کد خبر: 603839
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
سودابه فرضي‌پور، نويسنده و عضو بسيج هنرمندان:
عليرضا محمدي

سودابه فرضي‌پور هنرمند بسيجي كه حدود 10 سال است به صورت حرفه‌اي در عرصه داستان‌نويسي فعاليت دارد تاكنون رمان‌هايي چون «همين است كه هست» و «بهتر از شكلات مجاني» را منتشر ساخته و به تازگي نيز رمان «به روش خورشيد» را در دست چاپ دارد. او كه اخيراً با بسيج هنرمندان به همكاري مي‌پردازد، معتقد است براي هدايت هرچه بيشتر ادبيات داستاني كشورمان به موضوعات و مفاهيم ارزشي بايد قشر كودك و نوجوان را هدف آموزش‌ها قرار داد و از طريق هدايت و پرورش استعداد جوانان متعهد اقدام به اشاعه ادبيات انقلابي در كشور كرد.

مسلماً عمر فعاليت‌هاي هنري شما بيشتر از حضور و همكاري‌تان با بسيج هنرمندان بوده ‌است، اصلاً چطور شد كه با بسيج به همكاري پرداختيد؟

من پيشتر با بسيج در دوران دانش‌آموزي يا مقاطع ديگر آشنايي داشتم، ‌همزمان نيز داستان‌نويسي را تعقيب مي‌كردم اما با بسيج هنرمندان ارتباط نداشتم تا اينكه از طرف اين سازمان دعوت شدم و طي جلساتي كه با بسيج هنرمندان سپاه استان تهران داشتيم، قرار شد در زمينه‌ ادبيات داستاني با بسيج همراهي كنيم.

آيا بسيج در خصوص برنامه‌ها و عملكردش اطلاع‌رساني مناسبي دارد؟

متأسفانه با وجود آنكه بسيج فعاليت‌هاي زيادي دارد و در سال‌هاي اخير نيز سعي كرده در زمينه‌هاي گوناگون فرهنگي، اجتماعي و هنري منشأ خدمات خير باشد، اما هنوز خيلي از اين فعاليت‌ها شناخته شده نيست و به همين نسبت علاقه‌مندان كمتر مي‌توانند از خدمات و طرح‌هاي بسيج بهره‌برداري كنند، به عنوان نمونه مجموعه اقدامات و فعاليت‌هايي كه بسيج هنرمندان براي تأثيرگذاري بر فضاي هنري و فرهنگي كشور شروع كرده موارد خوبي را دربرمي‌گيرد كه خود من به عنوان كسي كه در عرصه هنري دستي بر آتش دارم از آنها بي‌خبر بودم.

فعاليت‌هاي شما در بسيج هنرمندان چه مواردي را در برمي‌گيرد؟

پس از دعوتي كه از سوي بسيج هنرمندان داشتيم، اولين دغدغه من اين بود كه قرار است چه برنامه‌هايي از سوي دوستان مطرح شود و اصلاً برنامه مشخصي دارند يا مي‌دانند چه مي‌خواهند انجام دهند؟ خوشبختانه اين سؤالات و ابهامات ذهني بنده در همان جلسات اول برطرف شد و با دريافت برنامه‌هاي بسيج هنرمندان كه موارد خوبي را هم دربرمي‌گرفت اميدوار شدم كه من هم در كنار اين مجموعه بتوانم مفيد باشم و در جهت اشاعه هنر متعهد و ارزشي قدمي هرچند كوچك بردارم. در مورد رويكرد فعاليت‌ها هم بايد بگويم كه مواردي چون آموزش، جمع‌آوري مطالب و چاپ آنها و همچنين برگزاري جشنواره‌ها و مسابقات داستان‌نويسي و مواردي از اين دست را شامل مي‌شود. در يك نگاه كلي فعاليت‌هاي ما در بسيج هنرمندان بايد كشف، شناسايي، آموزش و پرورش استعدادهاي جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به ادبيات داستاني باشد تا اين عزيزان بتوانند خاطرات، واگويه‌ها و حتي نوشته‌هاي رزمندگان يا افراد حاضر در جريان‌هاي مختلف انقلاب اسلامي را به شكل داستان عرضه كنند. در نهايت خروجي كار ما توليد و افزايش كتاب‌ها و محتواي ارزشي به شكل كمي و كيفي خواهد بود كه در اين زمينه قرار شده جلساتي را با آموزش و پرورش استان تهران داشته باشيم و آموزش خود را از دانش‌آموزان مقطع دبيرستان آغاز كنيم.

چرا مقطع سني دبيرستان يا همان نوجوانان را مد نظر قرار داديد؟

اين موضوع پيشنهاد خود من بود. قشر نوجوان در مقطعي از سن خود قرار دارد كه مشتاق آموختن است و مي‌تواند با راهنمايي درست، شكل گرفته و مسير زندگي ‌و طرز فكرش را در مسيري مشخص شكل دهد. اگر ما مي‌خواهيم داستان‌نويسان متعهدي را پرورش دهيم كه اقدام به خلق آثار ارزشي كنند بايد از سنين پايه شروع كنيم، لذا سراغ دبيرستاني‌ها كه حداقل از حيث سواد و آموخته‌هاي ادبي در مقطع تحصيلي مناسبي قرار دارند، رفته و كارمان را با آنها آغاز مي‌كنيم.

به نظر شما فعاليت‌تان در بسيج هنرمندان و مشخصاً در عرصه ادبيات داستاني تا چه ميزان مي‌تواند مفيد باشد؟

وقتي كه تعداد هنرمندان متعهد ولو به شكل كمي گسترش يابند، در نهايت كتاب‌ها و رمان‌هاي ارزشي با موضوع ادبيات مقاومت و پايداري افزايش مي‌يابند و فضاي ادبي كشور متحول شود اما ما نبايد تنها به همين موارد بسنده كنيم و بايد بدانيم كه براي رسيدن به هدف متعالي‌مان كه نيل به يك ادبيات ارزشي و انقلابي و گسترش هرچه بيشتر آن است، راه درازي در پيش داريم. بسيج هنرمندان كار خوبي را آغاز كرده و هنوز در اول راه است. بايد آن را ياري بدهيم و به آينده اميدوار باشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار