کد خبر: 614383
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
سخنان مشاور امنيت ملي كاخ سفيد احتمالاً لبخند را بر لبان شيفتگان مذاكره با امريكا خشكاند
وقتي مشاور امنيت ملي كاخ سفيد پشت تريبون قرار گرفت و تاكيد كرد كه اوباما در مكالمه تلفني با روحاني عامدانه گفته است كه براي ايران فقط حق «دسترسي» به اورانيوم قائل است و نه حق «توليد» آن را، احتمالاً لبخند بر لبان بسياري از شيفتگان رابطه با امريكا كه در روزهاي گذشته صفحه اول روزنامه‌هاي خود را تمام قد به عكس اوباما در كنار روحاني اختصاص دادند، ‌خشكيد.
وقتي مشاور امنيت ملي كاخ سفيد پشت تريبون قرار گرفت و تاكيد كرد كه اوباما در مكالمه تلفني با روحاني عامدانه گفته است كه براي ايران فقط حق «دسترسي» به اورانيوم قائل است و نه حق «توليد» آن را، احتمالاً لبخند بر لبان بسياري از شيفتگان رابطه با امريكا كه در روزهاي گذشته صفحه اول روزنامه‌هاي خود را تمام قد به عكس اوباما در كنار روحاني اختصاص دادند، ‌خشكيد. اما ظريف كه آن مكالمه تلفني كذايي را با احساسات خاصي خاري در چشم بدخواهان خوانده بود، اين بار نسبت به حقوق هسته‌اي ايران موضع محكمي گرفت.
 

سوزان رايس ديروز در مصاحبه‌‎اي اختصاصي با شبكه سي‌ان‌ان درباره جديت ايران در مذاكرات گفت: «هنوز براي اظهارنظر در اين زمينه بسيار زود است. آنچه رخ داد اين بود كه جان كري به همراه وزراي خارجه روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان و مذاكره‌كننده ارشد اروپا - كاترين اشتون- براي اولين بار در سطح وزراي خارجه با وزير خارجه جديد ايران ملاقات كردند. صحبت‎ها سازنده بودند. ايراني‎ها بر تعهد خود در زمينه عدم حركت به سمت سلاح هسته‎اي بلكه به انرژي صلح آميز هسته‎اي تأكيد ورزيدند. ما و ديگران تأكيد كرديم كه ايران بايد به تعهدات بين‎المللي خود بر اساس قطعنامه‎هاي سازمان ملل پايبند باشد و تحريم‎ها تا زماني كه در اين زمينه اطمينان نيابيم، باقي خواهند ماند. دو طرف همچنين بر ادامه ديپلماسي در ميانه ماه اكتبر در ژنو تأكيد ورزيدند. اميدوارم در آنجا مذاكرات از آنجايي كه چند ماه پيش متوقف شده بود، با يك موضع جديد از سوي ايران مطابق با پيام اين هفته رئيس‌جمهور روحاني در نيويورك از سر گرفته شود.»

فريد ذكريا مجري برنامه GPS با اشاره به عبارت استفاده شده توسط اوباما درباره «حق دسترسي ايران به انرژي صلح‌آميز هسته‎اي»، ابراز ترديد كرد كه وي حق غني‌سازي اورانيوم ايران را قبول داشته باشد. رايس در اين زمينه گفت: «بيان اين كلمات كاملاً عامدانه بود. امريكا از حق ايران در زمينه غني‌سازي (اورانيوم) صحبت نكرده است. گفته‎ايم: ايران به عنوان عضو NPT، هنگامي كه به تعهدات بين‎المللي خود پايبند باشد - يعني طبق الزامات IAEA و قطعنامه‎هاي شوراي امنيت سازمان ملل- در آن صورت مانند هر عضو ديگر NPT، حق استفاده از انرژي صلح آميز هسته‎اي را خواهد داشت. اين يك سياستي است كه مدت‏هاست داريم و تازگي ندارد اما با آن فاصله داريم زيرا ايران هم‌اكنون به الزامات خود پايبند نيست.»

ظريف: حق غني‌سازي قابل مذاكره نيست

وزير خارجه صبح ديروز در برنامه زنده «اين هفته با استفانوپولوس» شبكه تلويزيوني پربيننده اي‌بي‌سي گفت كه غني‌سازي قابل مذاكره نيست. به گزارش «جوان»، او در پاسخ به اين سؤال كه اينكه آيا اتفاقات اخير تغييري بنيادي در روابط ايران و امريكاست، گفت: ان چه شاهد آن بوديم در واقع قدم‌هاي اوليه‌اي بود كه ايران، امريكا و ساير كشورها براي حل و فصل مسائل فيمابين برداشتند. متاسفانه موضوع هسته‌اي كه مي‌توانست زمينه‌اي براي همكاري باشد، به موضوعي براي مناقشه تبديل شده است. به هر حال براي طي اين مسير به تلاش‌هاي بيشتري نياز است، ولي قدم‌هاي اوليه دو طرف مثبت بوده ‌است. ظريف درباره اعتراضات به سفر رئيس‌جمهور به نيويورك گفت: يكي از تشابهات ايران و امريكا اين است كه هر دو جوامع و نظام‌هايي چند صدايي و تكثرگرا هستند و اين بسيار خوب و نقطه قوت است. با اين حال اگر ايران مطمئن شود كه امريكا آماده است حقوق هسته‌اي ايران را به رسميت بشناسد و به آن احترام بگذارد، شانسي واقعي براي رسيدن به توافق وجود دارد و ما پشتيباني و تاييد كامل مقام معظم رهبري را براي اين كار داريم. نقاط مشترك زيادي براي حصول به توافق وجود دارد. ما مي‌دانيم كه ايران براي حصول به توافق با حفظ حق غني‌سازي كه قابل مذاكره نيست مصمم است. ما مي‌دانيم كه ايران به دنبال ساخت بمب نيست و اين زمينه‌اي مناسب براي توافق بين طرفين است. من در ملاقات با وزراي خارجه ١+٥ و بعد با آقاي كري، به آنها گفتم كه عدم ساخت سلاح هسته‌اي فقط هدف آنها نيست، بلكه هدف ايران هم هست، چراكه ان را در جهت منافع و امنيت ايران نمي‌دانيم.

وي به اقدامات اعتماد‌ساز ايران، از جمله پذيرش داوطلبانه پروتكل الحاقي در اوايل سال‌هاي 2 هزار اشاره كرد.

رئيس تيم مذاكرات هسته‌اي همچنين با اشاره به تجربه سرنوشت دانشمندان هسته‌اي پس از پايان جنگ سرد و اشاعه قاچاق هسته‌اي در نتيجه بيكار شدن آنها، تداوم فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح اميز و قانوني ايران زير نظارت اژانس بين‌المللي انرژي اتمي را موضوعي دانست كه همه از آن نفع خواهند برد. ظريف در پاسخ به مجري امريكايي كه با قرائت بخش هايي از سايت مقام معظم رهبري درباره كشتار يهوديان در خلال جنگ جهاني دوم نظر وي را جويا شده بود گفت: من شخصا با ايشان صحبت كرده‌ام و ايشان به صراحت كشتار انسان‌هاي بي‌گناه را محكوم مي‌دانند. رهبري ايران و مقامات ايراني هر گونه كشتار بي‌گناهان در هر گوشه دنيا را محكوم مي‌كنند و فرقي نمي‌كند اين جنايت در آلمان نازي‌ها يا فلسطين و در چه زماني اتفاق افتاده باشد. در واقع اين بخش راجع به كشتار افراد بي‌گناه نبود، بلكه اشاره به برخوردهايي داشت كه با محققان مسائل تاريخي مي‌گردد. نكته اصلي اين است كه نمي‌تواند و نبايد اين جنايت، بهانه براي ظلم و فجايع به مردم فلسطين براي بيش از شصت سال گردد. بايد اين مسئله روشن شود كه بدون احترام و توجه واقعي به حقوق مردم فلسطين، امكان ايجاد صلح و امنيت در خاورميانه وجود ندارد. در انتهاي مصاحبه هم ظريف در مورد ملاقات امروز نتانياهو با رئيس‌جمهور امريكا و سخنان وي در رابطه با ايران گفت: نتانياهو از اوايل دهه ٩٠ ميلادي هر روز اعلام مي‌كند كه ايران شش ماه تا ساخت سلاح هسته‌اي فاصله دارد. با مراجعه به سوابق، مي‌توان ديد كه اين شش ماه براي وي همواره ثابت است. ايران شش ماه يا شش سال يا هر زمان ديگري سلاح هسته‌اي نخواهد ساخت، چون قصد چنين كاري را ندارد.

توضيحات ظريف در مورد تماس تلفني روساي جمهور امريكا و ايران

ظريف در مورد آخرين ساعات حضور رئيس‌جمهور در امريكا نوشته است: پس از بازگشت به هتل براي خداحافظي با دكتر روحاني و هيئت همراه ايشان متوجه شدم كه آقاي اوباما مي‌خواهد تلفن بزند. از آغاز هفته كه مقامات امريكايي درخواست ملاقات بين دو رئيس‌جمهور را مطرح كرده بودند و به دلايل مختلف عملي نشده بود، كم و بيش تماس‌هاي غيررسمي بين دو هيئت ادامه داشت.

وي افزود: در اين ميان ملاقات بنده و آقاي كري در حاشيه جلسه 1+5 صورت گرفت و بعد هم در ادامه تماس‌هاي غيررسمي مشخص شده بود كه ممكن است دو رئيس بتوانند تلفني صحبت كنند. در زماني كه من جلسه عدم تعهد را اداره مي‌كردم پنج - شش بار امريكايي‌ها تماس گرفته بودند تا گفت‌وگوي تلفني را تنظيم كنند و نهايتاً اين گفت‌وگو در آستانه ترك هتل توسط دكتر روحاني انجام شد كه در آن بر اراده سياسي طرفين براي حل موضوع هسته‌اي در كمترين زمان ممكن و دستور به آقاي كري و بنده براي رسيدن به راه حل سريع تأكيد شد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار