کد خبر: 522057
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۰
همايش دولتي رأي اولي‌ها در ۷۵۰ نقطه كشور برگزار مي‌شود
قانون: هرگونه فعاليت انتخاباتي در مدارس ممنوع است
نيلوفر اماني | با وجود تصريح قانون بر ممنوعيت هر گونه فعاليت تبليغاتي و انتخاباتي له يا عليه كانديداها در اماكن دولتي يا اماكن تحت نظارت دولت مانند مدارس، برخي گزارش‌هاي رسيده حاكي از آغاز فعاليت‌هاي يك جريان خاص به منظور ‌ بهره‌برداري سياسي از فضاي مدارس و شور و نشاط رأي اولي‌ها است. در اين ميان آموزش و پرورش نيز اقدام به برگزاري همايشي تحت عنوان جشن تكليف سياسي رأي اولي‌ها نموده كه شباهت‌هاي اين همايش به جشن در ورزشگاه يكصد هزاري آزادي، توجهات را به خود جلب كرده است. 

انتخابات فصلي از اتفاقات يك جامعه است كه مي‌آيد و مي‌رود. منتها اغلب مقدمه و مؤخره آن است كه در خاطره‌ها مي‌ماند و بر اساس آنها در مورد كل ماهيت آن قضاوت مي‌شود و دقيقاً در اين روزها است كه برنده واقعي، شخص يا جرياني است كه اخلاق را قرباني منافع حزبي و انتخاباتي خود نكند. 

از ميان برنامه‌هاي قبل از انتخابات كانديداها، انتخاب پايگاه‌هاي تبليغاتي نشان از رويكرد آنها و جريان‌هاي حامي و خاستگاهشان دارد. اما دست‌گذاشتن روي انديشه‌هاي بكر نوجوانان كه براي بار اول شركت در انتخابات و حضور در عرصه‌هاي اجتماعي را تجربه مي‌كنند، استفاده از فضاي مدرسه براي تبليغات انتخاباتي، تحت تأثير قرار دادن افكار پر شور و نشاط نوجوانان، استفاده از نوجوانان به عنوان سفيران يك جريان خاص در ميان خانواده‌ها و عضوگيري و كادرسازي براي يك جريان خاص از ميان دانش‌آموزان و فرهنگيان و تشكيل ستاد انتخاباتي در مراكز آموزشي از مصاديق تخلفات قانوني و اخلاقي است كه شايد گستردگي شبكه مدارس مانع جلوگيري از برخورد با آنها مي‌شود. به عبارت بهتر سوءاستفاده از افكار نابالغ سياسي نه تنها برداشتي منفعت‌طلبانه و سودجويانه از يك سكانس سرنوشت‌ساز در تاريخ يك ملت است بلكه شور و نشاط انتخاباتي را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد. 

يك ميليون نفر به جاي ۱۰۰ هزار نفر؟!
گزارش‌هاي رسيده از فعاليت برخي جريانات مدعي در انتخابات در مدارس و اظهار نظرات اخير برخي مسئولان و صاحب نظران اين نگراني را در ميان خانواده‌ها و دلسوزان نظام تعليم و تربيت افزايش داده است كه عضوگيري اين جريانات چه بر سر شور و شعور رأي اولي‌ها مي‌آورد. 

در اين ميان و بعد از برگزاري پر حاشيه جشن در ورزشگاه۱۰۰ هزار نفري‌ تقدير از دست‌اندركاران سفرهاي نوروزي در ورزشگاه آزادي، برگزاري جشن تكليف سياسي رأي اولي‌ها كه به سبك همان مراسم از سوي آموزش و پرورش در مدارس ۷۵۰ منطقه كشور در آستانه برگزاري است، اين شائبه را ايجاد كرده كه اين بار عرصه تركتازي انتخاباتي جرياني خاص موسوم به انحرافي، گستره مدارس ۷۵۰ منطقه آموزشي در سراسر كشور و جامعه هدفي بالغ بر ۷ ميليون نفر را در بر مي‌گيرد. 

البته محمد ابراهيم محمدي، مدير كل فرهنگي و هنري آموزش و پرورش نگاه ديگري به اين مراسم دارد كه آن را اينگونه به «جوان» شرح مي‌دهد: ۴۳ برنامه عملياتي بر اساس نامگذاري سال ۹۲ در آموزش و پرورش تدوين شده كه برگزاري همايش نمادين دانش‌آموزان رأي اولي در ارديبهشت ماه از آن جمله است. وي با اشاره به اينكه بايد با تبيين برنامه‌اي جامع، به بصيرت افزايي در بين دانش‌آموزان پرداخته شود، مي‌گويد: با استفاده از كارت پستال از دانش‌آموزان رأي اولي براي حضور در انتخابات دعوت خواهد شد. 

محمدي از تدوين ۲۵ برنامه در قالب شيوه نامه اجرايي و ابلاغ آن به استان‌ها براي ايجاد انتخابات گسترده درآينده‌اي نزديك خبر مي‌دهد و تصريح مي‌كند: در آستانه يازدهمين انتخابات رياست جمهوري نمايشگاه دانش‌آموزي با محوريت اين مهم برگزار خواهد شد. 

وي از رونمايي سرود ويژه انتخابات مي‌گويد و با اشاره به اينكه كليپ حماسه دانش‌آموزي در قالب فعاليت‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان آماده شده است، مي‌افزايد: مجله ويژه‌اي براي بصيرت افزايي دانش‌آموزان توليد شده است و همايش نمادين دانش‌آموزان رأي اولي در ارديبهشت ماه و در ۷۵۰ منطقه كشور برگزار خواهد شد. 

بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوي آموزش و پرورش، حدود يك ميليون نفر دانش‌آموز سال آخر دبيرستان و پيش دانشگاهي در كشور وجود دارند كه به لحاظ سني حائز شرايط رأي دهي هستند و ‌ با احتساب خانواده‌هاي اين دانش‌آموزان، فرهنگيان و خانواده‌هاي آنها آرايشان سهم تأثيرگذاري از خوراك صندوق‌هاي رأي را شامل مي‌شوند. محمدي در ادامه دفاع از اين همايش مي‌گويد: با توجه به اينكه قرار است اين همايش، جشن تكليف سياسي رأي اولي‌ها باشد و تمريني براي قانونمندي و بالا بردن قدرت تشخيص و انتخاب اصلح از ميان كانديداها، با هر گونه سوءاستفاده جريان‌هاي مختلف سياسي و حزبي در جريان برگزاري آن برخورد مي‌شود. از طرفي، كميته‌هايي در سطح ستاد، استان‌ها و مناطق تشكيل شده‌اند كه وظيفه برنامه‌ريزي و نظارت بر جزئيات برپايي اين همايش را دارند. 

مديركل فرهنگي و هنري آموزش و پرورش ادامه مي‌دهد: شيوه نامه اجرايي نيز براي فعاليت‌هاي دانش‌آموزان و فرهنگيان در خلق حماسه سياسي تدوين شده كه در آن بر كسب آگاهي‌هاي لازم در مقابل توطئه‌ها و حفظ همدلي و اتحاد و احساس مسئوليت در امور سياسي تأكيد شده است. 

ممنوع است! 
اما سيدحسين نقوي حسيني، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس به «جوان» مي‌گويد: هرگونه فعاليت تبليغاتي و انتخاباتي له و عليه كانديداها در اماكن دولتي يا تحت نظارت دولت از جمله مدارس و دانشگاه‌ها ممنوع است و كساني كه اقدام به چنين تبليغاتي با استفاده از امكانات دولتي بكنند، مجرم شناخته مي‌شوند. به گفته وي برگزاري ميتينگ‌هاي سياسي از طرف دولت به عنوان مجري برگزاري انتخابات ممنوع است. 

اين عضو كميسيون امنيت ملي خاطر نشان مي‌كند: تبيين ضرورت مشاركت سياسي براي رأي اولي‌ها و تشويق آنها براي مشاركت در انتخابات در تمام دوره‌ها انجام مي‌شده، اما تا كنون به اين انسجام نبوده است، از طرفي هنوز گزارشي از مراجع ناظر كه فعاليت جريان‌ها را در مراكز مختلف مدام رصد مي‌كنند به كميسيون نرسيده اما در صورت وصول چنين گزارش‌هايي به سرعت از سوي نمايندگان مجلس پيگيري مي‌شود. اين انتخابات براي رأي اولي‌ها يك جشن و آغازي است براي حضور آنها در عرصه مشاركت‌هاي مدني به عنوان يك فرد آگاه. بنابراين آلودن اين نشاط سياسي و اجتماعي به منافع يك شخص يا جرياني خاص به نظر ظلم مضاعفي به رأي اولي‌ها در جشن بلوغ سياسي‌شان و ورود به عرصه مردمسالاري مسئولانه است. در نتيجه وزارت آموزش و پرورش بايد با حساسيت بيشتري جلب مشاركت رأي اولي‌ها را در دستور كار قرار دهد تا طعمه قدرت طلبي، دنياطلبي و بي‌اخلاقي سياسي گروه و جريان خاصي نشوند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار