليس، سنگسار ثريا ، آرگو و ركن پنجم از جمله اين فيلم‌ها بوده‌اند. روند ساخت فيلم‌هاي ضد‌ايراني در يكي دو سال اخير همچنان با شتاب دنبال مي‌شود. هاليوود به اين فيلم‌ها بسنده نكرده است و در حال حاضر چند پروژه ضد ايراني بزرگ و جديد به صورت همزمان در حال توليد هستند كه «گلاب»، «هواپيماي ۱۰۳» يا « «زماني براي خيانت» و دنباله «300:نبرد آرتميشيا» از جمله آنهاست. اصولاً ماهيت و جهت فعاليت جشنواره « افق نو » و كنفرانس‌هاي جانبي آن نيز در مسير مقابله با جريان ساخت فيلم‌هاي ضد ايراني بود كه در موردي چون « آرگو » از مردم ايران تصويري خشن و مهاجم چون انسان‌هاي اوليه را به تصوير كشيده و در فيلمي چون « 300 » با ارائه تصويري موحشانه از امپراتوري‌هاي ايران، تاريخ ايران باستان را تحريف كرده است. يكي از دستاوردهاي اولين دوره جشنواره « افق نو» نيز طرح شكايت عليه فيلم‌هاي ضد ايراني و عوامل آنها و در معناي عام عليه هاليوود بود كه بازتاب گسترده‌اي در جهان رسانه‌ها داشت اما اكنون جشنواره « افق نو » به عنوان پيش قراول اولين حركت رسمي ايران عليه ساخت فيلم‌هاي ضد ايراني متوقف مي‌شود.
 
 چنانچه اين حركت در راستاي منافع ملي و بين‌المللي كشور و ديپلماسي جديد صورت گرفته باشد، لزوماً اين سؤال مطرح مي‌شود كه آيا در مقابل نيز تغييري در رويكردهاي سياسي سيستم سينمايي هاليوود ايجاد خواهد شد؟ آيا در مقابل اين اقدام ايران، روند ساخت اين فيلم‌هاي امريكايي متوقف مي‌شود آن هم در شرايطي كه اغلب كمپاني‌هاي بزرگ توليد فيلم در هاليوود روي انگشتان دست لابي‌هاي صهيونيست مي‌چرخند؟ بي‌شك تصور بسياري از مردم اين خواهد بود كه اگر در مقابل، پروژه‌هاي در حال پيشرفت فيلم‌هاي ضد ايراني نيز متوقف شوند كه احتمالي محال به نظر مي‌رسد مي‌توان اين اقدام را توجيه كرد و در غير اين صورت، توقف چنين جشنواره‌اي را تنها بايد يك قدم رو به عقب و ضعفي اساسي در ديپلماسي فرهنگي قلمداد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار